شناسهٔ خبر: 63945 - سرویس ریلی

با حضور رييس مجلس شورای اسلامی

عمليات اجرايی راه‌آهن بستان آباد-سراب آغاز شد

خادمی در جمع معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی راه آهن بستان آباد-سراب با حضور رییس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: صبح امروز عملیات اجرایی قطعه یك این پروژه به طول ۱۵ كیلومتر و به ارزش ۴۵۰ میلیارد ریال با حضور دكتر لاریجانی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیراله خادمی در جمع خبرنگاران از آغاز عملیات اجرایی راه آهن بستان آباد-سراب با حضور رییس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: صبح امروز عملیات اجرایی قطعه یك این پروژه به طول ۱۵ كیلومتر و به ارزش ۴۵۰ میلیارد ریال با حضور دكتر لاریجانی آغاز شد. وی گفت: طرح راه آهن بستان آباد-سراب-اردبیل به طول  ۱۸۲ كیلومتر با هدف اتصال ریلی استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی در دستور كار قرار گرفته است.

وی عنوان كرد: این طرح از ایستگاه بستان‌آباد آغاز شده  و پس از عبور از شهر‌ سراب و حوالی شهرهای كردكندی، نیر و سرعین به راه‌آهن در حال احداث میانه – اردبیل متصل می‌شود.

مدیرعامل شركت ساخت و توسعه درباره اهمیت این خط‌ریلی اظهار داشت: احداث راه آهن بستان آباد-سراب با توجه به عبور از شهر سراب به عنوان قطب كشاورزی منطقه و سرعین كه یكی از مراكز مهم گردشگری استان محسوب می‌شود، حایز اهمیت است.

خادمی افزود: این مسیر ریلی با اتصال معدن مس سونگون، صنایع و مراكز كشاورزی، گردشگری و اقتصادی منطقه به شبكه ریلی و تسهیل در انتقال تولیدات كارخانه آلومینا نفلین سینیت سراب موجب رونق بیشتر اقتصادی و اجتماعی استان اردبیل ‌خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در توضیح چگونگی عملیات اجرایی راه‌آهن سراب- بستان‌آباد- اردبیل گفت: در فاز اول برنامه‌ریزی شده است تا عملیات زیرسازی از شهر بستان‌آباد تا سراب به طول تقریبی ۷۷ كیلومتر با اعتبار ۵ هزارو  ۵۰۰میلیارد ریال انجام شود كه در صورت تامین به موقع اعتبار این راه‌آهن حدفاصل بستان‌آباد تا سراب ظرف مدت چهار سال اتمام و به بهره‌برداری رسد.

وی با اشاره به توپوگرافی منطقه و قرار گرفتن ۷۴ كیلومتر از مسیر در منطقه كوهستانی و تپه ماهور تاكید كرد: در این مسیر ریلی ۸ هزار و ۱۰۰ متر تونل و ۱۴۰۰ متر پل احداث می‌شود.

خادمی همچنین با اشاره به ۲ میلیون و ۴۸۵ هزار مترمكعب خاكبرداری در قطعه اول بیان داشت: ۴۷۹ هزار متر مكعب خاكریزی، ۱۹ هزار و ۱۰۰ متر مكعب بتن‌ریزی در این محدوده صورت می‌گیرد  و ۲۲ دستگاه پل تیپ، سه دستگاه پل خاص به طول ۲۷۶ متر ، یك دستگاه تونل به طول ۱۴۰ متر و سه دستگاه تقاطع نیز در این ۱۵۰ كیلومتر به اجرا در خواهد آمد.