شناسهٔ خبر: 63456 - سرویس ریلی

علیرضا محجوب:

حمایت عملی از حمل‌ونقل ریلی باید در سیاست‌های دولت و مجلس دیده شود/ پیگیری یارانه و کمک‌زیان بخش ریلی در مجلس

جلسه نماینده مردم تهران تاکید کرد: با توجه به مزیت‌های حمل‌و‌نقل ریلی، حمایت از این بخش باید به‌‌ یک سیاست تبدیل شود و دولت و مجلس در لایحه بودجه نه تنها افزایش بودجه این بخش را مد نظر قرار دهند بلکه باید در این زمینه مشارکت هم داشته باشند و موضوع را حمایت کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت حمل و نقل ریلی رجا علیرضا محجوب رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی–عصر روز گذشته (یکشنبه) بطور سرزده در دفتر مرکزی شرکت رجا حضور یافت.

نماینده مردم تهران دلیل حضور خود را پی‌گیری موضوع دلایل وقفه در سیر ترن‌ست‌ها و احتمال بیکاری 350 کارگر شاغل در بخش‌های مرتبط با خودکشش‌ها عنوان کرد.

محجوب در ابتدای حضور آخرین وضعیت‌ فنی و سیر قطارهای خودکشش(ترن‌ست‌ها) را از زبان قائم مقام مدیرعامل شنید و با مخاطب قراردادن رییس هیات مدیره و مدیرعامل رجا یکی از دغدغه‌های اصلی را احتمال بیکار شدن 350 کارگر این بخش در صورت توقف قطارهای پرسرعت عنوان کرد که مدیرعامل رجا به وی اطمینان داد با توجه به نگرش مسوولین هگتا (هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی) و اعتقاد خدشه ناپذیر هیات مدیره فعلی رجا، تعدیل نیروی کار در برنامه‌های این شرکت وجود ندارد.

در این بازدید ، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی پس از گفتگو با مدیران ارشد شرکت در پاسخ به این سؤال که جناب عالی و سایر نمایندگان مجلس در خصوص قطارهای پرسرعت (ترن‌ست) چه اقداماتی را مدنظر دارید، گفت: قطار در سراسر جهان مهم‌ترین وسیله نقلیه و در مقایسه با سایر شیوه‌های حمل‌ونقل، ارزان‌ترین وسیله است، لذا سیستم حمل‌ونقل ریلی باید توسعه یافته تا در وقت مردم و مصرف سوخت و انرژی صرفه‌جویی شود.

وی افزود: قطارهای خودکشش از مهم‌ترین برنامه‌های کاهش مصرف سوخت است و در این خصوص وزارت نفت و دیگر دستگاه‌های متولی باید یارانه انرژی بپردازند و از قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز منابعی به این بخش تعلق بگیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قاعدتاً با توجه به گران شدن ارز باید یا قیمت بلیت قطارهای مسافری اصلاح می‌شد یا کمک زیان پرداخت می‌شد، که چنین نشد.

محجوب افزود: لذا بنده پیشنهادهایی را در ذیل تبصره 14 قانون بودجه سال آتی به کمیسیون اجتماعی و سایر کمیسیون ها ارائه کردم و امیدوارم که به انضمام پیشنهادات تبصره‌های 2،12، و 13 و الحاقیه تبصره یک، یکی از آنها به تصویب برسد تا بتوانیم کمک زیان را بپردازیم.

وی تاکید کرد: از آنجایی که حمل و نقل ریلی برای نگهداری و بقاء نیازمند تصویب مابه التفاوت قیمت تمام شده و درآمد در قالب یارانه و کمک زیان از سوی مجلس است؛ ما در مجلس پیگیر حل این مشکل هستیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در ادامه افزود: دولت و مجلس باید به رجا توجه و کمک کنند تا این شرکت بتواند به حرکت خود به بهترین وجه ادامه دهد زیرا حمایت از این بخش به معنای حمایت از مردم و کمک به اقتصاد ملی است و توقف این بخش به ضرر و زیان مردم و کشور است.

محجوب هم‌چنین در خصوص اقدامات لازم برای حمایت از قطارهای حومه‌ای نیز گفت: سال گذشته در زمان بررسی بودجه پیشنهاد تهاتر بدهی‌های رجا بابت دیزل به راه آهن با مطالبات رجا از دولت را دادم که در صحن مجلس مصوب نشد، هرچند ما گلایه کردیم اما متاسفانه توجه کافی نکردند.