شناسهٔ خبر: 62692 - سرویس مسکن و شهرسازی

در مروری بر روزنامه های امروز ۳ دی ماه می خوانید

ضد و نقیض‌گویی در بازار مسکن

روزنامه بازار مسکن بازار خاصی است که گاه متاثر از بازارهای مالی دیگر است و گاه خود به تنهایی بر اقتصاد کشور تاثیرگذار؛ هر یک از این دو رفتار بازار مسکن یعنی تاثیرپذیری و یا تاثیرگذاری را برای آن متصور شویم باید بگوییم این روزها بازار مسکن آمارهای ضد و نقیضی دارد که بازتاب آن را می‌توان در گزارش‌های روزنامه‌ها نیز دید. روزنامه "همشهری " با تیتر " تناقض در‌بازارمسکن" به این مساله پرداخته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را می‌خوانید:

عصر اقتصاد

امضافروشی در نظام مهندسی باید حذف شود

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ساخت‌وساز در حال حاضر در دوره رکود به سر می‌برد و دولت سیاست‌هایی را برای یک حرکت جسورانه جهت خروج از رکود اتخاذ کرده است.محمد اسلامی با بیان اینکه سازمان نظام‌مهندسی یک انجمن صنفی که مسائل آن صنفی باشد نیست بلکه یک نظام حرفه‌مند، اعتباردِه و صاحب صلاحیت است، گفت: باید دقت کرد که این سازمان یک نظام اعتمادآفرین است و اگر دچار کاستی و آفت شود طبیعی است که نمی‌تواند به رسالت خود عمل کند.

وی با تأکید بر اینکه ساخت‌وساز در حال حاضر در دوره رکود به سر می‌برد، اظهار داشت: با توجه به شرایط امروزه کشور دولت سیاست‌هایی را برای یک حرکت جسورانه جهت خروج از رکود و برون‌رفت از وضعیت موجود اتخاذ کرده که برنامه وزارت راه و شهرسازی نیز بر آن استوار است.این عضو کابینه دولت دوازدهم عدم عرضه و تقاضا در موضوع مهندسی را آسیبی جدی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر این مسئله بیشترین مشکل را در جامعه مهندسی ایجاد کرده است زیرا تنها برای ۶ درصد این جامعه در کشور کار وجود دارد و با هر فرمولی که ارجاع کار صورت گیرد ۶ درصد است.

همشهری

تناقض در‌بازارمسکن

روند نزولی معاملات بازار مسکن تهران در آذرماه تقریبا متوقف شده اما نبض رشد قیمت در این بازار همچنان تند می‌زند. براساس آمارهای منتشرشده از سوی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در آذرماه سال‌جاری ۶۹۵۰فقره قرارداد خریدوفروش در محدوده پایتخت ثبت شده که با حذف داده‌های پرت و کد پستی‌های غیرمعتبر ۵۸۹۶فقره از آنها واجد شرایط احتساب در آمار بوده است. این تعداد معامله، نسبت به ‌ماه قبل کمتر از یک‌درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۲درصد کاهش نشان می‌دهد. به گزارش همشهری، میانگین قیمت کشف‌شده از معاملات قابل‌قبول بازار تهران، ۹میلیون و ۶۳۱هزار تومان بوده که نسبت به ‌ماه قبل ۴.۸درصد و نسبت به آذرماه پارسال ۹۲.۶درصد افزایش یافته است.

بررسی تحولات بازار مسکن پایتخت در آذرماه نسبت به اردیبهشت‌ماه امسال نشان می‌دهد در این دوره ۸ماهه میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران ۵۳.۵درصد افزایش را تجربه کرده؛ یعنی به‌طور متوسط در هر‌ماه ۶.۷درصد رشد داشته است اما در آذرماه، افزایش میانگین قیمت مسکن به زیر میانگین ۸ماهه رسیده که می‌تواند یکی از نشانه‌های تثبیت رکود در بازار مسکن باشد.

