شناسهٔ خبر: 63294 - سرویس هوایی

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها:

اجراي طرح فراملی مديريت آسمان ايران شهر با چشم انداز افزايش ظرفيت فضا و کاهش تاخير پروازها؛ کاهش مصرف سوخت و کاهش توليد گازهای گلخانه‌ای

ابراهیم مرادی عضو هیات مدیره و راهبر امور هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه اکنون فاز دوم طرح فراملی مدیریت آسمان ایران شهر در دست اجراست؛ چشم انداز طرح را کاهش فشار کاری کنترلرها در واحدهای پرترافیک؛ بهینه شدن مصرف سوخت، کاهش تولید گازهای گلخانه ای، کاهش تاخیرها و افزایش ظرفیت فضای آسمان کشور عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، ابراهیم مرادی در نخستین روز هم اندیشی مدیران ستادی و فرودگاهی کشور گفت: پروژه بازطراحی ساختار فضای کشور سال ۹۴ با پیشنهاد رحمت اله مه آبادی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران آغاز شد و طرح فراملی مدیریت آسمان ایران شهر نام گرفت.

راهبر امور هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه ایران با ۱۱ کشور همجوار ۳۷ نقطه تبادل ترافیک هوایی دارد، افزود: برای دستیابی به سهم آسمان ایران در چشم انداز سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰  باید اقدام عاجلی انجام می شد با اینکه فضای آسمان ایران موقعیتی استراتژیک دارد ولی فضای رقابتی وجود دارد و اگر اقدام اساسی انجام نمی شد حجم بالای درآمد شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از دست می رفت.

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: در فاز اول اجرای پروژه مدیریت آسمان ایران شهر مسیرهای موازی و یک طرفه هوایی استاندارد را راه اندازی کردیم. پیش از این هیچ مسیر موازی و استاندارد یک طرفه نداشتیم و بعد از بسته شدن مسیرهای عراق و اوکراین با به هم ریختگی ترافیک و فشار کاری زیاد به کنترلرها در مرکز کنترل فضای کشور مواجه بودیم، به طوری که در مدت ۲۴ ساعت ۳۵۰ ترافیک هوایی به ۷۰۰ ترافیک رسید. در مرداد ۹۶ با اجرای کامل فاز اول طرح فوق الذکر ۳۵۰۰۰ کیلومتر مسیر هوایی جدید به مسیرهای هوایی کشور افزوده شد؛ مسیرهای ورودی و خروجی پایانه های هوایی پرترافیک کشور دو طرفه شده و در بخش اعظمی از مسیر های هوایی بین المللی کشور از قابلیت ناوبری RNAV۱ بهره می گیریم. سال ۹۳ هفت سکتور در مرکز کنترل فضای کشور داشتیم که اکنون به ۱۵ سکتور افزایش یافته و دستاوردهای بزرگی نظیر مدیریت بحران پروازهای سرگردان از بحران قطر نیز در همین زمان و بدست توانمند همکاران در مرکز کنترل فضای کشور حاصل شد.

وی گفت: در فاز دوم این طرح بازطراحی فضای TMA تهران در دستور کار قرار دارد. در حال حاضر همکاران تقرب مهرآباد با از خودگذشتگی والایی، ایمنی پروازهای این TMA را تامین و پروازهای تحت کنترل را هدایت می کنند که برای کاهش این بارکاری و افزایش ایمنی پرواز مشاوره انجام این مهم بر عهده یک شرکت معتبر بین المللی است. در این راستا تمام طرح های ورودی و خروجی و تقرب فرودگاه های داخل پایانه هوایی تهران براساس تکنیک های نوین PBN بازطراحی شده و از میان ۴ طرح پیشنهادی یک الگو انتخاب شد. تمام همکاران رادار تقرب مهرآباد و بخش اعظمی از همکاران مرکز کنترل با اصول اجرایی این طرح در سیمولاتورهای منتخب آشنا شدند و اکنون در گام چهارم اجرای طرح قرار داریم.

مرادی تاکید کرد: از نکات مهم در موفقیت این طرح فراملی این بود که تمام مراحل کنترل پروژه با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران انجام شده است. در اجرای این پروژه سازمان هواپیمایی کشوری و نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح حضور داشته و جلسات لازم با بخش اعظمی از کاربران این طرح یعنی شرکت های هواپیمایی کشور برای تجهیز هواپیماها به امکانات مورد نیاز طرح در سازمان هواپیمایی کشوری و با کمک متخصصان و مدیران این سازمان برگزار شده است.

راهبر امور هوانوردی گفت: تامین زیرساخت های CNS مورد نیاز این طرح نیز در حال انجام است. در این راستا برنامه جامعی تدوین و در حال اجراست. همچنین  ۱۶۵ سامانه فرستنده و گیرنده را خریداری و در ایستگاه های ارتباطی سراسر کشور توسط همکارانم نصب شده است. سامانه بک آپ ارتباطی ماهواره ای با ۳۴ ایستگاه در مرکز کنترل فضای کشور نصب و به بهره برداری رسیده است. در فرصت برجام بخش دیگری از تجهیزات موردنیاز از جمله شش سامانه راداری خریداری شد که ۴ رادار برای اولین بار بدست توانمند متخصصان شرکت در بندرعباس و تهران نصب شده است.

وی خاطرنشان کرد: چندین سامانه سویچینگ داخلی و خارجی بسته به حجم ترافیک هر فرودگاه خریداری و به فرودگاه مربوطه جهت نصب ارسال شده است. همچنین بروز رسانی سامانه های کمک ناوبری فرودگاه های کشور و تکمیل نصب سامانه های بک اپ مسیرهای هوایی مبتنی بر PBN از دیگر ابعاد این پروژه فراملی است که با همت همکارانم در حال انجام است.