شناسهٔ خبر: 63306 - سرویس مسکن و شهرسازی

در مروری بر روزنامه های امروز ۱۹ دی ماه می خوانید

بانک ها در بازار ملک

روزنامه طبق نص صریح ماده ۳۴ قانون پولی و بانکی ، بانک ها از ورود به خرید و فروش کالا، خرید سهام ، معاملات غیر منقول و .. منع شده‌اند. این قانون ورود بانک‌ها به بازار مسکن و ملک را نیز شامل می شود زیرا ورود بانک‌ها به چنین بازارهایی سبب برهم زدن روند مصرف شده و قیمت ها را برای مصرف کننده واقعی افزایش می‌دهد. روزنامه "کیهان" با تیتر «۴۹ درصد منابع بانک‌ها صرف خرید ملک شده است» به نقل از ‌‌‌‌‌‌‌‌رئیس ‌مجمع کارآفرینان کشور از ورود دوباره بانک ها به بازار ملک خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

رویداد امروز

۱۴ جزیره استان هرمزگان چشم‌به‌راه گردشگران

گردشگری دریایی، ظرفیتی که مغفول مانده است

استان هرمزگان با داشتن سواحل طولانی، جزیره‌های متعدد ۱۴ گانه، جنگل‌های حرا، آثار و بناهای تاریخی گسترده، گویش‌های محلی و آداب‌ورسوم دارای ظرفیت‌های متنوع برای جذب گردشگر و مسافر است. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با داشتن سهم اندکی از دریا، با برنامه‌های مختلف و متفاوت توانسته‌اند گردشگران زیادی را به سمت خود جذب و کسب درآمد کنند و درواقع رقیب جدی در حوزه گردشگری برای ایران و شهرهای ساحلی باشند اما بااین‌حال بیشتر ظرفیت‌های حوزه دریایی و ساحلی در کشور ما و شهرهای دریایی ازجمله هرمزگان ناشناخته، ناکارآمد و بدون استفاده مانده است.

گردشگری دریایی و ساحلی یکی از پربازده‌ترین و سودآورترین حوزه گردشگری در جهان محسوب می‌شود که کشورهای زیادی با مطالعه و شناخت از آن سعی کرده‌اند از ظرفیت‌های موجود در راستای تقویت سرانه ملی، افزایش قدرت اقتصادی و کسب درآمد بهره بگیرند.توسعه ورزش‌های آبی - ساحلی همچون موج‌سواری، شنا، قایقرانی، غواصی، فوتبال و والیبال ساحلی، برپایی تورهای دریایی و همچنین حمل‌ونقل دریایی ازجمله برنامه‌های گردشگری دریایی ساحلی است که می‌تواند در جذب گردشگر و رونق تجارت دریایی بسیار مؤثر باشد.

کیهان

‌‌‌‌‌‌‌‌رئیس ‌مجمع کارآفرینان کشور:

۴۹ درصد منابع بانک‌ها صرف خرید ملک شده است

‌‌‌‌‌‌‌‌رئیس ‌مجمع کارآفرینان کشور گفت: در سال جاری متأسفانه بانک‌های خصوصی و حتی دولتی ۴۹ درصد منابع خود را به خرید املاک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اختصاص داده‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محمدرضا دیانی در نشست با وزیر اقتصاد و معاونان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وی اظهار داشت: مجمع کارآفرینان در سال ۹۲ با حضور کارآفرینان در ۲۰ رشته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صنعتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و تولیدی تشکیل شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و اعضای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌این مجمع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هر کدام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از بین هزار تا ۱۷ هزار کارگر در مجموعه تولیدی‌ خود دارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ بنابراین نقش مهمی ‌‌‌در ایجاد‌اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی‌ ایفاد می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

وی با بیان اینکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بانک‌ها برای دادن تسهیلات به واحدهای تولیدی از کمبود منابع گلایه می‌کنند، افزود: یکی از بانک‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از اول سال تاکنون‌ با وجود اینکه می‌گویند پول وجود ندارد توانسته ۲۷ هزار میلیارد تومان ‌منابع جدید جذب کند و این نشان می‌دهد، پول وجود دارد، اما جذب تولید نمی‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

ایران

بررسی تغییرات قیمتی بازارهای ارز، طلا، مسکن، سهام و بانک

پربازده ترین بازارها در۹ ماهه امسال

بازدهی و سوددهی بازارهای پنج گانه شامل ارز، طلا، مسکن، سرمایه (بورس) و پول (بانک) از ابتدای سال‌جاری تاکنون تغییرات بسیاری داشته است. دراین مدت بازار ارز به دلیل جهشی که تجربه کرد در اوج قرار داشته است هرچند در نیمه دوم سال اندکی از بازدهی آن کاسته شده است.در ۹ ماهه سال‌جاری یعنی از ابتدای سال تا پایان آذر ماه از میان بازارهای پنج گانه ارز با ۱۱۷ درصد همچنان پربازده‌ترین بازار سرمایه‌گذاری بوده است. پس از ارز بازار طلا قرار دارد که با اختلاف اندکی با ارز و با کسب ۱۰۷ درصد بازدهی در مقام دوم قرار گرفته است.

