به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی شامگاه امشب (دوشنبه) پس از بازدید از خط آهن قزوین-رشت، در جلسه شورای فنی که در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد با اشاره به افتتاح خط راهآهن قزوین - رشت، گفت: پروژه ریلی رشت ـ قزوین در حال پیشرفت است و حداکثر تا پایان بهمنماه شرکت ساخت و توسعه زیربنایی کشور مکلف بوده آن را تکمیل کند.
اسلامی با تأکید بر اینکه رسیدن به هدف نهایی شبکه ریلی در گیلان مستلزم اتصال این خط ریلی به بنادر آستارا و انزلی است، اظهارکرد: با راهاندازی شبکه ریلی و اتصال آن به شهرهای آستارا و انزلی علاوه بر کاهش هزینههای جاری، سرعت انتقال ناوگان باربری نیز افزایش می یابد.
وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت همکاری بیشتر راهآهن و حمل و نقل جادهای در تقویت جابهجایی بار و مسافر تأکیدکرد و افزود: راهآهن و راهداری و حمل و نقل جادهای باید زیرساختهای باقیمانده در استان گیلان را تکمیل کنند.
اهمیت اتصال شبکه ریلی به منطقه آزاد کاسپین
وی با تأکید بر اتصال شبکه ریلی به منطقه آزاد کاسپین گفت: سرعت جابجایی و انتقال بار در استان گیلان از طریق منطقه آزاد و بندر کاسپین بسیار زیاد است و اتصال شبکه ریلی با شبکه حملونقل دریایی میتواند در افزایش مراودات بار و مسافر مؤثر واقع شود.
اسلامی با اشاره به افزایش ورود مسافر در استان گیلان در مقایسه با سایر استانها تصریح کرد: سازمانهای مرتبط باید آموزش رانندگان آماتور در مقایسه با رانندگان مجرب را با همکاری پلیس افزایش دهند تا در کنار افزایش اقدامات ایمن افزایی روی زمین ازجمله نصب دوربینها در تقاطعها ایمنی سفر را افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به هشت کیلومتر باقیمانده آزادراه قزوین رشت گفت: ما در تلاشیم دو محور ورودی و خروجی باقیمانده این آزادراه هرچه سریعتر تکمیل شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه آزادراه رشت ـ انزلی و رشت ـ آستارا بیان کرد: اگر بخش خصوصی در این حوزه آمادگی دارند دولت نیز میتوانند به آنها کمک کند تا این محور ترانزیتی و استراتژیکی هرچه سریعتر احداث و به بهرهبرداری برسد.
وی طرح احداث تیر پارک در گیلان را الگویی مناسب و مؤثر در افزایش ایمنی راههای کشور برشمرد و گفت: احداث تیر پارکها در سطح راههای برونشهری کشور میتواند علاوه بر افزایش خدمات رفاهی به مسافران و رانندگان ایمنی سفر را افزایش دهد.
اسلامی با اشاره به احداث مسیر ریلی رشت به آستارا و آستارا ـ آستارا افزود: باید نگاه فنی در این محور و اتصال آن به آستارا در جمهوری آذربایجان بررسی شود چون این شبکه ریلی در ترانزیت و افزایش تراز تجاری بسیار حائز اهمیت است.
به گزارش مهر، اسلامی با تاکید بر رعایت زمانبندی مناسب برای افتتاح پروژه ریلی قزوین- رشت، ادامه داد: محور قزوین - رشت باید به سرعت در مسیر ناوگان باری قرار گیرد. این محور در زمینه انتقال کالا نقش اساسی داشته و تکمیل راهآهن قزوین - رشت- آستارا و کریدور شمال به جنوب از لحاظ اقتصادی حائز اهمیت است.