شناسهٔ خبر: 64040 - سرویس ریلی

در نخستین نشست «عاملان تغییر» طرح تحول سازمانی مطرح شد

دو چالش سرمایه‌گذاری بالا و تغییر اساسنامه در طرح تحول ساختاری راه‌آهن

جلسه برای تغییر جدی ساختار شرکت و تبدیل راه‌آهن به شکل هلدینگ، مادر تخصصی نیاز به تغییر اساسنامه شرکت راه‌آهن داریم که این امر بایستی توسط هیئت دولت و مجلس تصویب و تأیید شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، با انتخاب عاملان تغییر طرح تحول سازمانی، اولین نشست آشنایی این گروه با ضروریات و جزئیات این دوره در سالن غدیر ساختمان مرکزی راه‌آهن در تاریخ دهم بهمن ماه برگزار شد. در این نشست مصطفی ستاک مدیر طرح تحول با ارائه مطالبی در خصوص وظایف، نقش‌ها، مسئولیت‌هایی که این پروژه در آینده حمل‌ونقل ریلی ایفا می‌کند، درباره دلایل طراحی این پروژه گفت: نبود ذهنیت تجاری و بازاریابی، سیستم‌های قیمت گذاری ناکارآمد، سرمایه‌گذاری محدود دولت و توجه محدود به نگهداری، تعمیرات و توسعه زیرساخت‌های ریلی از جمله مسائلی بود که موجب شد تا این طرح در دستور کار مدیران راه‌آهن قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه کم بودن سهم باری و مسافری ریلی در حمل و نقل و وجود تضاد میان جایگاه و رسالت دولتی راه‌آهن در مقابل اهداف تجاری و بهبود سطح خدمات از دیگر دلایل استفاده از این طرح است، افزود: اگرچه شبکه ریلی بعد از انقلاب رشد خوبی داشت اما این سهم در مقایسه با کشورهای دیگر سهم اندکی بود.

ستاک با اشاره به اینکه روند توسعه راه‌آهن باید سرعت یابد، اضافه کرد: از دهه ۱۹۹۰ در بیشتر راه آهن‌های دنیا اصلاحاتی صورت گرفته است و کشورمان نیز برای توسعه صنعت ریلی نیازمند تغییرات است.

ستاک با اشاره به اینکه راه‌آهن با در این مسیر شرکت ملی راه‌آهن آلمان (DB) برای الگوبرداری و تنظیم برنامه انتخاب شد، گفت: به دنبال انعقاد قرارداد با این شرکت در مسیر انجام کار عده‌ای به عنوان عاملان تغییر انتخاب شدند تا بخشی از آموزش‌ها را در داخل و خارج کشور ببینند و در واحدهای خود این بحث را دنبال کنند.

وی با یادآوری اینکه آموزش‌های داخلی توسط اساتید برتر دانشگاه‌ها کشور انجام می‌شود، افزود: این افراد با انتخاب مشترک ما و مرکز توسعه و آموزش و فن‌آوری انتخاب می‌شوند.

ستاک فرایند انتخاب این افراد را طولانی‌مدت دانست و اضافه کرد: عالی‌ترین سطح تصمیم‌گیری در شورای تحول با ریاست مدیرعامل است و اکثر مدیران ارشد، معاونین در این جلسه حضور دارند.

مدیر طرح تحول با بیان اینکه فرایند انتخاب از سوی شورای تحول تعیین‌شده است، گفت: در مورد تک‌تک افراد انتخاب داده‌شده این شورا نظر داده است و ملاک‌هایی از قبیل مقبولیت در واحد سازمانی، بهره‌مندی از دانش بالای زبان انگلیسی، آگاهی در زمینه‌های تخصصی و توانایی در ایجاد ارتباط با دیگران برای این انتخاب در نظر گرفته‌شده است.

 روندی ۸ ساله 

ستاک روند پروژه طرح تحول را طولانی‌مدت خواند و گفت: آنچه در مطالعات رولند برگر (Roland Berger) مطرح‌شده نیازمند ۸ سال برنامه‌ریزی است و این برنامه‌ریزی نیز مشروط به الزاماتی است که نیاز است محقق شود.

وی در مورد تأثیر تحریم‌ها در این پروژه، گفت: تدابیری در دستور کار است تا این کار به سرانجام برسد.

مدیر طرح تحول با بیان اینکه در اجرای این طرح ۲ چالش سرمایه‌گذاری بالا و تغییر اساسنامه پیش روی راه‌آهن قرار دارد، افزود: سرمایه‌گذاری مورد نیاز توسط رولند برگر ۱۹ میلیارد دلار برآورد شده که دولت نمی‌تواند همه آن را در اختیار راه‌آهن قرار دهد و لازم است که از روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی استفاده کرد.

وی گفت: برای تغییر جدی ساختار شرکت و تبدیل راه‌آهن به شکل هلدینگ، مادر تخصصی نیاز به تغییر اساسنامه شرکت راه‌آهن داریم که این امر بایستی توسط هیئت دولت و مجلس تصویب و تأیید شود.

نقش پررنگ آموزش

همچنین در این نشست زهرا قیومی، مدیرکل مرکز توسعه، آموزش و فن‌آوری، با تأکید بر نقش پررنگ آموزش در رشد و توسعه سازمان روند آموزش‌های طرح تحول را برای عاملان تغییر تشریح کرد.
گفتنی است در پایان این جلسه به پرسش‌های حاضران پاسخ داده شد.