سعید محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تا این لحظه شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران مجوزی به منظور تشکیل اداره کل راهآهن برای آذربایجان غربی و کرمانشاه تصریح کرد: بعد از بهره برداری از خطوط راهآهن مراغه-ارومیه و ملایر-کرمانشاه، دو پیشنهاد به سازمان امور اداری و استخدامی کشور ارسال شده است.
وی افزود: این دو پیشنهاد در راستای تشکیل اداره کل آذربایجان ۲ به مرکز ارومیه و اداره غرب ۲ به مرکز کرمانشاه مطرح شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به طور طبیعی باید سیر قانونی طی شود و بعد از صدور مجوزها دو اداره کل راهاندازی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت راهآهن بیان داشت: راهآهن مراغه- ارومیه به طول ۱۸۳ کیلومتر با هدف اتصال استان آذربایجان شرقی به شبکه ریلی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. این مسیر از ایستگاه مراغه در محور راهآهن تهران- تبریز منشعب و از جوار شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده عبور کرده، سپس به ارومیه می رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۸۵ کیلومتر از محور راه آهن مراغه-ارومیه حدفاصل ایستگاه مراغه تا ایستگاه مهاباد در سال ۹۲ به بهرهبرداری رسیده است، گفت: ادامه مسیر به طول ۹۸ کیلومتر پس از عبور از ایستگاه های مهاباد، نقده، رشکان و شیرین بلاغ به ایستگاه تشکیلاتی ارومیه منتهی میشود در سال جاری با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
محمدزاده با اشاره به شرایط اقلیمی ۶۵ درصدی دشت، ۱۰ درصدی تپه ماهور و ۲۵ درصدی کوهستانی راه آهن ارومیه هدف از اجرای این طرح را اتصال استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی کشور، افزایش سهم راه آهن در ترانزیت کالا و مسافر این استان، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آلایندههای زیست محیطی و سوانح جادهای، همچنین رونق اقتصادی منطقه و دسترسی به کارخانجات و صنابع کشاورزی به ترانزیت ریلی برشمرد.
مدیرعامل شرکت راهآهن در ادامه با اشاره به راهآهن غرب کشور بیان داشت: محور ریلی ملایر-کرمانشاه به طول ۱۷۵ کیلومتر شامل ملایر به فیروزان ۶۳ کیلومتر و ملایر تا کرمانشاه ۱۱۲ کیلومتر است که دسترسی مردم غرب کشور به شبکه ریلی را فراهم کرده است.