شناسهٔ خبر: 62714 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل امور خارجه هندوستان مطرح کرد؛

چابهار نقطه ارتباطی مهم ایران، جنوب اوراسیا، هند و افغانستان/ اجرایی‌سازی توافقنامه بین‌المللی چابهار با هدف توسعه تجاری و بازرگانی دریایی/ نشست سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان یک رویداد تاریخی و به یادماندنی است

دیپاک میتال مدیرکل وزارت امور خارجه هندوستان در نشست کمیته پیگیری اجرایی‌سازی موافقتنامه چابهار، گفت: بندر چابهار دروازه ملل و نقطه ارتباطی بسیار خوب بین ایران، جنوب اوراسیا، هندوستان و افغانستان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دیپاک میتال در نشست کمیته پیگیری اجرایی‌سازی موافقتنامه چابهار، افزود: نشست سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان یک واقعه بسیار خوب، تاریخی و به یادماندنی است.

وی  تاکید کرد: آنچه در کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه چابهار انجام می‌شود، ایجاد طرح و برنامه است تا سه کشور ایران، هند و افغانستان، نقش مناسبی در حمل و نقل و لجستیک منطقه داشته باشند.

این مقام مسئول در دولت هندوستان با اشاره به افتتاح دفتر شرکت اپراتوری IPGL در بندر چابهار، ابراز امیدواری کرد: این شرکت اپراتوری به زودی برنامه عملیاتی‌اش را در ایران شروع کند.

مدیرکل وزارت امور خارجه هندوستان، بندر چابهار را دروازه ملل و نقطه ارتباطی بسیار خوب بین ایران، جنوب اوراسیا، هندوستان، افغانستان و البته کشورهای آسیای مرکزی عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: نشست کمیته پیگیری اجرایی‌سازی توافق‌نامه بین‌المللی چابهار، به بررسی بیشتر پروتکل‌ها در این زمینه می‌پردازد و تعیین می‌کند سه کشور اصلی در این توافق نامه، چگونه نقش موثرتری در توسعه تجاری و بازرگانی دریایی داشته باشند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، موافقتنامه ترانزیتی سه‌جانبه بین کشورهای ایران، هند و چابهار با هدف تسریع، تسهیل و ارتقای ترانزیت چابهار و اتصال کشور هند و افغانستان به کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار، توسعه صادرات سه کشور و ایجاد کریدور بین‌المللی بین کشورهای مذکور در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به امضای روسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند رسید.