شناسهٔ خبر: 64176 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی برنامه‌های حمل و نقلی را تشریح کرد

بهره‌برداری از قطعه اول فاز یک آزادراه تهران –شمال در تابستان ۹۸/اصلاح نظام حمل و نقل هوایی با ایجاد نظام هاب اند اسپوک/توسعه پس‌کرانه‌ها و اتصال شبکه ریلی و جاده‌ای به بنادر/همکاری با وزارتخانه ارتباطات و پلیس برای ایمن‌سازی جاده‌ها

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برنامه های وزارتخانه را برای حوزه های مختلف حمل و نقل تشریح کرد و گفت: به منظور ایمن‌سازی جاده‌های کشور با همکاری وزارت ارتباطات و ناجا و بخش خصوصی، هوشمندسازی جاده‌ها را انجام می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که شب گذشته در برنامه «تیتر امشب» سیمای جمهوری اسلامی ایران حاضر شد، به تشریح برنامه های وزارتخانه در حوزه‌های مختلف حمل و نقل پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی در مورد آزادراه تهران شمال و برنامه مشخص وزارتخانه برای تکمیل آن، گفت: آزادراه تهران- شمال پروژه‌ای است که بیش از ۲۰ سال است دارد روی آن کار می شود. این پروزه یک دوران رشد خوبی داشت و بعد از آن در رکود افتاد که این رکود ناشی از چندین موضوع بود و برخی از آنها شامل معارضین بر سر راه پروژه، مسائل مدیریتی، مسائل مالی و تصمیمات گوناگونی بوده که گرفته شده و در نهایت این پروژه را با رکود مواجه کرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: فاز یک ازاد راه تهران که شامل شش قطعه است و از اتوبان همت تهران تا شهرستانک را به طول ۳۳ کیلومتر شامل می شود از مهمترین قسمت های پروژه آزادراه تهران شمال است که در حال انجام است. اصلی‌ترین فعالیت این فاز از سال ۹۳ تا به حال اتفاق افتاد.

اسلامی افزود: در این ۳۳ کیلومتر ۱۵.۵ کیلومتر تونل و پل‌های فراوانی وجود دارد که به لحاظ مهندسی کار بسیار فاخری قلمداد می شود. این راه، اولین اتوبانی بتنی ایران می شود که به بهره‌برداری می‌رسد و سیستم هوشمند و پیشرفته‌ای دارد. همچنین این بخش از آزادراه تهران- شمال، تونل‌های طویلی که دارد این تونل‌ها امکان ندارد که به صورت ساده مدیریت شوند. این تونل ها در این مسیر، تهویه‌های قدرتمند، سیستم روشنایی، سیستم اعلام و اطفای حریق و سیستم های مربوط به نظارت می‌خواهند که همه این تجهیزات هم اکنون از لحاظ فیزیکی و فنی کارهایش رو به اتمام است.

این مقام مسئول و سیاستگذار حوزه حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه بخش هایی از عقب ماندگی تکمیل ازادراه تهران- شمال مربوط به مشکلات قضایی و شکایت ها بود، گفت: در سال گذشته به دلیل مشکلات قضایی و شکایاتی که شده بود تکمیل این پروژه به مدت ۱۰ ماه به تعویق افتاد که خوشبختانه اینها برطرف شده اند و هم اکنون عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

اسلامی تصریح کرد: انشاء الله مردم تابستان از این اتوبان در این فاز استفاده می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از ۳۵۰۰ نفر در مسیر با بهترین شرکت های پیمانکاری در حال فعالیت هستند. ضمن آنکه بنیاد مستضعفان بسیار مومنانه، دقیق و حرفه ای در این پروژه فعالیت دارد.  

وی در رابطه با باقیمانده مسیر همت به کرج و اتمام آن نیز اعلام کرد: باقیمانده همت به کرج زودتر از تابستان سال آتی به بهره برداری می‌رسد که برای آن مورد هم بازدید و جلساتی داشتیم و مسائلش حل شده است. امیدواریم باقیمانده همت به کرج در بهار به شهروندان سرویس بدهد.

