شناسهٔ خبر: 62863 - سرویس مسکن و شهرسازی

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد؛

بانک اطلاعات معماری ایجاد می‌شود/فراخوان جمع‌آوری مطالعات برای تدوین الگوهای معماری/ راه‌یابی پژوهش‌‌های معماری در کتاب‌ها و درس‌های دانشگاهی

محمدسعيد ایزدی معاون معماری و شهرسازی ضمن اعلام تشکیل دهمین کمیته اعتلای معماری، از تلاش برای ایجاد بانک اطلاعاتی معماری‌های واجد ارزش خبر داد و گفت: مقرر شده تا هم مستندسازی‌‌هایی که توسط کمیته اعتلا در حال انجام است و هم مستنداتی که از طریق سایر سازمان‌ها انجام شده، گردآوری شوند و همه آنها در قالب یک نظام فناوری و بانک اطلاعاتی تدوین و در اختیار علاقه‌مندان گذاشته شود.

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام تشکیل دهمین کمیته اعتلای معماری با حضور تعدادی از معماران بنام و همچنین جوان کشور، جزئیاتی از این جلسه را تشریح کرد و به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: جلسه کمیته اعتلای معماری دو جلسه است که متمرکز بر مستندسازی‌ها و پژوهش هایی است که در خصوص معماری‌های واجدارزش دوران گذشته و معاصر در حال بررسی و نقد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متمرکز شدن روی این موضوعات با این هدف است که این مطالعات و مستندسازی ها منجر به رهنمودها و یا راهنماهایی برای ارتقای معماری معاصر شود.

ایزدی خاطرنشان کرد: در جلسه نهم دو پروژه مهم معماری در اصفهان و یزد مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در جلسه دهم نیز مطالعه و پژوهشی که در مورد معماری گذشته ما در چهار شهر مطالعه شده بود بررسی و نقد شد.

این مقام مسئول با اعلام این مطلب که در مجموع در جلسه دهم، کمیته اعتلای معماری سه تصمیم اساسی اتخاذ کرده است، گفت: در حوزه مستندسازی تصمیم بر آن شد تا علاوه بر تدقیق شرح خدمات مستندسازی شرایطی را فراهم کنیم تا ضمن استفاده از فناوری های نوین بتوان مستندسازی‌ها و پژوهش‌ها را در قالب بانک‌های اطلاعاتی و فرمت‌های جدید تنظیم کرد تا قابل استفاده برای همگان باشد.

معاون معماری و شهرسازی تصریح کرد: کار بزرگی در حال انجام است و مقرر شده تا هم مستندسازی‌‌هایی که توسط کمیته اعتلا در حال انجام است و هم مستندسازیی هایی که از طریق سایر سازمان ها انجام شده، جمع‌‌آوری کنیم و همه آنها در قالب یک نظام فناوری و بانک اطلاعاتی تدوین و در اختیار علاقه‌مندان گذاشته شود.

ایزدی دومین تصمیم اتخاذ شده در کمیته اعتلای معماری را  بحث تدوین طرح‌ها و یا الگوهایی بر پایه این مستندات  عنوان کرد و افزود: از طریق فراخوان مقرر شد تا ما در شهرهایی که مطالعات را انجام دادیم به طراحی یک سری از الگوها بپردازیم.

به گفته وی، سومین تصمیمی که در مورد آن کمیته اعتلا به جمع بندی رسید، موضوع آموزش و تاکید بر آن بود.

ایزدی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا یافته ها و مستنداتی را که در حال جمع‌آوری آنها هستیم، هم در یک بانک اطلاعاتی وارد کنیم و در اختیار عموم قرار دهیم و هم از سوی دیگر بتوانیم آنها را به طرق دیگر از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سمینارها و دیگر روش ها، به صورت آموزشی نهادینه کنیم و جزو ارکان ادامه فعالیت‌ها در دستور کار قرار دهیم.

ایزدی همچنین اعلام کرد: پیشنهاد خوبی که در دهمین جلسه کمیته اعتلا ارایه شد این بود که کار مشترکی را با دانشگاه به منظور ارتقای مباحث در دروس دانشگاهی و کتاب‌های درسی داشته باشیم.