شناسهٔ خبر: 63997 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و  شهرسازی خبر داد:

اگر فساد سیستماتیک در نظام مهندسی باشد مقابله می‌کنیم/ هیات‌رییسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی تا تیر ماه تغییر نمی‌کند

مازیار حسینی معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه هیات‌ رییسه فعلی شورای مرکزی سازمان نظام‌ مهندسی تا پایان مهلت قانونی به کار خود ادامه خواهد داد، گفت: نام‌ها، شرکت‌ها و اسامی برای مردم اهمیت ندارد و زمانی تمامی این امور اهمیت می‌یابد که بتوانند به نتیجه و محصول خود یعنی تولید مسکن دست یابند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مازیار حسینی در حاشیه بازدید از روند برگزاری آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای مهندسان در جمع خبرنگاران تصریح کرد: امروز با تلاش چندین ماهه همکاران در این معاونت شاهد برگزاری بزرگ‌ترین آزمون تخصصی کشور هستیم که بزرگ‌ترین آزمون برای ورود به حرفه در کشور نیز محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه آزمون در ۷ رشته تخصصی برای مهندسان برگزار می‌شود ادامه داد: این آزمون در ۷ رشته شهرسازی، معماری، عمران، مکانیک، برق، ترافیک و نقشه‌برداری برگزارشده که در آن صلاحیت هر فرد به‌طور مجزا موردسنجش قرار می‌گیرد.

حسینی با یادآوری اینکه در کنار آزمون ورود به حرفه مهندسان، آزمون تعیین صلاحیت کاردان‌های فنی در ۶ رشته و تعیین صلاحیت معماران تجربی نیز برگزار می‌شود تصریح کرد: این آزمون‌ها هم‌زمان برگزار می‌شوند تا از طریق آن‌ها حلقه فعالان صنعت ساخت‌وساز کامل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سال دو بار به‌صورت هم‌زمان در کل کشور این آزمون‌ها برگزار می‌شود، افزود: آزمون امروز دومین مرحله از آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان در سال جاری است که نسبت به آزمون نخست در اردیبهشت‌ماه بیش از  ۸ درصد از نظر تعداد داوطلبان افزایش داشته و هم‌اکنون بالای ۱۴۵ هزار و ۹۸۰ نفر داوطلب در حال سنجش دانش خود هستند که از این میزان ۸۰ درصد داوطلبان را آقایان و ۲۰ درصد را خانم‌ها تشکیل داده است.

حسینی با تأکید بر اینکه این آزمون به‌صورت جزوه باز برگزار می‌شود، اظهار کرد: علت این است که هدف ما سنجش حفظیات داوطلبان نیست بلکه استفاده از سری کتاب‌های مقررات ملی در جلسه آزمون به این خاطر است که تمامی شرکت‌کنندگان مهندس هستند و مهندس فردی است که بتواند و بر اساس مقرراتی که هرچند سال یک‌بار بازنگری می‌شود توانایی خود را در خصوص فهم و استنتاج آن‌ها به نمایش بگذارد.

وی روند آزمون را به‌صورت استفاده از سؤالات شخصی‌سازی‌شده دانست و افزود: این آزمون در سه قالب طراحی، اجرا و نظارت برگزارشده است و سندی است که حداقل‌ها را برای ورود به حرفه مورد آزمایش قرار می‌دهد به همین علت در تمامی استان‌ها و سراسر کشور به‌صورت هم‌زمان برگزارشده و با شخصی‌سازی سؤالات و تکثیر بانام فرد احتمال تقلب در آن به صفر رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤالی در مورد سامانه املاک و اسکان گفت: این تنها موضوعی نیست که باید در معاونت امور مسکن و ساختمان تعیین تکلیف شود و موضوعات دیگری نیز وجود دارند که هریک باید به‌نوبت موردبررسی قرارگرفته و اولویت‌بندی شده و به‌صورت مجزا رسیدگی شود.

