شناسهٔ خبر: 62891 - سرویس مسکن و شهرسازی

براساس آمارهای اعلامی بانک مرکزی از تحولات مسکن پایتخت در آذرماه

رشد ۱۹.۲ درصدی اجاره‌بها در مناطق شهری تهران در یک ماه

مسکن طبق بررسی‌های بانک مرکزی در آذر ماه امسال اجاره‌بها در شهر تهران نسبت به ماه قبل ۱۹.۲  درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی، بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن در آذر ماه امسال را منتشر کرده است که طبق آمارهای ارائه‌شده در آن شاخص کرايه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۹.۲ و ۱۶.۲ درصد رشد داشته است.

علاوه بر این آمار تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷ نشان می دهد، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکوني پایتخت به ۹۷.۹ هزار واحد مسکونی بالغ گردید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۲۵.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۷۵.۴  میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳.۹  درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین در این گزارش توزیع فراوانی تعداد معاملات برحسب قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی به این شرح است که واحدهاي مسکوني در دامنه قيمتي ۵۰ الی ۶۰ میلیون ریال به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۹.۸ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده و دامنه قیمتی ۶۰  تا ۷۰ و ۴۰ تا ۵۰ میلیون ریال به ترتیب با سهم‌های ۹.۰ و ۸.۹ درصدی در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

در اين ماه، توزيع حجم معاملات به‌گونه‌ای بوده است که ۵۶.۷ درصد واحدهاي مسکوني باقیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران (۹۵.۵ میلیون ریال) معامله‌شده است.

این گزارش می‌افزاید: توزيع فراواني تعداد واحدهاي مسکوني معامله‌شده برحسب سطح زيربناي هر واحد مسکونی در آذر ماه ،بيشترين سهم از این معاملات انجام‌شده به واحدهاي مسکونی با زيربناي ۵۰ تا ۶۰ مترمربع معادل ۱۴.۸ درصد بوده است.

همچنین در رابطه با توزيع فراواني تعداد معاملات برحسب ارزش هر واحد مسکوني در گزارش بانک مرکزی آمده است که  در میان‌دامنه‌های قيمتي موردبررسی، واحدهاي مسکوني باارزش ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ ميليون ريال با اختصاص سهم ۱۷.۲ درصد بيشترين سهم از معاملات انجام‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.