شناسهٔ خبر: 63314 - سرویس جاده‌ای

مدیر کل راه و شهرسازی استان مازندران تصریح کرد؛

تاثیر آزادراه دریا در کریدور شرقی – غربی کشور/ تسهیل ارتباط بنادر شمالی با پایتخت و استان‌های مرکزی

محور قائمشهر - فيروزكوه مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران درخصوص طرح آزادراه آمل به قائمشهر و اجرایی شدن آن اظهار داشت: استان مازندران با توجه به حجم بالای سفرها و پتانسیل بالای گردشگری و توریستی بیش از هر زمان دیگری نیاز به ارتقاء شبکه ترافیکی دارد.

محمد نظری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص خبر طرح آزادراه آمل به قائمشهر و اجرایی شدن آن اظهار داشت: بدون شک استان مازندران با توجه به حجم بالای سفرها و پتانسیل بالای گردشگری و توریستی بیش از هر زمان دیگری نیاز به ارتقاء شبکه ترافیکی به منظور جابه‌جایی‌ها از جمله بار و مسافر دارد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران در این خصوص با اشاره به مناسب نبودن شبکه ترافیکی موجود در استان تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به دسترسی‌های متعدد و متراکم در شبکه ترافیکی استان، سرویس‌دهی صورت گرفته در مسیر مبدأ تا مقصد و همچنین ترانزیتی روان و ایمن نیست. از همین رو نیاز است تا یک اتصال موثر به شبکه اصلی و شریانی راه‌های کشور برقرار شود.

نظری ادامه داد: در همین زمینه طرح ایجاد آزادراه کناره یا آزادراه دریا به عنوان یک نیاز در امتداد مسیر قائمشهر به ساری مطرح شد. در این خصوص آزادراه آمل – قائمشهر هم بخشی از این آزادراه بوده و در منطقه به عنوان بخشی از کریدور شرقی – غربی عمل می‌کند و محدوده وسیع‌تری از استان را در بر می‌گیرد.

وی افزود: به این ترتیب بخش زیادی از سفرها به مشهد مقدس در استان‌هایی همچون تهران، قزوین، البرز و آذربایجان‌های شرقی و غربی از این آزادراه صورت می‌گیرد. از سوی دیگر به این شکل ارتباط بنادر شمالی کشور یعنی بندر ترکمن، امیرآباد و نوشهر هم با مرکز استان و همچنین استان‌های مجاور و مرکز کشور آسان‌تر خواهد بود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مازندران با اشاره به مشخصات فنی این آزادراه تصریح کرد: آزاد راه دریا حدفاصل دو محور مهم مواصلاتی استان یعنی محور هراز و فیروزکوه قرار دارد و با احداث این آزاد راه دسترسی شهرهای شرقی استان به محور هراز و شهرهای غربی استان به محور فیروز کوه را آسان سریع و ایمن خواهد کرد.

وی افزود: از طرف دیگر با احداث قطعات قبل و بعد ( آزاد راه قائمشهر – ساری و رویان – آمل ) دسترسی شهرهای غرب استان به مرکز و استان گلستان تسهیل شده و مصرف سوخت و زمان سفر به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

محمد نظری ادامه داد: آزاد راه آمل به قائمشهر بطول ۲۰۰+۴۶ بعنوان بخشی از کریدور آزاد راهی شمال کشور از سمت شرق در محل تلاقی با جاده سوادکوه به آزاد راه در دست احداث قائمشهر – ساری متصل شده و از سمت غرب محل تلاقی با جاده هراز (تقاطع امامزاده عبدالله) به آزاد راه رویان – آمل که در برنامه توسعه آینده قرار دارد مرتبط می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مازندران در پایان گفت : در صورت اجرایی شدن این طرح  شیوه ساخت آن از طریق واگذاری به سرمایه گذار ( BOT ساخت، بهره برداری، انتقال) و هزینه عملیات اجرایی آن براساس برآورد اولیه بیش از ۴۷۲۰ میلیارد ریال خواهد بود.