شناسهٔ خبر: 62673 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نشست معاون وزیر راه و شهرسازی با استاندار زنجان مطرح شد:

زنجان به عنوان پایلوت کالبدی بازآفرینی انتخاب شود/ ساخت ۲۶۱۲ واحد مسکونی در استان /پروژه‌های بازآفرینی باید باعث ارتقای کیفیت زندگی ساکنان آن شوند

جلسه مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه بازآفرینی و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان در محلات بافت‌های ناکارآمد شهری زمانی رخ می دهد که شرایط زیست پذیری شهری در این مناطق افزایش یابد، گفت:  باید پروژه‌های شهری خدمات زیربنایی و رو بنایی، فضای عمومی و مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری تعریف و اجرا شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، در ابتدا مسعود بیات منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گزارشی از وضعیت بازآفرینی در استان زنجان ارائه داد.

۸۰ درصد بافت فرسوده استان در شهر زنجان

او با اشاره به برنامه اقدام مشترک سال ۹۷ استان زنجان گفت: در برنامه ملی بازآفرینی شهری، ساخت ۲۶۱۲ واحد مسکن به عنوان سهم استان زنجان پیش بینی و مشخص شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه در راستای سیاست گذاری بازآفرینی شهری، مشوق های لازم برای ترغیب توسعه گران، سرمایه گذاران و سازندگان برای ورود به برنامه پیش بینی شده است، گفت: به منظور اجرای برنامه بازآفرینی شهری استان زنجان در سال جاری، به میزان۳۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان  در رابطه با انجام خدمات زیربنایی و روبنایی در محلات هدف بازآفرینی، در استان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه اعتبارات تخصیص یافته در رابطه با بازآفرینی شهری خاصیت اهرمی دارد، گفت: در انجام برنامه ها و اقدامات بازآفرینی در استان زنجان، همه دستگاهها و نهادهای که وظیفه خدمت رسانی به محدوده و محلات فرسوده را دارند، باید ورود پیدا کنند.

بیات منش با یادآوری اینکه با انجام پروژه ها و اقدامات بازآفرینی درصدد هستیم تا سرانه بافت های ناکارآمد شهری به میانگین سرانه دیگر نقاط شهر برسد، گفت: بر همین اساس اولویت محلات هدف بازآفرینی به ساخت پروژه های نظیر مدرسه، درمانگاه، فضای ورزشی و آموزش و غیره است که باید شناسایی و به صورت اقدام مشترک توسط دستگاه ها و نهادهای شهری با کمک بخش خصوصی ساخته شود. بدین معنا که شرکت بازآفرینی شهری به نمایندگی از وزرات راه و شهرسازی سهم خود را به این موضوع اختصاص می دهد و سایر دستگاههای متولی نیز باید سهم خودشان را برای ساخت پروژه های بازآفرینی اعلام کنند.

شهرهای زنجان، ابهر، خرم دره و خدابنده با مساحت ۱۰۲ هزار هکتار بافت فرسوده شهرهای هدف برنامه بازآفرینی شهری است، گفت: از این میزان، در حدود۸۰ درصد بافت فرسوده در شهر زنجان قرار دارد.

بیات منش افزود: شهرهای ابهر، خرم دره و خدابنده به ترتیب در حدود ۱۲۰، ۷۰،  ۲۷هکتار بافت فرسوده دارند.

وی با اشاره به پروژه بازآفرینی محور داوود قلی – دلجویی در شهر زنجان گفت: با فراخوانی که شرکت باز آفرینی شهری ایران در سال ۹۵  با هدف جذب سرمایه گذار و شریک منتشر کرد، شرکت جهاد نصر انتخاب شد و خوشبختانه با تغییر رویکرد سیاست شرکت بازآفرینی شهری ایران، اختیارات از صفر تا ۱۰۰ به اداره کل راه و شهرسازی استان تفویض شده است.

