شناسهٔ خبر: 63850 - سرویس مسکن و شهرسازی

در مروری بر روزنامه های امروز ۷ بهمن ماه می خوانید

حذف کپر نشینی از جنوب کرمان

روزنامه سازمان برنامه و بودجه کشور برای ساخت سریع ۱۰ هزار واحد مسکونی در جنوب استان کرمان با هدف جمع شدن کپرنشینی در این منطقه تفاهم‌نامه ای با کمیته امداد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقد کرد. این خبر خوشی بود که دیروز از سوی محمد باقر نوبخت به رسانه‌ها مخابره شد و امروز با تیتر «کپرنشینی طی یک سال از جنوب کرمان حذف می‌شود» در روزنامه «خراسان» به صورت مفصل به آن پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

جهان صنعت

تکذیب افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران گفت: قیمت بلیت پروازهای داخلی تغییر نداشته و متقاضیان می‌توانند برای اطلاع از نرخ بلیت‌ها به سایت این انجمن مراجعه کنند. در روزهای اخیر برخی سایت‌های خبری اعلام کردند که قیمت بلیت پروازهای داخلی برای تعطیلات بهمن‌ماه به دو یا سه برابر افزایش یافته است. در این رابطه ‌مقصود اسعدی‌سامانی‌ روز شنبه ضمن رد این افزایش قیمت‌ها، افزود: قیمت حداقل و حداکثر بلیت تمام مسیرهای داخلی در سایت این انجمن قابل مشاهده است. اگر قیمت بلیت‌ها بیشتر از این نرخ‌ها باشد تخلف محسوب می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران اضافه کرد: اگر بلیت پروازهای داخلی با قیمت بیشتری به متقاضیان عرضه شود مسافران می‌توانند در ابتدا به دفاتر مرکزی شرکت‌ها مراجعه کنند در غیر این صورت شکایت آنها از طریق سایت این انجمن و سازمان هواپیمایی کشوری قابل رسیدگی است. وی با بیان اینکه هر ساعت پرواز برای شرکت‌های هوایی معادل ۵۰ دلار به ازای هر مسافر هزینه دارد، گفت: ممکن است قیمت برخی از بلیت‌ها به دلیل خدمات بیشتری که به مسافران ارائه می‌شود به عنوان «فرس یا بیزنس کلاس» با قیمت بلیت پروازهای عادی متفاوت باشد.

خراسان

کپرنشینی طی یک سال از جنوب کرمان حذف می شود

سازمان برنامه و بودجه کشور برای ساخت سریع ۱۰ هزار واحد مسکونی در جنوب استان کرمان با هدف جمع شدن کپرنشینی در این منطقه تفاهم‌نامه ای با کمیته امداد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقد کرد.به گزارش خراسان، محمد باقر نوبخت دیروزدر مراسم امضای این تفاهم نامه در محل سازمان برنامه و بودجه گفت:مشکل مسکن در فصل گذشته در جنوب کرمان تشخیص داده شد که باید اقدام عاجلی در این باره صورت می‌گرفت، کپرنشینی با توجه به بافت و ساخت منطقه رایج بود و با توجه به آماری که داریم با احداث این ۱۰ هزار واحد کپرنشینی کنار گذاشته خواهد شد و خانوارها دارای مسکن می‌شوند.

وی با بیان این که قرار است این تعداد واحد ظرف حداکثر یک سال به اتمام برسد،افزود:بر این اساس قرار است ۱۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان و روستاییان استان کرمان با متوسط ۵۰ متر مربع و در مجموع ۵۰۰ هزار متر مربع ساخته شود که از این تعداد پنج هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و پنج هزار مسکن دیگر با مشارکت بنیاد مسکن برای خانواده‌های محروم و فاقد سرپناه در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان مانند قلعه‌گنج، رودبار، ریگان، جیرفت و سایر مناطق ساخته شود.به گفته وی هزینه احداث هر متر مربع حدود یک میلیون تومان پیش‌بینی شده که در مجموع رقمی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد، از این میزان ۵۰ درصد آن را سازمان برنامه و بودجه از محل منابع عمومی بودجه و ۲۵ درصد آن حدود ۱۲۵ میلیارد تومان را بنیاد مسکن و ۲۵ درصد دیگر را کمیته امداد تأمین خواهد کرد.

ایران

گزارش «ایران» از تحولات بازار مسکن در دی ماه

شتاب قیمتی مسکن کند شد

آمارهای دفتر اقتصاد وزارت راه و شهرسازی، مرکز آمار و بانک مرکزی از شرایط بازار مسکن در دی ماه نشان می‌دهد که قیمت مسکن مانند ماه‌های گذشته همچنان افزایشی است اما نکته قابل توجه در مورد افزایش قیمت مسکن در این ماه کند شدن روند شیب افزایش قیمت است. تورم قیمت مسکن در دیماه ۲.۵ درصد بود که کمترین افزایش قیمت از ابتدای سال تا نخستین ماه تابستان است.