تکمیل پروژه‌های عمرانی باقی‌مانده با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و الگوهای مالی موثر

اسلامی همچنین در بیان برنامه‌های خود برای تکمیل پروژه‌های سرمایه‌گذاری، گفت: طرح‌های نیمه‌تمام ما بیش از ۲۰۰ هزار میلیاردتومان است و بودجه ما اگر در سال ۸هزار میلیارد تومان باشد با این رویه به سرعت نمی‌توانیم پروژه‌های خود را به اتمام برسانیم. طبیعی است که باید به فکر شیوه‌های گوناگونی برای پیشبرد برنامه‌ها باشیم. به همین دلیل نیز استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و الگوهای مالی موثر را در دستور کار داریم.  

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است تا برای سرمایه‌گذاران مزیت ایجاد کنیم و با مدل‌های گوناگونی که در دستور کار داریم به پروژه‌ها شتاب دهیم. همچنین بهره‌مندی از مدل فاینانس در حال مطالعه و پیگیری است.

اسلامی همچنین در بیان تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکل کامیون‌داران در موضوعاتی همچون بیمه، تامین لاستیک و تعرفه‌های حمل و نقل، گفت: حمل و نقل بخش مهم زندگی مردم و اقتصاد کشور است. لاستیک مشکلاتی داشت که خوشبختانه برطرف شد. کار مهمی که در این مدت انجام شد این بود که ما از تشکل‌های حمل و نقل خواستیم که خودشان لجستیک خود را برعهده بگیرند و با تاسیس شرکت، برای حل مشکلات خود ظرفیت سازی کنند.

گسترش ناوگان حمل و نقل جاده ای با ساماندهی و نوسازی ناوگان در حال پیگیری است

وی ادامه داد: با توجه به اینکه لاستیک مانند سایر کالاهای اساسی به قیمت ۴۲۰۰ تومان عرضه می‌شود ما واردکنندگان متنوعی را با هماهنگی وزارت صمت در این عرصه فعال کرده‌ایم. در خصوص بیمه کامیون‌داران نیز اقدامات مناسبی انجام شده و در حال حاضر تقریبا بخش عمده ای از رانندگان دفترچه بیمه گرفته اند و جا ماندگان هم می‌توانند دفترچه بیمه خود را دریافت کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: گسترش ناوگان حمل و نقل جاده ای به صورت حرفه ای در دستور کار ما قرار دارد. به همین دلیل نیز ما باید قدرت لجستیک را در کشور ایجاد کنیم و توسعه بدهیم و به خصوص از فرصت ترانزیت استفاده کنیم. که این مهم از طریق ساماندهی، سازماندهی و نوسازی ناوگان در حال دنبال است. ما باید بتوانیم چرخه فعالیت، راندمان و خلق ثروت را از فرصت های حمل ونقل داخلی و خارجی برای حمل و نقل جاده ای کشور ایجاد کنیم.  

اسلامی همچنین در بیان برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای پویایی بیشتر بنادر، گفت: بنادر ما خوشبختانه رشد خوبی داشته اند. از ظرفیت های ۱۹ میلیون تن در سال به ۲۳۳ میلیون تن رسیده ایم و این رشد بسیار ارزشمندی است. دریانوردی ما نیز خوشبختانه به همین نسبت و شاید بیشتر رشد داشته است.

