به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی که همراه وزیر راه و شهرسازی به قزوین سفر کرده بود درحاشیه بازدید از پروژه راه آهن قزوین به رشت درگفتگو با خبرنگاران اظهارداشت: خوشبختانه در سال جاری نسبت به سال قبل در حوزه حملونقل ریلی و میزان بار در تن کیلومتر حدود ۱۷ درصد و در بخش تناژ بیش از ۱۳ درصد رشد داشتیم و این روند ادامه خواهد یافت و در طول سالهای ۹۲ تا ۹۶ اتفاقات خوبی رخ داده است.
وی اضافه کرد: قبل از سال ۹۲ حداکثر میزان بار جابجا شده توسط شبکه ریلی ۳۴ میلیون تن بود که در سال ۹۴ این رقم به ۳۵ میلیون تن و در سال ۹۵ به میزان ۴۰ میلیون تن و سال قبل به ۴۷ میلیون تن رسید و امسال هم پیش بینی می کنیم این میزان به بیش از ۵۰ میلیون تن برسد.
مدیرعامل شرکت راه آهن تصریح کرد: هر چند از سهم بازار فاصله داریم اما ارقام محقق شده بسیار قابل توجه است و برای درک موضوع باید گفت در سال ۹۲ میزان «تن کیلومتر» حمل بار حدود ۲۲.۵ میلیارد کیلومتر بود و سال ۸۴ این میزان به ۱۹.۵ میلیارد تن کیلومتر رسید.
وی اظهارداشت: در مدت هشت سال حدود ۳ میلیارد تن کیلومتر حمل بار داشتیم که در مدت ۴سال این وضعیت به ۱.۵ میلیارد تن کیلومتر رسید و در سال ۹۶ این میزان حدود ۸ میلیارد تن کیلومتر اضافه شد و ما از ۲۲.۵ میلیارد تن کیلومتر به ۳۰.۵ میلیارد تن کیلومتر رسیدیم که دستاورد ارزشمندی در تحول در حوزه جابجایی کالا با راه آهن است.
محمدزاده بیان کرد: برنامه ما این است که بتوانیم تا سال ۱۴۰۰ از مرز ۱۰۰ میلیون تن جابجایی بار از طریق شبکه ریلی عبور کنیم و این موضوع هدف گذاری شده و به آن دست خواهیم یافت.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی بیان کرد: وضعیت ناوگان باری در شروع این دولت ۲۲ هزار دستگاه بود که البته به بخش خصوصی تعلق دارد ولی با پشتیبانی انجام شده این تعداد به ۲۵ هزار دستگاه رسیده و پیشبینی میکنیم تا قبل از سال ۱۴۰۰ این میزان به ۱۰۰ هزار واگن برسد.
وی وضعیت ناوگان مسافری رانامناسب دانست و یادآورشد: ناوگان مسافری شرایط مناسبی ندارد چون صنعت ریلی دربخش مسافری غیر سودآور است و ما نیز از واگن های مسافری ریلی هیچ حق دسترسی نمیگیریم و در حوزه نیروی کشش قیمتهای غیرواقعی را دریافت می کنیم چون فعالیت سودآور نیست با این حال چون قیمت تمام شده برای شرکت های مسافری و میزان هزینه و درآمد همخوان نیست در بخش مسافری رشد مناسبی نداشته ایم.
محمدزاده اضافه کرد: البته تعداد واگن های مسافربری اضافه شده که هنوز با شرایط مناسب فاصله داریم لذا تدبیری در حال پیگیری است که با حمایت وزیر محترم امیدواریم از ظرفیت تبصره ۱۸ بتوانیم تعداد قابل توجهی واگن مسافری خریداری کنیم.
وی اظهارداشت: در حال حاضر تعداد ۱۳۰۰ واگن مسافربری فعال داریم که ۸۰۰ واگن هم نیازمند نوسازی است و امیدواریم از اعتبارات تبصره ۱۸ بتوانیم یک هزار واگن جدید مسافری، تعدد ۲۰۰ لوکوموتیو و ۱۰ هزار واگن مسافری خریداری کرده و وارد ناوگان کنیم.
محمدزاده گفت: با استفاده از ظرفیت داخلی مانند آنچه در استان زنجان داریم قادریم نسبت به تامین ریل باس برای بخش خصوصی اقدام کنیم تا خطوط جدید بتوانند تواتر سیر برای مسافر را با سرعت بالا تامین کنند.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی بیان کرد: میزان جابجایی مسافر با قطار سالانه ۲۴ تا ۲۵ میلیون نفر و سرعت حرکت قطارها به طور میانگین ۱۴۰ تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.
وی اضافه کرد: البته به دلیل مسائل فنی و هندسی و کوهستانی بودن مناطق در برخی مسیرها این سرعت گاهی سرعت به ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت هم کاهش پیدا می کند.