حسینی با اشاره به اینکه مردم انتظار دارند که وزارت راه و شهرسازی مسکن تولید کند، افزود: در این خصوص نام‌ها، شرکت‌ها و اسامی برای مردم اهمیت نداشته و زمانی تمامی این امور اهمیت می‌یابند که همه آن‌ها بتوانند به نتیجه و محصول خود یعنی تولید مسکن دست یابند.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه افراد تیم مهندس اسلامی بیشتر دارای سوابق اجرایی هستند اظهار کرد: نباید شعار معروف "عالی، دشمن خوب" را یادمان برود زیرا ممکن است که بسیاری از مسائل در سطح عالی باشند ولی برای ما خوب کفایت می‌کند زیرا ممکن برای دستیابی به عالی از هدف سال‌ها دور شویم و با این استراتژی در آینده نزدیک شاهد تحولاتی خواهید بود.

حسینی درنهایت در مورد تاریخ راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان گفت: باید ببینیم هدف از این سامانه چیست و به چه دردی می‌خورد و بعدازاینکه این مسئله موردبررسی قرار گرفت در آینده زمان قابل قبولی برای تعیین تاریخ تکمیل سامانه املاک اعلام‌شده و در همان زمان اعلامی نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه آیا بر اساس مصوبه قبلی سه نفر برای بر عهده گیری ریاست سازمان تظام مهندسی به وزیر راه و  شهرسازی معرفی‌شده‌اند یا نه اظهار کرد: این مسئله موردبحث نیست و شورای مرکزی فعلی تا پایان مهلت قانونی یعنی تا تیرماه به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

معاون وزیر راه و  شهرسازی با اشاره به اینکه مکانیسم تغییرات در این برهه بسیار زمان‌بر است، ادامه داد: عملاً هیات‌ رییسه فعلی تا پایان دوره سه‌ساله خود به کار خود ادامه خواهد داد اما باید دانست که ساختار نظام‌مهندسی دارای اشکالاتی نیز هست که در جلسات متعددی با رییس و هیات‌رییسه فعلی و برخی روسای سابق نظام‌ مهندسی و افراد شاخص به آن‌ها تأکید شده و امیدواریم که در آینده در این خصوص خبرهای خوبی داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه سازمان نظام‌مهندسی با دارا بودن ۵۰۰ هزار مهندس بازوی اجرایی وزارت راه و  شهرسازی در حوزه ساخت‌وساز است اظهار کرد: این سازمان بری از اشکال نیست اما از سوی دیگر هم نمی‌توان گفت که مملو از اشکال است و ما خود نیز عضو سازمان نظام‌مهندسی هستیم و باید دانست که حرفه مهندسی حرفه شریفی است و لازم است تا مشکلات پایش شده و با احصای آنها  به رفعشان مبادرت شود و اگر جایی فساد سیستماتیک وجود دارد بی‌شک با تمام قوا به آنجا ورود خواهیم کرد. نه من و نه هیچ‌کس دیگر طرفدار فساد نیست و از طرفی نباید تمامی مهندسان را فاسد دانست.

حسینی با ابراز امیدواری از اینکه مسائل پیش‌آمده در این خصوص به دست فراموشی سپرده شود گفت: قانون به وزیر راه و شهرسازی اختیاراتی در خصوص نظام‌مهندسی داده است. وزیر قبلی حکم به غیرقانونی بودن ادامه فعالیت رئیس فعلی داده بود و وزیر جدید بر اساس همین اختیارات قانونی، ادامه فعالیت رجبی را قانونی اعلام کرده بنابراین اشخاص و افراد مهم نیست بلکه مهم اختیارات قانونی است که قانون‌گذار به وزیر داده و هرکدام به شیوه خود در این خصوص اقدام می‌کند.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص تغییرات در مدیران کل تابعه این معاونت خاطرنشان کرد: تیم قبلی تیم فعالی بوده است اما بااین‌حال تغییرات همیشه وجود دارد و باید دانست آنچه موجب موفقیت می‌شود تیم خوب است.