شناسهٔ خبر: 62926 - سرویس هوایی

قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری:

اقدام حقوقی سازمان هواپیمایی کشوری برای رفع تحریم‌های هوانوردی/ منعی برای به کارگیری هواپیماهای شرقی نداریم

آرش خدایی قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه موقعیت ایران باعث می‌شود تحریم‌های هوانوردی بر کشور تاثیرگذار نباشد، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری اقدامات حقوقی زیادی را برای رفع تحریم‌ها انجام داده و از منظر حقوقی دست بالا را داریم.

آرش خدایی، قائم‌مقام سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تحریم‌های آمریکا علیه صنعت هوانوردی کشور را غیرقانونی توصیف کرد و گفت: ابعاد اقدامات ما محدود به پذیرش تحریم و اقدامات جبرانی نیست، بلکه ما تحریم را نمی‌پذیریم و برای حذف آن اقدام می‌کنیم.

وی ادامه داد: از منظر تخصصی این کار غیرقانونی و یک‌جانبه است و با مقررات بین‌المللی، حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های جهانی هوانوردی در تعارض است. هیچ کشوری نیز به جز ایالات متحد آمریکا این اقدام را به رسمیت نشناخته است.

خدایی با اشاره به اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری برای حذف تحریم‌ها گفت: ما در این حوزه اقدامات وسیعی انجام دادیم که شامل اعلام موضع رسمی کشور در خصوص این تحریم‌ها، مکاتبه و مذاکره با سران هواپیمایی کشوری تعداد زیادی از کشورهای دنیا و قالب کشورهای عضو پیمان شیکاگو، مقامات کمیسیون حمل‌ونقل اروپا و دبیرکل و رییس شورای ایکائو می‌شود. تا به حال نیز بازخوردهای خوبی گرفتیم و از نظر قوائد حقوق بین‌المللی همه موضع ما را در سازمان هواپیمایی کشوری تایید کرده‌اند.

وی سپس به رای دادگاه لاهه به نفع ایران و محکومیت تحریم هوانوردی ایران در این دادگاه اشاره کرد و افزود: قطعا رای دادگاه لاهه بر حل این مشکل اثرگذار است و موضع ما را در مجامع حقوقی بین‌المللی هوانوردی بسیار تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: کمترین تغییر رفتاری که این رای در ایالات متحد آمریکا ایجاد کرده این است که آمریکا این مساله را حاشا کرده است؛ یعنی اعلام کرده در حوزه ایمنی، هوایی، دارو و غذا تحریم اعمال نکرده است. این یعنی آن‌ها نیز این موضوع را جدی می‌دانند. به هر حال دشمنی آمریکا با ما شناخته شده است و ما نیز در حوزه تاب‌آوری شناخته شده ایم. این رای یک رای حقوقی بوده و در حوزه حقوق بین‌الملل اثرگذار و کمک کننده است.

صنعت هوایی ایران تحریم‌پذیر نیست

قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری سپس به اقدامات صورت گرفته برای تاب‌آوری در مقابل تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: این اقدامات در حوزه‌های مختلفی امکان اثرگذاری دارند. ما یک روش برای شناسایی و اندازه‌گیری مساله و اتخاذ تدابیر لازم تدوین کرده‌ایم. به هر حال باید تحریم‌ها را حذف کنیم یا پیامدهای آن را حداقلی کنیم.

وی ادامه داد: بخشی از این اقدامات در حوزه بازار شرکت‌های ایرانی، بخشی در حوزه دسترسی به هواپیما و محصولات، و برخی در حوزه خدمات و سرویس‌هایی که فرودگاه‌ها و بخش ناوبری هوایی ارائه می‌دهند، بوده است. اکنون می‌توان گفت تحریم‌ها آنطور که فکر می‌کردند اثرگذار نبوده و در سایر حوزه‌ها نیز این اتفاق افتاد.

خدایی موقعیت ژئوپولوتیک ایران را در کاهش اثربخشی تحریم‌ها تاثیرگذار دانست و گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که در مقابله با تحریم‌ها اثر دارد، ویژگی‌ها و فرصت‌های ذاتی حمل‌ونقلی کشور ماست. بازار داخلی ما امکان اثربخشی تحریم‌های هوانوردی را کاهش می‌دهد.

