شناسهٔ خبر: 63762 - سرویس مسکن و شهرسازی

در مروری بر روزنامه های امروز ۳ بهمن ماه می خوانید

سقوط آزاد تورم مسکن تهران

روزنامه تورم ماهانه مسکن در تهران با سقوط آزاد در اولین ماه زمستان، به مرز «صفر» نزدیک شد این جمله امیدوار کننده که امروز در روزنامه" دنیای اقتصاد" با تیتر «ترمز تورم مسکن پایتخت»  نوید بخش آن است که در تهران نمودار جهشی تورم مسکن از بین رفته و  قیمت‌ها در بازار مسکن در این شهر به تعادل نزدیک شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

شهروند

خانه به دوش‌های لاکچری

‌چهل‌و‌پنج میلیون تومان ناقابل برای یک ماه اجاره؛ حتی تصورش هم برای ماهایی که حقوق یک‌سال کار‌کردن شبانه‌روزی‌مان به این رقم نمی‌رسد، سخت است، اما زیر سقف دودی همین شهر آدم‌هایی هستند که توانایی پرداخت این رقم و حتی بیشتر از آن را هم برای اجاره یک ماه محل زندگی‌شان دارند. در روزهایی که قیمت مسکن هر روز افزایش پیدا می‌کند و اجاره‌ها گران‌تر و گران‌تر می‌شود، پیدا کردن محلی حتی معمولی و کوچک برای اغلب اقشار جامعه به معضلی بزرگ تبدیل شده است، اما در همین شرایط فعلی هستند کسانی که نیم‌میلیارد تومان بابت پول پیش یک خانه پرداخت می‌کنند و ارقامی نجومی هم به‌عنوان اجاره.

 قیمت‌های اجاره خانه در بالا و پایین شهر نشان می‌دهد که چقدر هر روز شکاف بین طبقات مختلف جامعه افزایش پیدا می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کدام قشر به سراغ اجاره این خانه‌ها می‌رود و چنین خانه‌هایی را می‌توان در چه  نقاطی از تهران پیدا کرد. شما فکر می‌کنید مستاجران این خانه‌ها چه کسانی هستند؟در این گزارش جزییات این خانه‌های رویایی و قیمت‌های نجومی‌شان و این‌که چه کسانی به سراغ اجاره آنها می‌روند را بررسی می‌کنیم.

دنیای اقتصاد

شاخص رشد ماهانه قیمت ملک به ۵/ ۱ درصد سقوط کرد

ترمز تورم مسکن پایتخت

تورم ماهانه مسکن در تهران با سقوط آزاد در اولین ماه زمستان، به مرز «صفر» نزدیک شد. روند رشد ماهانه قیمت بعد از چرخش مسیر از نقطه اوج شهریور، در ماه پایانی پاییز نرخ ۸/ ۴ درصد را ثبت کرد و در دی ماه، دامنه رشد در حد ۵/ ۱ درصد محدود شد. اکنون ۳ واحد درصد از تورم نقطه‌ای مسکن کاسته شده و حجم معاملات به کف جدید رسیده است. متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران ۷/ ۹ میلیون تومان است. کندتر شدن سرعت رشد قیمت احتمال تحقق یک پیش‌بینی را تقویت می‌کند.

سردترین ماه بازار معاملات مسکن شهر تهران در سال ۹۷، همزمان با سقوط تورم ماهانه مسکن به مرز صفر در دی ماه، رکورد جدیدی از کمترین میزان خرید و فروش آپارتمان در پایتخت را رقم زد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» براساس آماری که روز گذشته از سوی دفتر اقتصاد مسکن درخصوص تحولات بازار مسکن شهر تهران در دی ماه ارائه شد،نشان می‌دهد، تورم ماهانه مسکن که از ابتدای پاییز به سمت صفر شدن تغییر جهت داده بود در دی ماه به کمترین فاصله با نقطه صفر رسید؛ تورم ماهانه مسکن در حالی از شیب ۹ درصدی در شهریور ماه که نقطه اوج رشد ماهانه قیمت مسکن در سال جاری محسوب می‌شود در دو ماه اول پاییز به ۶ درصد کاهش یافت که این میزان در آذرماه امسال به کمتر از ۵ درصد رسید؛ در ادامه کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در دی ماه بازار ملک شاهد سقوط آزاد محسوس شیب تورم ماهانه ۸/ ۴ درصدی مسکن در آذر به ۵/ ۱ درصد در اولین ماه فصل زمستان بود.

عصر اقتصاد

رشد عمودی ساختمان ها برای ایجاد توازن در قیمت مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران از دستور وزیر راه و شهرسازی به شهرداری ها برای اضافه کردن یک طبقه به ساختمان های مسکونی خبر داد.مصطفی قلی خسروی با اعلام این خبر، افزود: این موضوع که حدود یک ماه پیش مطرح شده است، قرار است در برخی مناطق و با شرایط خاصی صورت گیرد.

وی رویکرد این سیاست را مثبت دانسته و گفت: این اقدام به منظور ایجاد تناسب میان عرضه و تقاضا و در نتیجه متوازن شدن قیمت مسکن به ویژه در برخی محلات صورت می گیرد.قلی خسروی از اعلام نام مناطق و محلاتی که به افزودن یک طبقه مجاز می شوند، خودداری کرد و افزود: اعلام این خبر می تواند به ایجاد موج هیجانی افزایش تقاضا و قیمت کاذب منجر شود.

ابتکار

تلاش دوباره برای اجرای یک قانون معماری شهری که رعایت نمی‌شود

 امضاهای طلایی و نماهای شیشه‌ای

اگر «تمدن» را با معنی لغوی آن به معنی شهرنشینی و شهری‌گری بدانیم و هنر را در کنار عناصری مثل ادبیات، آداب و رسوم و نمودهای فرهنگی یک جامعه فرض کنیم، «معماری» می‌تواند محل پیوند «تمدن» و «فرهنگ» باشد. چهره شهرها اولین نمایی است که می‌تواند فرهنگ ساکنانش را بروز دهد و بخش مهمی از این چهره به معماری شهری و نمای ساختمان‌ها باز می‌گردد.

این روزها اگر در ایران سفر کنید، کمتر اثری از هویت و فرهنگ ایرانی در معماری شهرهای ایران می‌یابید. حتی شهرهایی مثل یزد و کاشان با شهرت به خاطر بافت سنتی و تاریخی شهرشان، تنها در بخش‌هایی از شهر محل ظهور و بروز معماری کویری ایران هستند. زمانی آجر سه‌سانت مد شد و زمانی سنگ‌های مرمر، بعد نوبت نمای رومی با سیمان سفید بود و بعدتر نمای رومی با سنگ. آلومینیوم و شیشه هم مصالح دیگری بودند که نمای ساختمان‌های شهرهای ایران را پوشانده‌اند. نتیجه اینکه این روزها نمای شهری تهران و دیگر شهرهای ایران فرق چندانی با هم ندارند و خبری هم از اصالت یا چیزی به نام هنر و معماری ایرانی نیست.