شناسهٔ خبر: 63443 - سرویس بنادر و دریانوردی

افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در منطقه و رشد اقتصادی با الحاق بنادر چابهار

بندر شهیدبهشتی چابهار مرتضی بانک*: تحولات اقتصادی جهان و تجربه کشورهای توسعه یافته امروزی بیانگر آن است که تجارت خارجی می‌تواند محرک و عامل توسعه باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروزه کشورها برای تامین سرمایه و ایجاد زیرساخت های اساسی رشد و توسعه اقتصادی، کسب فناوری های نوین، ایجاد اشتغال و مواردی از این قبیل، ناگزیر از برنامه ریزی برای جلب و جذب سرمایه های داخلی و خارجی هستند و ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یکی از مهمترین راهکارهای کشورهای مختلف دنیا در چند دهه اخیر برای نیل به این مهم بوده است.

مناطق آزاد تجاری، محرکی برای تشویق صادرات هستند و در سالهای بعد از ۱۹۶۰ میلادی بسیاری از کشورهای در حال توسعه با به کارگیری این ابزار، سعی در رهایی از ˈتوسعه نیافتگیˈ خود داشته اند.

تحولات اقتصادی جهان و تجربه کشورهای توسعه یافته امروزی بیانگر آن است که تجارت خارجی می تواند محرک و عامل توسعه باشد، به ویژه در دنیای اقتصادی امروز که تغییرات و تحولات تکنولوژی به قدری سریع رخ می دهد که هیچ کشوری به تنهایی قادر به تولید همه چیز برای همه نیست و توسعه بدون همیاری و بهره گیری و دادوستد با دیگران ممکن نخواهد بود.

چابهار به عنوان نقطه‌ای استراتژیک برای ارتباط ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (ECO ) و به ویژه هند، پاکستان و افغانستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

چابهار جزو مناطق راهبردی کشور است که در توسعه کشور نقش کلیدی ایفا خواهد کرد و با توجه به اینکه ایران در زمینه تولید و صادرات محصولات صنعتی و پتروشیمی و فولاد سرمایه گذاری های زیادی در سواحل مکران انجام داده است که بزودی شاهد به ثمر نشستن آنها خواهیم بود، این اقدام، موقعیت سوق الجیشی چابهار را بخصوص در ارتباط با کشور پاکستان و ارتباط با هند و چین و همچنین با تمام دنیا از طریق دریا و از طریق ریل و جاده و از طریق کریدور شمال - جنوب با کشورهای آسیای میانه و قفقاز افزایش خواهد داد.

 دارا بودن مرز دریایی یا زمینی از مهم‌ترین ویژگی‌های مناطق آزاد است که خوشبختانه در مناطق آزاد جنوبی و شمالی این امکان فراهم است.

*دبیر شورای عالی مناطق آزاد