 زنجان به عنوان پایلوت کالبدی در بازآفرینی انتخاب شود

فتح الله حقیقی، استاندار زنجان در این نشست در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه در دیدار با ریاست جمهوری به ایشان قول دادم بازآفرینی شهری را نه در شعار بلکه در عمل احیاء کنم، گفت: معنای بازآفرینی شهری فقط تعریف پروژه کالبدی و آجر روی آجر گذاشتن نیست بلکه موضوعات اجتماعی و فرهنگی هم مد نظر است و باید به نقطه ای برسیم که همه بافت های ناکارآمد شهری احیا شوند.

استاندار زنجان با بیان اینکه در پیشگیری از مسائل آسیب های اجتماعی باید به صورت پایلوت عمل کنیم، گفت: برای پیشگیری از مسائل اجتماعی، نباید اعتبارات به صورت خرد، در بین استان ها توزیع شود زیرا نمی توان در رابطه با پیشگیری از مسائل اجتماعی اقدامی انجام داد؛ بلکه پیشنهاد این است که یک نقطه از یک شهرستان در یک استان به صورت پایلوت مشخص شود؛ در این صورت استان های دیگر هم به تبعیت از این موضوع، اقدامات خود را در رابطه با پیشگیری از آسیب های اجتماعی انجام خواهند داد.

حقیقی افزود: به عبارت دیگر، به جای آنکه اعتبارات پیشگیری از آسیب های اجتماعی در سطح ۳۱ استان توزیع شود، فقط به یک نقطه از یک استان به صورت پایلوت اختصاص داده شود تا پس از اجرای آن، نسخه ای واحد برای استان های دیگر هم تهیه شود.

 وی گفت: استان زنجان بدون در نظر گرفتن آسیب خشونت، آمادگی برای پایلوت شدن در حوزه آسیب های اجتماعی را دارد.

فتحی با بیان اینکه با مذاکره با رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، قول پایلوت شدن استان زنجان در خصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی گرفته شده است، گفت: طرح پایلوت پیشگیری آسیب های اجتماعی استان زنجان به زودی برای آقای رستم وندی ارسال خواهد شد.

 استاندار زنجان در پایان پیشنهاد داد تا زنجان علاوه بر آسیب های اجتماعی در حوزه کالبدی هم به عنوان پایلوت انتخاب شود.

هر اقدام در بازآفرینی باید باعث ارتقای کیفیت زندگی ساکنان آن شود/ بازآفرینی شهری اگر مبتنی بر اقدام مشترک نباشد، اعتبارات اختصاص نخواهد یافت

هوشنگ عشایری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ابتدای سخنان خود با اشاره به منابع محدود بازآفرینی شهری در کشور گفت: همت و جدیت مسئولان شهری در رابطه با بازآفرینی شهری در استان زنجان جای  بسیار خوشحالی و نقطه قوت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در اهداف بازآفرینی شهری به مقوله کیفیت توجه جدی شده است. در همین رابطه اعلام کرده ایم، هر اقدام در راستای بازآفرینی در محلات هدف باید باعث ارتقای کیفیت زندگی ساکنان آن شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه بازآفرینی و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان در محلات بافت های ناکارآمد شهری زمانی رخ می دهد که شرایط زیست پذیری شهری در این مناطق افزایش یابد، گفت:  باید پروژه های شهری خدمات زیربنایی و رو بنایی، فضای عمومی و مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری تعریف و اجرا شود.

عشایری با بیان اینکه برای بازآفرینی ۲۷۰محله در سال به میزان ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است، گفت: ۷۱۴ میلیارد تومان سهم استان زنجان در برنامه ملی بازآفرینی شهری تعیین شده که بر همین اساس سهم دولت حدودا ۲۵۳ میلیارد تومان، سهم بخش خصوصی ۲۷۳ میلیارد تومان و سهم شهرداری ها حدود ۱۹۳ میلیارد تومان است.

 وی با اشاره به اینکه پروژه های بازآفرینی شهری در استان زنجان از طریق ستاد بازآفرینی استان باید مشخص شود، گفت: برنامه های بازآفرینی شهری در استان ها اگر مبتنی بر اقدام مشترک نباشد، اعتبارات ریالی از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی اختصاص نخواهد یافت./