ایجاد پس‌کرانه‌ها در دستور کار است

عضو کابینه دولت دوازدهم اعلام کرد: توسعه بنادر مستلزم این است که ما قدرت لجستیک را افزایش داده و  تولید بار را برای بنادر فراهم کنیم. امروز یکی از مهمترین سیاست‌های ما این است که در همه بنادر کشور یا به صورت عمومی و گسترده و یا به صورت تخصصی پس‌کرانه‌هایی ایجاد کنیم که کسب و کارهایی آنجا شکل بگیرد که بتواند جابه جایی بار داشته باشد و اتصال آن به شبکه ریلی و اتصال شبکه جاده ای به بنادر و اتصال آنها به بنادر خشک و منطقه ویژه رخ دهد. این اقدام از مهمترین برنامه هایی است که در طرح جامع حمل و نقل و در ایجاد پارک ها و دهکده های لجستیک مطالعه و برنامه شده است و در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تحقق این برنامه ۱۰ ساله تعیین شده است. از سال ۹۳ مطالعاتش پایان پیدا کرد و مسیر بررسی و تصویب را دو سالانه طی کرده و آن چیزی که به عنوان یک سند از ابتدای سال ۹۶ شروع به کار کرده است دو برنامه پنج ساله را به خود تخصیص می دهد.

نظام هاب اند اسپوک مد نظر است

اسلامی در ادامه مهمترین اولویت های وزارت راه و شهرسازی را در حوزه هوایی نیز تشریح کرد و گفت: مهمترین حرف ما در حمل و نقل هوایی این است که ما یک نظام حمل و نقل متنوعی را نسبت به نظام متمرکز فعلی ایجاد کنیم که آن هم نظام هاب اند اسپوک است که باید به وجود آید. ما حداقل می توانیم ۶ هاب پروازی در کشور داشته باشیم و از این ۶ هاب پروازهایی را به اقصا نقاط برقرار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر به صورت متمرکز پروازهای بین‌المللی ما عموما به تهران انجام می شود ما می‌خواهیم به غیر از تهران، پنج هاب بزرگ گسترده ایجاد کنیم این مهمترین سیاست  ما است که هم اقتصاد و صنعت حمل و نقل هوایی را شکوفا می‌کند و هم از فرصت های بازار پیرامون برای حمل و نقل هوایی استفاده کنیم و همچنین اقصانقاط کشور نیز از فرصت پرواز بیشتری برخوردار شوند.

اسلامی افزود: امروزه بسیاری از ایرلاین های ما که هواپیماهای خود را از شهرستان ها اعزام می کنند با تعداد مسافر کم و با ظرفیت کمی آمد و شد می‌کنند که برای آنها اصلا صرفه اقتصادی ندارد. بدین‌معنا هم شرکت‌های ما دچار یکسری بحران‌ها و مشکلات هستند و هم مردم ما رنج از رفت و آمد به این شیوه که فاصله زمانی پروازها کم است رنج می برند.

این مقام مسئول تاکید کرد: استفاده از زیرساخت ۸۰ فرودگاهی که ما در شهرهای گوناگون داریم و اتصال آنها به شش هاب فرودگاهی و سپس پرواز از طریق آنها به اقصانقاط کشور از برنامه هایی است که در دستور کار است.

وی با اعلام این مطلب که تقریبا ۸۰ درصد از فرودگاه‌های ما امروزه ۲۰ درصد پروازها را در خود جای داده است و آن ۲۰ درصد، ۸۰ درصد پروازها را انجام می‌دهد، گفت: نسبت و توزیع سفرهای هوایی به گونه ای است که بسیاری از فرودگاه ها هستند که با توجه به ظرفیت هایی که دارند و با توجه به تقاضای سفری که در آن وجود دارد محرومیت دارند و این عدم توازن در آنها اتفاق افتاده است. به همین دلیل اصلاح نظام حمل و نقل هوایی که یک نظام هاب اند اسپوک را در دست اقدام داریم. در شورای هواپیمایی کشور سند توسعه هوایی در دست کار و بررسی و تصویب است که یکی از المان‌های آن نظام هاب اند اسپوک است.

