شناسهٔ خبر: 63458 - سرویس بنادر و دریانوردی

در مروری بر روزنامه های امروز ۲۴ دی ماه می خوانید

ازسرگیری رقابت های بندری

روزنامه رقابت بنادر به ویژه بندرهایی که در مسیر توسعه هستند با بنادر پرکار منطقه و تبدیل شدن آن ها به هاب منطقه، یکی از مسائلی است که رقابت بنادر را در سراسر خاورمیانه تحت تاثیر خود قرار خواهد داد با این حال به نظر می رسد که بعد از مسکوت ماندن این موضوع در سال های نه چندان دور امروزه دوباره رقابت های بندری بین چابهار ایران گوادر پاکستان و دیگر بندرها از سرگیری شده است به صورتی که روزنامه"خراسان" با تیتر " تشدید رقابت در بندرها" به این موضوع پرداخته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

ایران

گزارش «ایران» از شهروندان سند به دستی که می‌خواهند پشت دانشگاه علوم و تحقیقات خانه بسازند!

ساخت وساز در ارتفاع ممنوعه!

بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب ساخت و ساز در کوه‌های شمال تهران ممنوع است. این مطلب را «علیرضا عندلیبی» رئیس اداره استعدادیابی منابع طبیعی تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» یادآوری می‌کند. قانون هم ساخت وساز‌های بالاتر از ۱۸۰۰ متر را ممنوع کرده اما هر روز شهروندان زیادی کوه و دره‌های مرادآبادکوه  را پشت سر می‌گذارند تا آن‌طور که سندهای دم دستشان می‌گوید، خود را به زمین هایشان برسانند؛ زمین‌هایی بالاتر از ۱۸۰۰ متر، درست پشت دانشگاه علوم و تحقیقات! دانشگاهی که پیچ‌های ناکارآمدی‌اش همین ماه گذشته ۱۰ دانشجو و دو پدر را از زندگی گرفت و به پایین کوه خورده شده پرتاب کرد تا «اسماعیل کهرم» کارشناس نامدار محیط زیست درگفت وگو با ایران  بگوید:«کدام عقل سلیم یک اتوبوس ۱۰، ۱۲متری را می‌اندازد توی پیچ‌هایی خطرناک‌تر از چالوس؟!» اما آن مرگ تلخ هم راه را بر ساخت و سازهای بالای ۱۸۰۰متر نمی‌بندد.

شهروندانی هستند که کوه‌های شمال تهران بالای مرادآبادکوه پشت دانشگاه را گز می‌کنند، سند نشان می‌دهد که این زمین‌ها متعلق به  ۸۰۰ نفر است! البته این عدد، همه جمعیتی نیست که چشم دوخته‌اند به بالای یال‌های جنوبی البرز در شمال تهران. یکی از کارشناسان مسکن و شهرسازی به «ایران» می‌گوید:«در قالب تعاونی‌های مختلف، زمین‌های بالای کوه را به افراد مختلف واگذار کرده‌اند.» فقط یکی از این تعاونی‌ها ۲۲ هزار عضو دارد که هر کدام تکه‌ای از آن بالا به اسمشان است!

خراسان

تشدید رقابت در بندرها

"خالد بن عبدالعزیز الفالح" وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی عربستان  که برای بررسی محل ساخت پالایشگاه و سرمایه‌گذاری به بندر «گوادر» در ایالت بلوچستان پاکستان سفر کرده است با مسئولان این کشور دیدار و گفت وگو کرد. اقتصاد پاکستان با بحرانی شدید روبه‌روست و عمران خان، نخست‌وزیر آن کشور، در نخستین سفر خارجی‌اش برای دریافت کمک به عربستان سعودی رفته بود.حالابه گفته "غلام سرورخان" وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان ساخت پالایشگاه در بندر گوادر بزرگ ترین سرمایه‌گذاری عربستان در پاکستان است.با توجه به این که بندر گوادر درچارچوب همکاری‌های اقتصادی چین و پاکستان به عنوان بخشی از طرح "یک جاده -یک کمربند" چین قرار دارد سرمایه‌‌گذاری‌های عربستان در این بندر ممکن است بر روند همکاری‌های پکن با اسلام‌آباد تاثیر منفی بگذارد، زیرا پیشتر که اخبار مربوط به تصمیم عربستان برای سرمایه‌‌گذاری در پاکستان منتشر شد کارشناسان هندی و چینی از آن استقبال نکردند بلکه  با اتخاذ موضع منفی نشان دادند که دولت‌های منطقه از جمله  پکن تمایلی برای مشارکت یا حضور اقتصادی عربستان در بندر گوادر ندارند.

