شناسهٔ خبر: 64186 - سرویس استان‌ها

در نشست کاهش سوانح دریایی با رویکرد شناورهای مسافری در قشم مطرح شد

تامین ایمنی سفرها در پایتخت گردشگری دریایی ایران

جلسه قشم در نشست کاهش سوانح دریایی با رویکرد شناورهای مسافری که در مرکز رشد قشم برگزار شد، تامین ایمنی سفرها در پایتخت گردشگری دریایی ایران مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، در نشست کاهش سوانح دریایی با رویکرد شناورهای مسافری که در مرکز رشد قشم برگزار شد، تامین ایمنی سفرها در پایتخت گردشگری دریایی ایران مورد تأکید قرار گرفت.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این نشست با اشاره به تعدد بنادر مسافری و اسکله های گردشگری و همچنین حجم گسترده ورود و خروج مسافر به جزیره قشم، به ارائه آماری از تردد مسافر به بنادر استان در سال های گذشته و همچنین افزایش خطوط مسافری به دلیل تقاضای بالای مردم پرداخت.

اسماعیل مکی‌زاده خواستار توجه و اهتمام ویژه دست اندرکاران صنعت سفرهای دریایی به مقوله کاهش سوانح و حفاظت از جان مسافرین شد و بر لزوم اعمال دقت نظر و حساسیت بیشتر نسبت به بازرسی های دوره ای از شناورهای مسافری و حمل خودرو تأکید کرد.

وی از کارشناسان کنترل و بازرسی شناورها و همچنین موسسات رده بندی خواست تا نسبت به این موضوع، اهتمام بیشتری داشته باشند تا مسافرین با فراغ خاطر بیشتر و آسودگی از ایمنی شناورها، از لذت سفرهای دریایی ایمن بهره مند شوند.

مکی‌زاده ابراز امیدواری کرد، با همکاری همه افراد، سازمان ها، ارگان های همکار و تعاونی های مسافری، در ایام پایانی سال و به ویژه تعطیلات ۲۲ بهمن و نوروز، هیچ گونه حادثه و سانحه دریایی در سطح استان را شاهد نباشیم.

در ادامه  مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم نیز، به تشریح اهمیت و جایگاه جزیره قشم به عنوان مرکز اصلی در محدوده پُرترددترین مسیر مسافرت دریایی به بندرعباس و جزایر هرمز و لارک و همچنین مناطق گردشگری و تفریحی همچون جزیره هنگام، پرداخت.

علی اشتری از آمادگی بنادر و دریانوردی قشم برای خدمات رسانی به مسافران دریایی در روزهای پرترافیک پیش رو همچون تعطیلات پایانی دهه فجر و سپس تعطیلات نوروز ۹۸، خبر داد و توضیحاتی را در خصوص موارد برنامه ریزی شده جهت جلوگیری از وقوع حوادث و سوانح دریایی در بزرگترین جزیره خلیج فارس ارایه کرد.

گفتنی است، "هادی حق‌شناس" معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباطی تلفنی که برای حضار در این نشست به صورت مستقیم پخش شد، ضمن تأکید بر مساله مهم و حساس ایمنی سفرها و کاهش سوانح دریایی، از بنادر هرمزگان به عنوان پایلوت اصلی مسافرت دریایی یاد کرد و از همه دست اندرکاران صنعت سفرهای دریایی و به ویژه همکاران بنادر و دریانوردی استان درخواست کرد تا نسبت به این مهم، توجه خاص و ویژه ای داشته باشند.

شایان ذکر است، در بخش دیگری از این نشست، مسئولین و کارشناسان دریایی و همچنین نمایندگان تعاونی های مسافری و حمل خودرو و موسسات رده بندی به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

توجه به نیروهای ایمنی و خدمات، مهمانداران شناورهای مسافری و حمل خودرو، لزوم آموزش به پرسنل شناورها در شرایط بحرانی و مخاطره آمیز، ایجاد مقررات انضباطی بر عملکرد خدمه شناورها، ایجاد سامانه ای جهت راهنمایی فرمانده شناور در مواقع حوادث دریایی، تجدیدنظر در دستورالعمل جانمایی استقرار خودروها بر روی شناورهای حمل خودرو، برگزاری مانورهای مختلف برای حوادث دریایی به صورت دوره ای و محلی، افزایش شناورهای ناجی و امدادرسان و اختصاص شناورهای آتش خوار در مناطق پرتردد مسافری از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.