توسعه مراکز ترانزیت و دو خطه کردن خطوط آهن

عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین در بیان برنامه های وزارت راه و شهرسازی در حوزه توسعه راه آهن گفت: توسعه راه آهن رشد مناسبی داشته است. هرچند که ما با تاخیر به توسعه ورود کردیم ولی در این دولت پنج استانی که هدف بودند تا به ریل متصل شوند کارهایشان در حال انجام است. استان چهارم که گیلان است خط آهنش برقرار می شود و مردم آن استان از شبکه راه آهن بهره مند خواهند شد. برنامه ما این است مراکز ترانزیت را توسعه دهیم و اتصال راه آهن را به مراکز بار انجام دهیم. دو خطه کردن خط آهن که توجیه اقتصادی دارد نیز در اولویت است.

اسلامی ادامه داد: نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی از اولویت های ما است. همچنین توسعه ناوگان حمل و نقلی ریلی در حومه و مترو نیز در دستور کار قرار دارد. در همین رابطه نیز اتصال پردیس به خطوط آهن از طریق مترو اما گرمسار، ورامین و اسلامشهر و شهرهای اطراف تهران با قطار حومه ای به خط آهن متصل خواهند شد.

وی افزود: موضوعی که مهم است این است که ما بتوانیم از ریل حداکثر استفاده را برای جابه جایی مسافر در کلانشهرها انجام دهیم که این جزو برنامه های اولویت دار ما است.  

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: طبیعی است که منابع دولت منابع محدودی است و ما باید بتوانیم در تعامل با شهرداری ها و بخش خصوصی یک جریان جدیدی برای توسعه قطارهای حومه ای ایجاد کنیم که خوشبختانه اساسنامه شرکت قطارهای حومه‌ای اخیرا در کمیسیون مربوطه در دولت مراحل خود را طی کرده و مراحل تصویبش در حال انجام است که امیدواریم این شرکت را با مشارکت شهرداری ها در کلانشهرها تشکیل شود. همچنین از طریق آوردن ظرفیت های بخش خصوصی این پروژه را انشاء الله گسترش دهیم.

وی در رابطه با ایمنی راه‌ها نیز گفت: با برآورد سال قبل بودجه ای که برای ایمنی راه ها در نظر گرفته شده ۴ هزار میلیاردتومان است و ۳۳۰۰ نقطه حادثه خیز داریم که ۱۷۰۰ نقطه آن اولویت دارد. ما امیدوار هستیم بتوانیم از محل ردیف منابعی که فرض کردیم در بودجه ۹۸ کارسازی اش انجام می شود بتوانیم هم قطارهای حومه ای را و هم برطرف کردن نقاط حادثه خیز را انجام دهیم و اینها را در دستور کار داریم.

اسلامی ادامه داد: کاهش خطرات نقاط حادثه خیز جاده ها در برخی از نقاط حادثه خیز انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایمنی راه‌ها جزو اولویت‌های وزارتخانه است، گفت: بخشی از این برنامه‌ها در حوزه رفع نقاط حادثه‌خیز در ۳۰ کیلومتری شهرها است که برنامه ما این است که این نقاط با مشارکت شهرداری‌ها و دستگاه هایی که در ان محل ها مستقر هستند همچون شهرک های صنعتی و موسسات بزرگ اینکار به صورت مشارکتی دنبال شود.

وی اعلام کرد: در ارتباط با ایمن سازی هم اکنون قراردادهایی را برای ساماندهی با حداکثر سرعت و حداقل زمینه ها بسته ایم. در بحث ایمن سازی جاده ها نیز هوشمندسازی جاده ها را در دستور کار داریم که اینکار را با همکاری پلیس به صورت قاطع تری دنبال می کنیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: به منظور ایمن سازی جاده های کشور با همکاری وزارت ارتباطات و ناجا مجموعه برنامه هایی را داریم که بتوانیم با استفاده از شرکت های مخابراتی و وزارت ارتباطات و بخش خصوصی، هوشمندسازی جاده ها را انجام دهیم.