اطلاعات

‏۲ میلیون حلقه لاستیک خودرو سنگین بین رانندگان توزیع می‌شود

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای از توزیع ۲ میلیون حلقه لاستیک خودروهای سنگین بین رانندگان تا پایان امسال خبر داد.‏

داریوش امانی در همایش بزرگداشت روز ملی حمل ونقل و راهداری در اصفهان افزود: تامین لاستیک وظیفه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیست اما چون دغدغه رانندگان دغدغه ما هم بود، در این مساله ورود کردیم.‏ وی گفت: ۲ میلیون حلقه لاستیک خودروهای سنگین ثبت سفارش شده وپیش بینی می‌شود با توزیع این تعداد لاستیک، مشکل رانندگان تا پایان سال حل شود.‏ او افزود: در جلسه اخیر با رئیس مجلس شورای اسلامی مقرر شد مباحث مربوط به قرار گرفتن شغل رانندگی در زمره مشاغل سخت و زیان آور در مجلس پیگیری شود.‏امانی با اشاره به این که یکی از دغدغه‌های بزرگ رانندگان، بیمه درمان و تکمیلی است، گفت: در این بخش مقرر شد صندوقی تعریف شده و برای همیشه مشکلات این حوزه برطرف شود.‏

دنیای اقتصاد

رشد قیمت مسکن در تهران متوقف می‌شود؟

کاهش سرعت تورم ملکی

شیب تغییرات ماهانه قیمت مسکن در تهران در آخرین ماه پاییز، نزولی شد. تورم ملکی ماهانه در پایتخت به کمتر از ۵ درصد در آذر امسال رسید که کمترین افزایش ماهانه قیمت طی ۸ ماه گذشته بوده است. این وضعیت می‌تواند تا پایان سال به ثبات قیمت (تورم صفر) بینجامد. طبق اعلام دفتر اقتصاد مسکن، متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. معاملات خرید آپارتمان در ماه گذشته، وضعیت «نقطه کف» را که در آبان به ثبت رسید، حفظ کرد.

پاییز بازار مسکن شهر تهران با فرود تورم ملکی ماهانه در پایتخت به پایان رسید. اطلاعات مربوط به جزئیات قیمت و حجم معاملات مسکن شهر تهران در آخرین ماه فصل پاییز که روز گذشته از سوی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر شد نشان می‌دهد همزمان با وقوع دو رخداد مهم در بازار مسکن آذرماه ۹۷، بازار خرید و فروش آپارتمان در پایتخت برای تخلیه حباب آماده می‌شود. اولین رخداد به «حفظ وضعیت معاملات مسکن در نقطه کف به لحاظ تعداد معاملات خرید مسکن در آذرماه» مربوط می‌شود و رخداد دوم به «چرخش مسیر تورم ملکی ماهانه» در همین ماه برمی‌گردد.

جهان صنعت

احیای بافت تاریخی تهران

هاستل‌ها اگرچه همیشه برای گردشگران اقامتگاه ارزانی بودند که می‌شد با بقیه مسافران شریک شد و هزینه سفر را کاهش داد اما احتمالا نام آنها زمانی مورد توجه قرار گرفت که سفر کردن و گردشگر بودن بیشتر از آنکه انتخاب شخص باشد به یک شیوه برای جذاب‌تر و پرمخاطب‌تر بودن در شبکه‌های اجتماعی- به ویژه اینستاگرام- تبدیل شد. زمانی هتل‌ها از لحاظ تعداد ستاره‌ای که کنار نام‌شان بود با هم در رقابت بودند اما حالا انتخاب مسافران، اکثرا جوانانی که چندنفره یا گروهی سفر می‌کنند،‌ هاستل‌های ارزان‌قیمت برای اقامت‌های کوتاه‌مدت است.

روز گذشته خبر آمد دوباره یکی از خانه‌های قدیمی تهران در محله پامنار تبدیل به‌ هاستل شده است. خانه پهلوان «شجاعت» متعلق به دوره تاریخی قاجار و پهلوی اول در محله سرچشمه تهران واقع شده است؛ بافتی که شهرداری تهران لقب «فرسوده» به آن داده، برای همین بیشتر خانه‌های این محل یا کوبیده شده و خانه‌های نوساز با معماری نامتعارف جای آن را گرفته یا به انبار کیف‌دوزها و نخاله‌های بازیافتی تبدیل شده است. مهاجرت تدریجی اهالی این منطقه نیز سرچشمه و پامنار را از حالت مسکونی خارج و به محله‌ای تجاری تبدیل کرده که در تشدید ناهنجاری‌ها و ناامنی‌های اجتماعی آن بی‌تاثیر نبوده است. با این حال در قلب همین بافت رو به زوال رفته تهران، خانه‌ای با ردپایی بازمانده از ۱۵۰ سال پیش به اقامتگاهی سنتی تبدیل شده است تا تابوهایی را که درباره بافت تاریخی تهران وجود دارد، بشکند. این خانه قرار است اقامتگاه گردشگران خارجی باشد. پیش از این پای خارجی‌ها تا این حد به قلب بافت تاریخی تهران برای ماندگاری طولانی، باز نشده بود.