وی به تحریم قطر توسط کشورهای عربی اشاره کرد و افزود: یکی از کشورهای  همسایه ما را سایر همسایه ها تحریم کردند و این کشور با مشکل مواجه شد. چه بسا اگر تدبیر جمهوری اسلامی در کمک به این کشور نبود، ابعاد این مشکل بسیار بزرگتر می‌شد. اما ایران به خاطر مولفه‌های ذاتی کمتر با این دست مشکلات مواجه است. ما یک سرزمین وسیع با جمعیت زیاد داریم، بنابراین تحریم‌های هوانوردی روی تقاضای سفر داخلی و حتی بین‌المللی ما چندان تاثیرگذار نیست.

خدایی با اشاره به کاهش اخیر تقاضای سفر هوایی در کشور گفت: آنچه اخیرا شاهد آن بودیم، بیشتر متاثر از تصمیمات و نوع مدیریت سفر بوده است و تحریم صنعت هوانوردی نتوانسته آنچنان اثرگذار باشد.

مذاکره برای رفع مشکل سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی

قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری استفاده از توان داخلی برای گذر از تحریم را مهم توصیف کرد و گفت: در این شرایط استفاده از توان داخلی بسیار مهم است. هم در خصوص مسائل عملیاتی و بهره‌برداری، هم در خصوص دانش فنی‌ومهندسی هواپیما باید توان داخلی را افزایش داد.

خدایی در ادامه به مساله توقف سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های ایرانی در برخی کشورها اشاره کرد و افزود: قطع سوخت‌رسانی تاکنون مشکلی را برای مسیرهای پروازی ایران پیش نیاورده است، به این معنی که باعث توقف مسیری شود. در واقع شرکت‌های هواپیمایی توانسته‌اند این موضوع را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: فشار آنچه تاکنون رخ داده از دفعات پیش کمتر است. در دور قبلی تحریم‌ها بسیاری از مقاصد شرکت‌های هواپیمایی با مشکل روبرو شد. به هر حال هرچه قدر آن‌ها بیشتر در زمینه تحریم تجربه کسب کردند، ما نیز بیشتر در مقابله با تحریم و پایداری در زمان تحریم تجربه کسب کردیم.

خدایی به اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری برای رفع این قبیل مشکلات اشاره کرد و گفت: وضعیت این‌گونه نمی‌ماند. به هر حال یک شوک خبری رخ می‌دهد و فضاسازی رخ می‌دهد، اما به مرور فضا تلطیف می‌شود.

منعی برای به کارگیری هواپیماهای شرقی وجود ندارد

قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هواپیماهای شرقی منعی برای فعالیت در ایرلاین‌های ایرانی ندارند، گفت: در ادبیات هوانوردی هواپیماها به شرقی و غربی تقسیم نمی‌شوند، بلکه بر اساس توانایی‌ها و ویژگی‌های فنی دسته بندی می‌شوند.

خدایی به تمایل برخی شرکت‌ها برای خرید هواپیمای سوخو سوپر جت ۱۰۰ از روسیه اشاره کرد و افزود: ما در هواپیمایی کشوری به خرید شرکت‌های هواپیمایی سمت و سو نمی‌دهیم. وقتی شرکت‌های هواپیمایی یک هواپیما را مناسب ببینند، مذاکرات خود را برای خرید انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر آن هواپیما قرار است برای اولین بار در کشور پرواز کند، باید برخی مجوزها را از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کند. نقش ما آنجا شروع می‌شود. ما مطمئن می‌شویم که آن هواپیما حداقل‌های لازم را در حوزه ایمنی پرواز و عملیات در فضای کشور ما دارد و بهره‌بردار نیز می‌تواند به پشتیبانی قابل قبولی برای ادامه پرواز دسترسی پیدا کند.

خدایی با اشاره به اینکه هر هواپیمایی که در ناوگان شرکت‌های ایرانی به کار گرفته شود، قطعا توانسته استانداردهای لازم را اخذ کند، گفت: در مجموع این شرکت‌های هواپیمایی هستند که در مورد نوع هواپیما تصمیم‌گیری می‌کنند. ما از منظر نوع سیاست‌های کلان تصمیم‌می گیریم. سازمان هواپیمایی کشوری راه هیچ انتخابی را به شرط آنکه آن انتخاب امن، ایمن و پایدار باشد، برای شرکت‌های هواپیمایی نمی‌بندد.