شناسهٔ خبر: 63464 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در حاشیه نخستین نمایشگاه مسکن، ساختمان و بازآفرینی مطرح کرد:

نقش ویژه تبادل اطلاعات در بالا بردن کیفیت اقدامات مشترک در طرح بازآفرینی / تصویب ساخت بیش از ۲۳۰۰ واحد مسکن امید در استان ایلام

علی اصغر کاظمی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: مقوله بازآفرینی در واقع یکی از ضروریت‌ها و نیازهای اساسی جامعه شهری امروز کشورمان است که متاسفانه زیاد به آن پرداخته نشده است.

کاظمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص برگزاری نخستین نمایشگاه مسکن، ساختمان و بازآفرینی شهری در مصلی تهران و حضور فعال استان در این نمایشگاه اظهار داشت: همان‌‌طور که مستحضر هستید، مقوله بازآفرینی در واقع یکی از ضروریت‌ها و نیازهای اساسی جامعه شهری امروز کشورمان است که متاسفانه زیاد به آن پرداخته نشده است.

وی افزود: قطعا ایجاد چنین نمایشگاه‌هایی یک مزیت در جهت شناخت اهداف و برنامه‌های بحث احیای بافت‌های فرسوده و همچنین ارتقای وضعیت زیستی سکونتگاه‌ها در زمینه تبادل اطلاعات و تجربیات بین استان‌های مختلف کشور خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید کشور ما از تنوع قومی زیادی برخوردار است و با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که وجود دارد این نمایشگاه کمک شایانی به روند هرچه بهتر اقدامات مشترک شود.

وی ادامه داد: استان ایلام یک استان پیشرو در این زمینه است و در برنامه جامع اقدام مشترک جزو معدود استان‌هایی هستیم که کار را به تایید استاندار، سازمان برنامه و بودجه استان و دستگاه‌های بهردار رساندیم و بخشی از این پروژه‌ها توسط اداره کل راه و شهرسازی استان در حال اقدام است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به اعتبارات استانی مصوب شده در این استان گفت: اعتبار اختصاص داده شده در طرح بازآفرینی شهری از محل اعتبارات استانی چیزی حدود ۱۲۰ میلیارد تومان، ۱۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌ها و ۴۴ میلیارد تومان هم سهم شرکت بازآفرینی بوده است .

وی ادامه داد: در این زمینه ۱۵۰ طرح در قالب احداث پارک‌های محله، فضای سبز، کتابخانه، مراکز حمایتی از آسیب‌دیدگان اجتماعی، پایگاه‌های بهزیستی، مراکز آموزشی از جمله مدارس، مجتمع‌های فرهنگی و هنری، بهسازی معابر، جدول‌گذاری، مصلی، پیاده‌راه‌سازی بوده است. از جمله دیگر اقدامات در این خصوص ساماندهی شهرها درخصوص مقابله با بلایای طبیعی از جمله سیل بوده است که سیل‌بندها و کانال‌هایی زده شد تا آب‌های سطحی و فاضلاب مشکل ساز در کوچه‌ها و معابر حل شود.

کاظمی گفت: در استان ایلام ۱۵۰ طرح در نظر گرفته شده در ۱۴ محله استان است که ۱۰ بافت فرسوده در شهر ایلام وجود دارد. علاوه بر بافت‌های فرسوده، ۳ سکونتگاه غیررسمی و یک بافت تاریخی مثل کاخ فلاحتی هم در شهر ایلام جزو پروژه‌های اعلام شده است. به جز این موارد باید به برج هنر اسلامی اشاره کنیم که در ۸ طبقه و در ۸ هزار متر مربع است و در حال حاضر سقف طبقه چهارم آن زده است. پروژه‌های دیگر هم وجود دارد که اقدامات صورت گرفته و روی کاغذ نبوده است و خوشبختانه میانگین پیشرفت‌ها ۵۰ درصد بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام بابت مسکن امید در این استان در طرح بازآفرینی شهری اظهار داشت: با توجه به رویکرد دولت در بحث مسکن امید سهم استان در سال ۹۷ در این مقوله ۲۳۱۳ واحد بوده است. عمده برنامه استان در این طرح برای اقشار کم‌درآمد جامعه مثل کمیته امداد، بهزیستی و دیگر اقشار از جمله ایثاگران و خانواده‌های فرهنگیان است.

وی ادامه داد: در قالب مسکن امید اراضی مازاد دیگر دستگاه‌ها با جلسات خوبی که برگزار شد، احصاء و به نام وزارت راه و شهرسازی زده شد و تا الان چیزی حدود ۸ هزار مترمربع از این زمین‌ها سند زده شد. سیاست‌مان این است که با مشارکت مردم در این طرح به سود خودمالکی برویم.

کاظمی افزود: در این راستا و در احیاء بافت‌های فرسوده بحث مقاوم‌سازی مقوله مهمی در استان به واسطه زلزله‌خیز بودن است. چون قدرت زلزله‌ها در استان بالاست به لحاظ مقاوم‌سازی و نوسازی ساختمان‌های بافت فرسوده مشارکت صورت گرفته است. از فرمانداری‌ها خواسته‌ایم افراد واجد شرایط معرفی و کار را شروع کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در این زمینه گفت: با توجه به برنامه صورت گرفته و توافق مهندس اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک مسکن بابت ابلاغ ۴۰۰هزار واحد مسکونی به نظر می‌رسد ما بتوانیم در شهریورماه سال آینده به مرور بتوانیم واحدهای در حال کار را تمام و تحویل دهیم.

وی افزود: در بحث مسکن امید ۴۶ میلیارد سهم دولت و ۴۶ میلیارد سهم بانک‌ها برای ۲۳۱۳ واحد مسکن امید است که ۴۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد و تا سقف ۱۱۰ میلیون تومان هم ۷۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد تسهیلات ارائه خوهد شد.