به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمدزاده مدیرعامل راهآهن در آیین بهرهبرداری و افتتاح از ۷ طرح و پروژه در ایستگاه نیشابور که با حضور معاون وزیر و نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، با اعلام خبر اجرای طرح TOD در راهآهن نیشابور گفت: زمان آغاز این طرح بستگی به میزان استقبال بخش خصوصی و سرمایهگذاران از آن دارد و بر اساس آن، این ایستگاه در بخشهای مختلف خدمات ارائه خواهد داد.
وی در جمع نمایندگان رسانه های خبری محلی، با تشریح عملکرد راهآهن در سال جاری و مقایسه آن با مدت زمان مشابه سال پیش افزود: تاکنون در حوزه تن کیلومتر نسبت به سال گذشته نزدیک به ۱۸ درصد رشد داشتهایم و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم به عدد ۳۵ میلیارد تن کیلومتر دستیابیم.
مدیرعامل راهآهن با یادآوری اینکه میزان حمل بار کشور در سال ۸۴، ۱۹.۵ میلیارد تن بوده و در سال ۹۲، به عدد ۲۲.۵ میلیارد تن کیلومتر رسیده بود، گفت: راهآهن در ۴ سال گذشته از عدد ۲۲.۵ میلیارد تن کیلومتر به ۳۰.۵ میلیارد تن کیلومتر دست یافته و اگر بتوانیم به ۳۵ میلیارد تن کیلومتر برسیم، رشد بیسابقه و رکود حمل بار ریلی را خواهیم داشت .
محمد زاده از رشد بخش مسافری در سال جاری خبر دارد و گفت: در مسیرهای منتهی به مشهد ۱۷ درصد و در کل کشور ۱۳ درصد رشد و میزان تَن کیلومتر کشور در سال گذشته ۱۳.۶ میلیارد تن کیلومتر ( نفر کیلومتر ) بوده و میتوان گفت امسال نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ درصدی خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه برای جبران کاهش ناوگان مسافری، تدابیری از سوی دولت اندیشیده شده است، افزود: امیدواریم با توافقاتی که با سازمان برنامه و بودجه و دولت داشتهایم بتوانیم با استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون برنامه بودجه، امکان ارائه تسهیلات خرید ناوگان باری و مسافری را به بخش خصوصی فراهم و این بخش را توسعه دهیم .
محمدزاده با تأکید بر اینکه سرمایهگذاری در حوزه خرید ناوگان مسافری، گران و قابل مقایسه با سرمایهگذاری جادهای نیست، اضافه کرد: سرمایهگذاری در این بخش باید برای سرمایهگذار جذاب باشد و ایجاد انگیزه کند .
مدیرعامل راهآهن با یادآوری اینکه اگر سرمایهگذاری جذاب نباشد بخش خصوصی وارد میدان نخواهد شد، گفت: با توجه به تحولات ارزی به طور متوسط اعتبار مورد نیاز هر واگن یک میلیارد تومان است و از یک سو ناوگان مسافری وضعیت ویژهای داشته و هزینه نگهداری آن بالا است و از سوی دیگر قیمت بلیت از سوی دستگاههای مختلف کنترل میشود که این امر باعث زیان سرمایهگذاران شده و اگر مدیریت نشود، شاهد سرمایهگذاری جدید نخواهیم بود .
مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به اینکه اقدامات لازم از سوی ایران برای پروژه تهران- مشهد انجام شده و منتظر هستیم تا چینیها تأمین مالی را آغاز کنند گفت: دلیل به طول انجامیدن این پروژه مسائل بانکی میان دو کشور است که از طرف بخشهای مختلف پیگیری میشود.
وی در ادامه وضعیت راهآهن نیشابور را مطلوب خواند و با اشاره به ۷ پروژه تعریف شده در این ایستگاه افزود: همچنان مشغول ارتقای ایستگاههای مسیر تهران- مشهد هستیم .