شناسهٔ خبر: 63846 - سرویس استان‌ها

رییس اداره مدیریت بحران اداره کل راه و شهرسازی استان خبر داد:

راه‌اندازی نخستین شتاب‌نگار نسل چهار در زنجان

دستگاه شتابنگار زلزله رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی زنجان گفت: اولین شتاب‌نگار نسل چهار با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در استان نصب و راه‌اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اکبر نظری، رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: دستگاه شتاب‌نگار نسل چهار جزو آخرین نسل‌ دستگاه‌های شتاب‌نگار تولید شده در دنیا است و این  دستگاه‌ها قابلیت کاربرد در سامانه‌های پاسخ ‌و هشدار سریع را نیز دارند؛ به این معنی که می‌توانیم با کمک این دستگاه‌ها سامانه‌های پاسخ و هشدار سریع را عملیاتی کنیم.

وی افزود: دستگاه‌های شتاب‌نگار عمدتا برای ثبت زمین‌لرزه‌هایی با بزرگای بیش از ۳ و ۴ طراحی ‌شده‌اند؛ ولی دستگاه‌های شتاب‌نگاری جدید قادر هستند حتی زمین‌لرزه‌های یک تا ۲ ریشتر را ثبت کنند. این قابلیت محققان کشور را برای مطالعه بر روی خرد لرزه‌ها و زمین‌لرزه‌های کوچک یاری خواهد کرد.

نظری گفت: دستگاه‌های جدید قابلیت اتصال به سامانه‌های جدید مبتنی بر اینترنت را دارند، برای این منظور می‌توان برای دستگاه شتاب‌نگار IP تعریف کرد و از این طریق دیگر نیازی نیست تا اپراتور در کنار دستگاه باشد و با آن ارتباط برقرار کند، بلکه می‌توان با وارد کردن IP‌، دستگاه را کنترل و داده‌های آن را تخلیه کردعلاوه بر آن ظرفیت حافظه دستگاه‌های جدید افزایش یافته است و قابل مقایسه با دستگاه های شتاب نگار قدیمی نیست.

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل این استان افزود: وزن کم را می‌توان از دیگر مزایای نسل جدید دستگاه شتاب‌نگار عنوان کرد.  وزن این دستگاه ۶۷۰ گرم است که در مقایسه با نسل‌های پیشین از وزن و ابعاد کمتری برخوردار است، ضمن آنکه قابلیت کنترل از راه دور را نیز دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان، نظری اضافه کرد: با توجه به تهیه تعداد محدود دستگاه‌های نسل جدید شتاب‌نگار در کشور و نیاز دیگر استان‌ها به آن، امیدواریم با حمایت و همکاری مسئولان استانی شاهد نصب و راه‌اندازی تعداد دیگری از این تجهیزات به روز در پهنه استان زلزله خیزمان باشیم./