آمار بانک مرکزی آخرین آمار رسمی مربوط به بازار مسکن است که بعد از دفتر اقتصاد وزارت راه و شهرسازی و مرکز آمار منتشر شد. نکته مشترک سه آمار ارائه شده کاهش شیب تند قیمت است که از ماه‌های پایانی سال ۹۶ در این بازار رشد قیمت ادامه داشته است. افزایش قیمت مسکن در آذرماه نسبت به آبان ۴.۸ درصد بود.بیشترین رشد ماهانه قیمت مسکن مربوط به شهریور بود که در این ماه رشد قیمتی نسبت به ماه قبل از آن ۹ درصد بود. در مهرماه رشد قیمت نسبت به شهریور ۷ درصد بود به این ترتیب از مهرماه کاهش شیب قیمتی شروع شد و در دیماه به کمترین میزان رسید.

دنیای اقتصاد

چرا رهن آپارتمان‌های پایتخت از فرمول متعارف خارج شد؟

تغییر فاصله قیمت و اجاره

رابطه اجاره‌بها و قیمت مسکن در تهران از «فرمول متعارف» خارج شد. داده‌های رسمی از معاملات خرید و اجاره آپارتمان در پاییز نشان می‌دهد نسبت متوسط مبلغ رهن به میانگین قیمت آپارتمان در پایتخت، به یک‌هشتم رسیده است. این نسبت مطابق رابطه سنتی بین این دو بازار، معمولا بین یک‌‌ششم تا یک‌چهارم است؛ اما الان فاصله، بیشتر شده است. معمولا موجران بر اساس قیمت واحد، ارزش رهن‌کامل را محاسبه و در نهایت وزن رهن و اجاره ماهانه را تعیین می‌کنند. گفته می‌شود افزایش قابل ملاحظه قیمت مسکن در مقایسه با رشد نرخ اجاره دلیل اصلی این فاصله است.

جهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر سبب شده فاصله قیمتی بهای رهن کامل آپارتمان با میانگین قیمت مسکن در شهر تهران افزایش یابد. بررسی داده‌های تازه‌ترین گزارش فصل مرکز آمار از تغییرات فصلی اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد، در حالی که فرمول متعارف و سنتی نسبت رهن کامل و قیمت فروش ملک در هر منطقه از شهر تهران بین یک‌چهارم تا یک‌ششم است، رشد شدید قیمت مسکن در دوره رونق معاملات در سال‌جاری موجب شد این فاصله در پاییز امسال به یک‌هشتم افزایش یابد، به این معنا که میانگین ارزش رهن کامل هر مترمربع آپارتمان مسکونی در سطح شهر تهران اکنون معادل یک‌هشتم میانگین قیمت فروش آپارتمان است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، گزارش پاییزی مرکز آمار از وضعیت بازار مسکن اعم از بازار خرید و فروش و اجاره‌بها نشان می‌دهد طی سه ماهه مهر تا آذر امسال حجم قراردادهای اجاره به پایین‌ترین حد خود از چهار سال گذشته تاکنون رسیده است. تعداد معاملات رسمی اجاره در بازار مسکن شهر تهران طی فصل پاییز ۲۸ هزار فقره بوده که این حجم در هیچ‌یک از فصل‌های سپری شده از پاییز سال ۹۳ تاکنون سابقه نداشته است.

مردم سالاری

متوسط قیمت مسکن در تهران در آستانه متری ده میلیون تومان

قیمت هر متر آپارتمان مسکونی در شهر تهران در دی‌ماه امسال به‌طور متوسط به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. با روند فعلی به زودی قیمت مسکن در تهران، رکورد نجومی متری ۱۰ میلیون تومان را پشت سر خواهد گذاشت. تعداد معاملات نیز آن‌قدر کاهش یافته که حالا دیگر می‌توان گفت بازار مسکن نسبتاً قفل شده است! در بازار سرپناه چه می‌گذرد؟به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران که منتشر شد، به‌خوبی عمق گرفتن رکود در بازار مسکن را نشان می‌دهد.

در دی‌ماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. نسبت به دی‌ماه سال گذشته قیمت مسکن در شهر تهران حدود ۹۱ درصد افزایش یافته است! این میزان افزایش قیمت، سرپناه را به کالایی بسیار گران و اغلب غیرقابل خریدن تبدیل کرده است. افزایش قیمت مسکن در تهران به حدی بوده است که خرید و فروش آپارتمان مسکونی به شدت کاهش یافته است. در دی‌ماه سال گذشته تعداد معاملات واحدهای مسکونی در شهر تهران بیش از ۱۹ هزار مورد بوده است.