شناسهٔ خبر: 62659 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در نگاهی به مسکن مهر گفت:

می‌خواهیم مردم صاحب‌خانه شوند و دنبال کمک به واسطه‌گری در مسکن مهر نیستیم/ دولت بدون مشارکت مردم نمی‌تواند کار مسکن مهر را تمام کند/اقدامات اجرایی پروژه‌های مهر شروع شده است/ امسال و سال آینده هر ماه شاهد تکمیل و واگذاری واحدها خواهیم بود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که در پروژه مسکن مهر پیگیری‌ها به صورت مرتب در حال انجام است، گفت: نکته مهم این است که مردم باید بپذیرند بدون مشارکت آن‌ها دولت نمی‌تواند کار تکمیل کند. در این پروژه به دنبال کمک به واسطه‌گری نیستیم چون می‌خواهیم مردم فاقد مسکن صاحب‌خانه شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک صدا و سیما درباره مباحث مختلف مربوط به این وزارتخانه به بحث و تبادل نظر پرداخت. در این برنامه وزیر راه و شهرسازی در بخشی به وضعیت مسکن مهر و شرایط این پروژه اشاره داشت و گفت: در بحث پروژه مسکن مهر مباحث مختلفی مطرح شد. یکسری از مباحث این بود که این پروژه‌ها در زمین‌هایی ساخته شده که بدون جواز بوده یا در زمینی ساخته شده که جواز آن برای زمین دیگری بوده است.

وی افزود: این مباحث مهمترین آفت این پروژه‌ها بوده است. بحث دیگر در این خصوص بحث ورود دولت و وزارت راه و شهرسازی به بحث ساخت بود که گرفتاری‌‌هایی را به وجود آورد که هرکدام به خودی خود یک مانع است. پروژه مسکن مهر بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد بوده است که بیش از ۷۰۰ هزار واحد در دولت نهم و دهم و یک میلیون و ۱۲۰ هزار واحد در دولت یازدهم و دوازدهم تکمیل شده است و حدود ۵۰۰ هزار واحد باقی مانده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر لزوم و اجرای یک سیاست‌گذاری مناسب و روان‌سازی آن در این پروژه که توسط مردم قابل مشاهده است، گفت: در چند هفته گذشته در شهر جدید پردیس در بحث پروژه مسکن مهر تحولات و تحرکاتی آغاز شده است که مردم به خوبی می‌توانند ظاهر امر را مشاهده کنند و در واقع متوجه می‌شوند که کار شروع شده است.

وی ادامه داد: با این حال موانع به واسطه در هم‌تنیدگی و پیچیدگی مباحث زیاد است. واقعیت این است که باید این پروژه تمام شود و بحث اصلی انجام محوطه‌سازی‌ها و احداث تاسیسات زیربنایی است. به عنوان مثال وزارت نیرو با بارگذاری در پردیس موافقت نداشت و معتقد بود که نمی‌تواند آب آن را تامین کند.

وی افزود: حداقل سه سال این بحث تامین آب پردیس مطرح بوده چون واحدها بیشتر از برنامه بوده است. نقاطی انتخاب شده بودند که براساس انتخاب و مطالعات مشاور و مدیریت شهرهای جدید نبوده و به لحاظ مدیریتی این نقاط انتخاب و دستور به اجرای کار در آن‌ها داده شد.

اسلامی با اشاره به اینکه تعارض در تعارض‌های ایجاد شده کار را با مشکل مواجه کرده است، تصریح کرد: به همین خاطر امروز هماهنگی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به سمتی است که مدیرانی انتخاب شوند که با اعتقاد بتوانند این پروژه را تمام کنند. این کار در دستور کار است و آن را آغاز کرده‌ایم. قرارداد با پیمانکاران منعقد شده تا محوطه‌سازی‌ها انجام بگیرد.

وی ادامه داد: موانعی وجود داشته تا این پروژه بتواند تکمیل شود. به عنوان مثال در بحث آسانسور که خیلی مطرح است برخی از بلوک ها فاقد این امکان هستند. در همین خصوص شرکت پردیس با یک تأمین کننده معتبر مذاکرات را جهت تجهیز آسانسور و دریافت، انجام داده است.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه موضوع مهم در پروژه مسکن مهر تکمیل و تحویل واحدها بوده، اظهارداشت: در برخی پروژه‌ها ما واحدهای آماده‌ای را داریم که به خاطر نداشتن تاسیسات زیربنایی و انشعاب به بهره‌برداری نرسیده‌‌اند. هماهنگی‌ها با آبفا، شرکت برق و گاز انجام شده که به یاری خداوند در سال ۹۷ و ۹۸ مردم شاهد تکمیل ماهانه واحدها و واگذاری آنها باشند.

