شناسهٔ خبر: 62710 - سرویس بنادر و دریانوردی

یک مقام مسئول وزارت حمل و نقل افغانستان مطرح کرد؛

تاکید بر اهمیت نقش بندر چابهار در اتصال افغانستان به آسیای‌میانه/خواستار روابط چندجانبه اقتصادی با ایران هستیم

جلسه رئیس برنامه‌های وزارت حمل و نقل افغانستان با تاکید بر اهمیت بندر چابهار برای افغانستان، گفت: بندر چابهار فرصت سرمایه‌گذاری و استفاده از پتانسیل همکاری در آسیای میانه را فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبدالعلی فروغ در نشست کمیته پیگیری اجرایی‌سازی موافقتنامه چابهار با  تاریخی خواندن نشست پیگیری توافقنامه چابهار، افزود: هیچ‌چیز به اندازه تجارت و روابط دو جانبه و چندجانبه اقتصادی، باعث تحول مثبت در کشورها نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بندر چابهار یکی از بنادر مهم و استراتژیک در برنامه‌های توسعه اقتصادی دولت افغانستان است و نشست سه‌جانبه به لحاظ تکنیکی و بررسی جزئیات حایز اهمیت است.

رئیس برنامه‌های وزارت حمل و نقل افغانستان با تاکید بر اینکه کشورش به دریا راه ندارد و محصور در خشکی است، افزود: بندر چابهار به جهت امکان مبادلات تجاری سریع‌تر  برای افغانستان بسیار مهم است.

وی گفت: بندر چابهار به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، فرصت سرمایه‌گذاری و استفاده از پتانسیل همکاری در آسیای میانه را فراهم می‌کند.

فروغ اظهار کرد: افغانستان به جهت همکاری‌های که با ایران در بندر چابهار دارد، بسیار خرسند است چرا که می‌تواند نیازهای کشورش  را مرتفع کند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، موافقتنامه ترانزیتی سه‌جانبه بین کشورهای ایران، هند و چابهار با هدف تسریع، تسهیل و ارتقای ترانزیت چابهار و اتصال کشور هند و افغانستان به کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار، توسعه صادرات سه کشور و ایجاد کریدور بین‌المللی بین کشورهای مذکور در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به امضای روسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند رسید.