شناسهٔ خبر: 63253 - سرویس بنادر و دریانوردی

ظریف در بدو ورود به دهلی:

چابهار از حوزه‌های گسترش روابط دوجانبه ایران و هند است

ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به دهلی با تاکید بر اینکه ایران یک تامین کننده مطمئن نفت برای هند بوده و خواهد بود، گفت: حضور بسیار پررنگ بخش خصوصی در این سفر نشان‌دهنده علاقه بخش خصوصی برای استفاده از این فرصت‌ها در شرایط تحریم‌های ظالمانه برای توسعه روابط است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدجواد ظریف که در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی به هند سفر کرده، هنگام ورود به دهلی در جمع خبرنگاران در مورد برنامه‌های سفر خود گفت: این سفر برای شرکت در یک اجلاس مطالعاتی شکل گرفته و در ابتدا دعوت برای این اجلاس بود که بنده چهارشنبه عصر در آن سخنرانی ویژه دارم.

وی تصریح کرد: تصمیم گرفتیم از این فرصت استفاده کنیم و همراه با هیات بزرگ دو بخش خصوصی و دولتی با مقامات هندی دیدار داشته باشیم.

ظریف ادامه داد: روابط ما با هند حتی بعد از تحریم‌ها روابط خوبی است، ارتباط اقتصادی ما برقرار است، یک توافق خوب بانکی با هندی‌ها داریم که در پاییز امسال بعد از تحریم‌ها به امضا رسیده و این امکان را برای کشور فراهم می‌کند که هم صادرات و واردات و هم سایر نیازها را از این مسیر تامین کند.

وزیر امور خارجه همچنین بیان کرد: حضور بسیار پررنگ بخش خصوصی در این سفر نشان‌دهنده علاقه بخش خصوصی برای استفاده از این فرصت‌ها در شرایط تحریم‌های ظالمانه برای توسعه روابط است.

وی افزود: زمینه‌های زیادی در گسترش روابط دو جانبه داریم که یکی از این حوزه‌ها چابهار است که هندی‌ها برای حضور در چابهار و زیرساخت‌های ترانزیتی در ایران علاقه‌مندی دارند و همین طور همکاری‌های دیگر اقتصادی بین ایران و هند در زمینه‌های مختلفی وجود دارد که همان طور که عرض کردم حضور بخش خصوصی نشان‌دهنده این  همکاری‌هاست.

وی اظهار کرد: همچنین یک هیات خوب از شرکت‌های دانش‌بنیان در این سفر حضور دارد. بسیار خوشحالم که اقتصاد دانش‌بنیان در ایران رو به توسعه است و شرکت‌های دانش بنیان در سفرهایی که دارم حضور خوب و موثری دارند.

وزیر خارجه کشورمان گفت: فردا و پس‌فردا علاوه بر شرکت در دو جلسه مطالعاتی و سخنرانی در دو جلسه، در یک فروم اقتصادی حضور دارم و دیدار با چند وزیر از جمله وزیر خارجه هند و وزیر حمل و نقل نیز از دیگر برنامه‌های ماست. امیدوارم این دیدارها زمینه‌ای برای همکاری‌های دو کشور باشد.

ظریف درباره اینکه با وزیر نفت هند نیز دیدار خواهد داشت یا خیر، گفت: نمی‌دانم با وزیر نفت هند دیدار داشته باشم یا نه اما از آنجا که بنده و وزیر خارجه هند دو رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هستیم در ملاقاتی که خواهیم داشت امیدوارم این فرصت فراهم شود.

براساس اعلام رسانه‌های هندی، ‌ قرار است وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به هند با مقامات بلندپایه این کشور، ازجمله سوشما سواراج، همتای هندی خود دیدار و در نشست ریسینا شرکت کند. همچنین انتظار می‌رود که وی با نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور دیدار داشته باشد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که دهلی برای ایجاد توازن در روابط راهبردی و اقتصادی خود با تهران و واشنگتن تلاش می‌کند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، نشست ریسینا (Raisina) یک کنفرانس چند جانبه است که توسط اندیشکده بنیاد تحقیقات نظارتی هند (ORF) برگزار می‌شود و به مسائل چالش برانگیز جامعه جهانی می‌پردازد.

در سفر وزیر امور خارجه ایران به هند دو کشور قرار است دستاوردهای سفر پیشین ظریف به دهلی در ماه مه را بررسی کنند که در جریان آن، هند و ایران نه تنها برای گسترش روابط تجاری خود به توافق رسیدند بلکه اعلام کردند که قصد دارند راهکارهای بیشتری برای ادامه حمایت دولت هند از توافق هسته‌ای با ایران پس از خروج آمریکا از این توافق و بازگشت تحریم‌ها علیه تهران، بیابند.