شناسهٔ خبر: 63493 - سرویس وزارتی

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح کرد

ضرورت تصویب طرح ویژه برای ساماندهی منطقه ۲۲ تهران

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در بیستمین جلسه شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران در سال 97 گفت: مشکلات منطقه ۲۲ شهرداری تهران با تدوین و تصویب یک طرح ویژه ساماندهی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در بیستمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام این مطلب که تعیین‌تکلیف طرح ویژه منطقه ۲۲ تهران از این جهت که در منطقه زیست‌محیطی مهمی از شهر و در مسیر جریان باد قرار گرفته حائز اهمیت است، گفت: مشکلات منطقه ۲۲ شهرداری تهران با تدوین و تصویب یک طرح ویژه ساماندهی می‌شود و این موضوعی است که بر روی آن تاکید داریم.

اسلامی افزود: اگر بخواهیم در ارتباط با بحث تاب‌آوری شهر تهران صحبت کنیم قطعا منطقه ۲۲ منطقه حائز اهمیتی است که باید از امنیت و قدرت تحمل برتری نسبت به سایر مناطق برخوردار می‌شد.

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: منطقه ۲۲ باید از قدرت تاب‌آوری شهری بیشتری برخوردار می‌شد تا بتواند حامی و پشتیبانی برای تهران باشد و خودش اسیر بحران نشود. به همین دلیل این ویژگی باید رعایت شود تا وضعیت تراکمی آن منطقه افزون‌تر از ظرفیت فعلی نباشد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که افق طرح ۱۴۰۵ پیش‌بینی شده و باید بر آن اساس هم پیش برود، اعلام کرد: در مورد منطقه ۲۲ تهران با توجه کنیم که موضوع افق جمعیت‌پذیری بر اساس طرح جامع آن منطقه باشد.

اسلامی ادامه داد: در طرح ویژه منطقه ۲۲ تهران حتما باید به نقشه گسل‌های تهران توجه ویژه‌ای بشود و به هیچ عنوان بارگذاری سنگین و ساختمان‌های با اهمیت نباید در منطقه دیده شود.

به گفته این مقام مسئول، شهرداری تهران باید تلاش کند تا توافقاتی که انجام شده و به مرحله قانونی نرسیده است را با رعایت اصولی که موردنظر شورای‌عالی شهرسازی و معماری است تعدیل کند و توافقات را مورد بازبینی قرار دهد

اسلامی تصریح کرد: سقف تعیین شده جمعیتی به عنوان سقف مصرح و افزون بر آن که پروانه صادر شده است توسط استانداری، اداره کل و کمیته فنی شورای عالی، کنترل شود تا منطبق بر سقف جمعیت پذیری طرح جامع تهران باشد.

وی به عرصه‌های باقی مانده منطقه ۲۲ به عنوان موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد اشاره کرد و افزود: تلاش شود تا برای عرصه‌های باقی مانده با تراکم پایین‌تری پروانه صادر شود تا به  این ترتیب بتوانیم زندگی باکیفیتی را برای ساکنان منطقه ۲۲ ایجاد کنیم و این موضوع باید در کمیته فنی شورا، بررسی شود.

اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: طرح ویژه منطقه ۲۲ با یک جمع بندی مهندسی و معماری موضوعات زیست محیطی، آب، دغدغه‌های سازمان جنگل ها و سازمان پدافند غیرعامل را نیز مدنظر قرار دهد.