شناسهٔ خبر: 63267 - سرویس استان‌ها

رییس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان خبر داد:

خانه لاجوردی زاده خانه گفتمان می‌شود/ بازآفرینی ۴ خانه تاریخی در قم

خانه لاجوردي رییس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری پایدار از تبدیل خانه لاجوردی زاده به خانه گفتمان شهری خبر داد و گفت: برای این پروژه حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بودجه مورد نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، فهمیه فتاحی زاده با اشاره به اینکه تملک و استفاده از خانه های تاریخی و ابنیه واجد ارزش برای کاربری جدید در برنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران است، اظهارکرد: در این راستا تبدیل خانه تاریخی لاجوردی زاده به خانه گفتمان شهر قم در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: خانه لاجوردی زاده خانه ای مسکونی مربوط به اواخر سلسله قاجار با سبک معماری ایرانی- اسلامی و ۶۹۰ متر مربع عرصه و ۹۰۰ متر مربع زیربناست که در حال حاضر پیگیر مرمت آن هستیم و به محض اینکه مرمت آن به اتمام رسید، تبدیل به خانه گفتمان شهر خواهد شد.

رییس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری پایدار افزود: البته خانه های تاریخی دیگری از جمله خانه تاریخی توکلی، خانه تاریخی روحانی و خانه تاریخی غفاری نیز در دستور کار بازآفرینی قرار دارد تا برای کاربری هایی نظیر موزه، دانشکده معماری و شهرسازی و ... از آن ها استفاده شود اما اولویت اول راه اندازی خانه گفتمان شهر است.

فتاحی زاده با بیان اینکه مرمت خانه لاجوردی زاده هنوز آغاز نشده، گفت: در حال حاضر اقدامات مربوط به برگزاری مناقصه و فراخوان برای انتخاب پیمانکار در حال انجام است.

وی افزود: طبق برآوردی که در سال ۹۶ انجام شده بود برای مرمت خانه لاجوری زاده یک میلیارد  و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه مورد نیاز بود که این رقم بر اساس برآورد سال ۹۷ و افزایش هزینه ها در سال جاری نیازمند افزایش است.

رییس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری پایدار گفت: به دلیل اینکه کاهش اعتباری که در سال جاری اتفاق افتاد، باید اسناد مناقصه به روز می شد و به همین دلیل در حال حاضر به دنبال فعالیت های مربوط به تطابق اسناد اعتباری و فراخوان مناقصه هستیم تا بتوانیم تا پایان سال کار اجرا را آغاز کنیم.

فتاحی زاده اظهارکرد: در فاز اول پروژه، احتمالا مرمت استحفاظی انجام می شود و در مراحل بعدی از طریق گرفتن سرمایه گذار یا تامین اعتبار از ردیف اعتبارات دولتی مرمت کامل را انجام خواهیم داد.
وی با بیان اینکه پروژه خانه لاجوردی زاده حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارد، ادامه داد: در برنامه اجرایی سال ۹۷، تاکنون ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار به این پروژه اختصاص داده شده است.

رییس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری پایدار افزود: با وجود اینکه هنوز عملیات مرمت خانه لاجوردی زاده شروع نشده، از سال گذشته تاکنون فعالیت های زیادی در آن داشته ایم و چندین نمایشگاه از جمله نمایشگاه آثار زنان بی سرپرست در این مکان برگزار شده و همچنین دوره های آموزشی فنی و حرفه ای، برنامه های مدیریت شهری، جلسات کارگاهی، نشست های تخصصی و نشست استانی در این مکان برگزار شده است.

فتاحی زاده با اشاره به اینکه پروژه خانه لاجوردی زاده تنها اقدامی نبوده که در محله باغ پنبه قم انجام شده است، گفت: در راستای برنامه بازآفرینی شهری در این محل اقدامات وسیعی شروع شده که طرح ساماندهی و بهسازی کل محور باغ پنبه از ابتدای  بلوار عماریاسر تا انتهای آن از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: جداره سازی، کف سازی، اقدامات تعمیراتی، استحفاظی و تملک خانه های مسکونی توسط شهرداری برای بازآفرینی و همچنین بازگشایی مسیر از مهمترین اقداماتی بوده که در محله باغ پنبه قم انجام شده است.

رییس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری پایدار افزود: احتمالا در برنامه سال بعد در ادامه اقدام مشترک سالانه، احداث فضای سبز و پاتوق های کوچک محله در دستور کار خواهد بود.