دراین دوره بازار مسکن نیز به دلیل رشد قیمتی بالایی که از ابتدای سال روند صعودی به خود گرفت توانست عنوان سومین بازار پربازده کشور با ۶۵.۷درصد را ازآن خود کند. در رتبه چهارم نیز بازارسهام یا بورس اوراق بهادار تهران قرار دارد که که ۶۲ درصد بازدهی برای سهامداران خود به ارمغان آورده است. دررتبه آخر نیز همانند گذشته بازار پول یا سپرده‌های بانکی قرار دارد که در ۹ ماهه امسال نزدیک به ۱۵ درصد بازدهی به همراه داشته است.

جهان صنعت

سهم ناچیز کشور از ترافیک هوایی سال ۲۰۱۸ در خاورمیانه‌

شوک قیمتی ، ایران را از رقابت دور کرد

سازمان جهانی هوانوردی (ایکائو) در گزارشی میزان جابه‌جایی مسافر در سال ۲۰۱۸ را ۳/۴ میلیارد نفر اعلام کرد. در این گزارش شرکت‌های هواپیمایی خاورمیانه که ۱۴ درصد از ترافیک هوایی جهان را در دست دارند، با ۷/۴ درصد، کندترین رشد را به خود اختصاص داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود بخشی از این کاهش مسافر در خاورمیانه مربوط به رشد منفی تقاضا در ایران باشد. از اوایل سال‌جاری و نوسان شدید نرخ ارز در ایران پرواز‌های داخلی و بین‌المللی با مشکلات زیادی مواجه شد. در این مدت نرخ شناور برخی پروازها تا دو برابر قیمت اولیه گران شد. تلاطم بازار هوانوردی در ایران نهایتا به کاهش تقاضای مسافران و ضرردهی بیشتر ایرلاین‌های ایرانی منجر شد و سال ۲۰۱۸ را از لحاظ صرفه اقتصادی برای صنعت هوانوردی ایران به سالی تلخ تبدیل کرد.

شوک قیمتی تابستان امسال وضعیت پروازهای کشور را به جایی رسانده بود که کمتر هواپیمایی با ظرفیت کامل پرواز می‌کرد. در شرایطی که برخی فرودگاه‌های منطقه خاورمیانه تا ۸۰ میلیون نفر ظرفیت جابه‌جایی دارند، کل مسافرانی که در نیمه نخست امسال از طریق شبکه هوانوردی ایران جابه‌جا شدند به بیش از ۲۸ میلیون نفر نرسید. این آمار از کاهش ۱۳ درصدی شمار مسافران پروازهای داخلی و خارجی در ایران در مقایسه با سال گذشته خورشیدی خبر می‌دهد. در نیمه نخست امسال نزدیک به ۲۸ میلیون مسافر داخلی و خارجی با ۲۳۰ هزار پرواز در فرودگاه‌های ایران جابه‌جا شده‌اند. این رقم نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ برای مسافران داخلی ۱۳ و برای خارجی‌ها ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

اخبار صنعت

قطارهای پرسرعت رجا زمین‌گیر شدند

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا ضمن اعلام نیاز ۳۰ میلیون یورویی جهت آغاز به کار مجدد فعالیت قطارهای پرسرعت (ترن‌ست‌ها)، نسبت به وضعیت اورژانسی و نامناسب قطارهای حومه‌ای هشدار داد. محمد رجبی با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت قطارهای پرسرعت (ترن‌ست‌ها و قطارهای حومه‌ای)، اظهار کرد: از دو ماه قبل نسبت به توقف فروش بلیت قطارهای پرسرعت از ۱۵ دی‌ماه سال جاری هشدار داده بودیم و این موضوع به راه آهن اعلام و به صورت بخشنامه ارائه شد، چرا که امکان فعالیت این قطارها با توجه به هزینه‌های بسیار بالای تعمیر و نگهداری و نبود بودجه کافی و لازم امکان‌پذیر نبود.

وی ادامه داد: دهه ۸۰ بود که مسئولان وقت تصمیم گرفتند در جهت توسعه خدمات ریلی از قطارهای پرسرعت استفاده کنند و حضور واگن‌هایی را با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در دستور کار قرار دهند. این قطارها نیاز به لوکوموتیو ندارند و بهترین سازنده‌های دنیا موتور و گیربکس‌های آن را طراحی و تولید و به صورت خودکشش می‌کنند.