شناسهٔ خبر: 63326 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نمایش و نقد فیلم «مقیاس انسانی» مطرح شد

پیاده‌محوری و توسعه حمل و نقل و وسایل نقلیه عمومی دو روی یک سکه هستند/ضرورت توسعه شبکه حمل و نقل عمومی در کشور

جلسه استاد معماری دانشگاه شهیدبهشتی با تاکید بر این مطلب که پیاده محوری و توسعه شبکه حمل و نقل عمومی دو روی یک سکه هستند، گفت: متاسفانه ساخت اتوبان، پل و نظایر آنها در وسط بافت‌های تاریخی باارزش رایج شده است و امیدواریم بتوانیم این روند معیوب را که با ساختار شهرهای ما فاصله دارد، اصلاح کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی غفاری استاد معماری دانشگاه شهیدبهشتی در نشست نمایش و نقد فیلم مستند مقیاس انسانی که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و همچنین صاحب‌نظران عرصه معماری و شهرسازی کشور دیروز (سه‌شنبه)در باغ کتاب تهران برگزار شد، پس از نمایش فیلم، اعلام کرد: متاسفانه مشکل شهرهای کنونی ما مشکلی است که در فیلم «مقیاس انسانی» نیز بر آنها تاکید شده است. در حال حاضر، بیشترین موانع بر سر راه ارتقای کیفیت زندگی در شهرها نیروی انسانی تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستند که توسعه را به صورت نادرست ادامه می‌دهند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تاکید «یان‌گل» ابتدا زندگی، سپس فضا و بعد از آن ساختمان‌ها و ساخت و ساز است که متاسفانه شاهدیم که این روند در ایران به طور کاملا معکوس در حال انجام است.

غفاری با تاکید بر ضرورت اصلاح دیدگاه نسبت به شهرسازی بین تصمیم گیران و تصمیم سازان ارشد، گفت: در سالیان گذشته تمامی شهرهای بومی ایران بر مبنای مقیاس انسانی توسعه یافت. بدین معنا ما در شهرهایمان همزیستی مناسبی با محیط زیست و دیگر شرایط تاثیر گذار بومی داشتیم، اما جداسازی‌های مصنوعی که حاصل دیدگاه‌های جدید است متاسفانه دارد دیدگاه غالب می‌شود.

ساخت منطقه ۲۲ بر مبنای شهر پایدار عملیاتی نشد

وی ادامه داد: متاسفانه ساخت اتوبان، پل و نظایر آنها وسط بافت‌های تاریخی باارزش رایج شده است که امیدواریم بتوانیم این روند معیوب را که با ساختار شهرهای ما فاصله دارد، اصلاح کنیم.

غفاری گفت: منطقه ۲۲ شهر تهران که تحت‌عنوان شهر و منطقه پایدار شناخته می‌شود به هیچ عنوان ویژگی‌های شهر پایدار را ندارد.

وی تصریح کرد: به گفته «یان‌گل» پیاده محوری و توسعه حمل و نقل و وسایط نقلیه عمومی دو روی یک سکه هستند.

غفاری ادامه داد: متاسفانه هم‌اکنون برده اتومبیل شده‌ایم و البته باید تاکید کنم چاره‌ای هم نداریم زیرا شبکه عمومی حمل و نقل کشورمان به شدت ضعف دارد و باید برای تقویت آنها راهکارها و چاره ای اساسی اندیشه شود.

وی در پایان اظهار نظر خود از مسئولان و تصمیم‌گیران خواست تا حداقل شهرهای کوچک ایران را از روند مبتلا شدن به ماشین زدگی در امان دارند.

واکنش جامعه مدنی به روند ساخت و ساز ها در کشور

در این نشست همچنین هادی آفریده از مستندسازان به نام کشور نیز حضور یافت و گفت: خوشبختانه از ابتدای این دهه تهیه مستندهای شهری در تهران دوباره اهمیت یافت که البته این یک نیاز اجتماعی برای کشورمان محسوب می‌شود.

وی با اعلام اینکه متاسفانه فضای نقد واقعی در ایران وجود ندارد، افزود: بنده مستندی تحت‌عنوان «باغ‌های گمشده» که به جریان تخریب ۲۰۰ ساله باغات تهران می‌پرداخت ساختم که در شبکه مستند سیما نیز به نمایش درآمد، اما در همان سال ساخت شهرداری تهران علیه ما اقامه شکایت کرد و البته خوشبختانه دادگاه به نفع ما رای داد.

آفریده ادامه داد: امیدوارم جامعه مدنی ما نسبت به روند نامناسب ساخت و سازها در شهرها بیدار شود و فعال تر از گذشته نسبت به تخریب ها واکنش نشان دهد.