وی افزود: پیگیری‌ها به صورت مرتب در حال انجام است و امروز در حقیقت هیچ مانعی جز ایجاد هماهنگی‌ها وجود ندارد. البته نکته مهم این است که مردم باید بپذیرند که بدون مشارکت آن‌ها دولت نمی‌تواند کار را به تنهایی تکمیل کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید مجدد روی مشارکت مردم در اتمام پروژه مسکن مهر تصریح کرد: اگر فردی پولی را به عنوان پیش‌پرداخت واریز کرده است، نباید انتظار داشته باشد به همان میزان پول و قیمت خانه به او تحویل داده شود. به همین خاطر نکته حائز اهمیت است که با یک مدل متفاوت نسبت به میزان تسهیلاتی که از بانک می‌توانیم دریافت کنیم، کار پیش برود. در این بین ما حتی شاهدیم که تعدادی واحد مسکونی مهر وجود دارد که افراد بدون قرارداد و انجام تعهدات در آن‌ها مستقر شده‌اند یا حتی کسانی را داریم که قرارداد دارند اما اقساط خودشان را پرداخت نکرده‌اند. واقعا اگر بابت این مسائل حقوقی و مالی مردم مشارکت نداشته باشند و به میدان نیایند، چطور بدون کمک‌شان مسکن مهر می‌تواند قابل حل شود؟ به همین خاطر شاهد تنوعی از مسائل مختلف در پروژه‌های مسکن مهر هستیم که هیچکدام شبیه یکدیگر نیست.

اسلامی درخصوص اینکه آیا دریافت مقدار بیشتر پول از متقاضی در قرارداد آنها وجود داشته یا دولت در نهایت متعهد به همان قرارداد اولیه است، گفت: همان طور که گفته شد پروژه‌های مسکن چند نوع است. یکسری از این پروژه‌ها تحت عنوان شرکت‌های تعاونی هستند که این شرکت‌ها به مشکل خورده‌اند. یک عده شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند که کار شرکا با مشکل مواجه شده است.

وی ادامه داد: همه این موارد شناسایی و هریک سرجای خودش دسته‌بندی شده‌اند تا در موردشان تصمیم‌گیری شود و به همین خاطر همه صحبت‌های بنده نمی‌تواند در همه پروژه‌ها به یک صورت صادق باشد. به همین خاطر است که بر همکاری مردم اصرار داریم، چون به فرض اینکه در قرارداد یک عدد ثبت شده باشد، اما مردم باید متوجه باشند که بابت هدف نهایی که خانه‌دار شدن آنهاست باید کمک کنند.

وی ادامه داد: در خود مسکن مهر پردیس یکسری از افراد وجود دارند که ده‌ها واحد دارند. ما به دنبال کمک به واسطه‌گری نیستیم چون می‌خواهیم مردم فاقد مسکن صاحب‌خانه شوند و این یعنی یک مشارکت مردمی لازم است. در اتمام این پروژه توقع از هر دو طرف است. باید توقع از دولت و مردم در شرایط فعلی مشخص و برای هرکدام یک مدل تعیین شود تا با همراهی هرچه زودتر خانه‌ها را در اختیار قرار دهیم.

محمد اسلامی بابت در اختیار گذاشتن واحدهای مسکن مهر به کمیته امداد و بهزیستی اظهار داشت: در قانون آمده است حداقل ۵۰ هزار واحد مسکونی به کمیته امداد امام خمینی (ره) برای کمک به اقشار تحت حمایت این کمیته واگذار شود. این کار انجام شده است و طی یک تفاهمنامه با کمیته امداد ۶۰ هزار واحد واگذار شده است.

وی ادامه داد: کمیته امداد در حال حاضر پروژه به پروژه کار را بازدید و بررسی می‌کند و با صورت‌جلسه طبق ضوابطی که در قانون پیش‌بینی شده است این واحدها جهت تحویل در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان درخصوص اینکه گفته می‌شود واحدهای مسکن مهر اگر متقاضی داشت به کمیته امداد یا دیگر نهادها مثل بهزیستی واگذار نمی‌شد، گفت: به هیچ عنوان این‌طور نیست. ثبت‌نام مسکن مهر بسته شده و دیگر قرار نیست ادامه پیدا کند. به همین خاطر نکته مهم این است که یک مسکن آبرومندانه ساخته شود و در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. به هیچ عنوان به دنبال این نیستیم و نمی‌خواهیم محیطی را درست کنیم که یک تعداد آنجا ساکن شوند و کار نشان‌دار ایجاد کنیم. این افراد در همان پروژه‌های مسکن مهر هستند که یکسری تعداد آنجا ساخته شده و در اختیارشان قرار می‌گیرد تا تکمیل شود و کاملا آبرومندانه و در شأن‌‌ قابل استفاده است.