مجله تایمز نو چاپ هند در تحلیل اخیر خود درخصوص  سرمایه گذاری عربستان در بندر گوادر پاکستان نوشت:" در واقع مقامات پاکستان این واقعیت را که پیوستن یک کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس به توافق بین چین و پاکستان عامل نگرانی چینی‌هاست نادیده گرفته است و امکان سرمایه‌گذاری به عربستان را در بندر گوادر می‌دهند."به نظر می‌رسد دولت پاکستان در تصمیم‌گیری برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی با دشواری روبه‌رو شود. زیرا از یک سو عربستان با توجه به کمک‌های اخیرش به پاکستان انتظار دارد در طرح‌های اقتصادی این کشور مشارکت کند و در همان حال سیاست و برنامه‌های اقتصادی و امنیتی پاکستان حول محور برنامه و سیاست‌های عربستان باشد.

اطلاعات

۲۶۰ هزار مسکن مهر آماده تحویل به متقاضیان است

وزارت راه وشهرسازی از دیروز با برپایی نخستین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و باز آفرینی شهری در مصلی بزرگ تهران، جدیدترین طرح های ساخت مسکن را به متقاضیان سرمایه گذاری معرفی کرده است.هدف از برپایی این نمایشگاه سه روزه بهبود کیفیت زندگی شهری و روستایی، توسعه بازار شهر هوشمند، ارائه آخرین دستاورد‌های فناوری روز در حوزه شهر هوشمند، ایجاد محرک در اقتصاد مسکن، کار، اشتغال و کار آفرینی و آشنایی با مفاهیم جدید در سازه است.

همچنین طراحی و شهرسازی، برقراری ارتباط بیشتر بین نهاد‌های علمی و اجرایی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه مسکن وشهرسازی، بررسی مشکلات ساخت و ساز‌های کشور و استفاده از دستاورد‌ها و تجربیات موفق شهر‌های هوشمند، معرفی پهنه وسیع جذب سرمایه و فرصت‌های سرمایه گذاری در طرح‌های مسکن و شهرسازی، جذب و هدایت سرمایه‌های داخلی و خارجی برای ورود به طرح‌های مسکن از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه به شمار می‌رود.مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دیروز در حاشیه بازدید از این نمایشگاه به خبرنگاران گفت: برای خروج از رکود در حوزه مسکن لازم است از سیاست‌های انقباضی فاصله بگیریم.

آفرینش

وزير راه و شهرسازي:

 پرند به شهري امن و بدون گسل تبديل ميشود 

 وزير راه و شهرسازي در پرند گفت:پرند به شهري امن و بدون گسل با اتصالات اتوباني و راه آهني تبديل مي شودمحمد اسلامي وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه استقرار دستگاههاي دولتي، ادارات خدماترسان، تکميل فضاهاي مربوط به سرانه خدمات شهري، مراکز محلات، هايپر مارکتها و مکانهاي آموزشي، بهداشتي، درماني در برنامهها است اظهار کرد: تصميمهاي لازم در اين حوزه اتخاذ شده و در سالهاي آينده پرند به يکي از شهرهاي امن و بدون گسل اطراف تهران با اتصالات اتوباني و راه آهني تبديل مي شود.

او با تاکيد بر اينکه مسکن مهر بايد با کمک مردم انجام شود افزود: با توجه به افزايش قيمت ها اين موضوع بايد متناسب سازي و در قالب قراردادها با مردم مشخص شود. وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه بايد توان خريد مردم افزايش يابد، بيان کرد: افزايش وام مسکن به ارتقاي توان خريد کمک نميکند بلکه بايد با خريد انبوه مصالح از طريق سامانه اعتباري که در حال طراحي و مذاکره با بانک عامل است بتوانيم تخفيف بگيريم.