شناسهٔ خبر: 64203 - سرویس جاده‌ای

مدیركل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد

افزایش ۸۵ درصدی طول آزادراه‌های کشور طی سال‌های پس از انقلاب/ احداث ۷۸ درصد آزادراه‌های کشور به‌صورت مشارکتی

محمدرضا زمانیان مدیركل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان اینکه طول آزادراه‌های کشور پیش از انقلاب تنها ۳۴۶ کیلومتر  بوده است گفت: طول آزادراه‌ها امروز به ۲۰۵۵ کیلومتر رسیده است که رشدی ۸۵ درصدی را به نسبت پیش از انقلاب نشان می‌دهد.

محمدرضا زمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی در تشریح دست آوردهای انقلاب اسلامی طی ۴۰ سال گذشته در حوزه آزادراه‌های کشور بیان کرد: مجموع کل طول آزادراه‌های كشور تا پایان سال ۱۳۹۶ به ۲۴۰۱ کیلومتر رسیده است که ۲.۷ درصد از کل راه‌های کشور را تشکیل می‌دهد.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تلاشی جهادی طول آزادراه‌های کشور به ۲۰۵۵ کیلومتر رسید که رشدی ۸۵ درصدی را در این حوزه نشان می‌دهد.

زمانیان افزود: تعریف‌های متنوعی برای آزادراه موجود است با این‌حال در کشور ما به راه شریانی که با استانداردهای خاص به‌عنوان جزئی از شبكه راه‌های ملی، ارتباط‌دهنده مراكز استان‌ها و یا شهرهای بزرگ داخل كشور با عملكرد ملی است آزادراه می‌گویند. همچنین آزادراه دارای حداقل چهار خط عبور (۲ خط در هر طرف) با مسیرهای رفت‌ و برگشت از هم جدا، دو طرف آن محصور و بدون تقاطع هم‌سطح بوده و در آن دسترسی‌ها با كنترل كامل است. علاوه بر آن عبور دوچرخه و سایر وسایل نقلیه غیرموتوری ممنوع است.

وی یکی از اهداف مهم توسعه آزادراه‌ها را ارتقای سطح ایمنی و سلامت عبور و مرور و کاهش تلفات و حوادث رانندگی دانست و تصریح کرد: دیگر اهداف مهمی که می‌توان برای توسعه آزادراه‌ها برشمرد، كاهش مصرف سوخت و استهلاك وسایط نقلیه و آلاینده‌های زیست‌محیطی، افزایش سرعت تردد و انتقال مسافر و كالا و كاهش زمان سفر، تسهیل در رانندگی و راحتی مسافران، رشد و توسعه بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و کاهش تصدی‌گری دولت است.

۷۸ درصد آزادراه‌های کشور به‌صورت مشارکتی احداث‌شده‌اند

مدیركل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه بابیان اینکه در کشور ما دو نوع آزادراه ازنظر نحوه سرمایه‌گذاری و احداث وجود دارد اظهار کرد: آزادراه‌های کشور از نظر نحوه سرمایه‌گذاری به دو نوع آزادراه‌های دولتی و آزادراه‌های مشارکتی تقسیم می‌شوند که بر این اساس احداث تنها ۱۲ درصد آزادراه‌ها توسط دولت بوده و ۷۸ درصد دیگر آن‌که شامل ۱۸۷۷ کیلومتر می‌شود به‌صورت مشارکتی احداث‌شده است.

وی ادامه داد: به دلیل مشارکتی بودن احداث و توسعه آزادراه‌ها در کشور و برای حفظ حقوق سرمایه‌گذار دریافت عوارض از کلیه استفاده‌کنندگان آزادراه‌های کشور به‌منظور تأمین بخشی از هزینه‌های تعمیر و نگهداری و بهره‌برداری آزادراه‌ها و همچنین بازگشت به‌موقع اصل‌وفرع سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده توسط بخش خصوصی در احداث آزادراه‌های مشارکتی، اجتناب‌ناپذیر است.

زمانیان تعداد ایستگاه‌های اخذ عوارض آزادراه‌های کشور را ۵۸ ایستگاه برشمرد و تصریح کرد:نحوه پرداخت عوارض آزادراه‌ها در کشور به دو صورت دستی و الكترونیكی انجام می‌شود که در این خصوص در حال حاضر پرداخت‌های غالب به‌صورت دستی و نقدی است، با این‌حال سیاست‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و وزارت راه و شهرسازی بر بهره‌مندی از پرداخت الكترونیكی عوارضی (ETC) متمرکز است که به شرکت‌های بهره‌بردار نیز ابلاغ‌شده تا ایستگاه‌ها به دستگاه‌های POS نیز مجهز شوند.

این مقام مسئول در خصوص نظارت بر اخذ عوارض و نگهداری آزادراه‌ها توسط شرکت‌های بهره‌بردار نیز گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای بر عملکرد كلیه شرکت‌های آزادراهی نظارت می‌کند كه این نظارت‌ها در دو بخش نظارت عالیه بر نگهداری و نظارت عالیه بر امور بهره‌برداری شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به بازدیدهایی كه به‌صورت مرتب و مستمر از آزادراه‌های كشور توسط این سازمان صورت گرفته است وضعیت نگهداری آزادراه‌ها و نظافت و ارائه خدمات مطلوب به هم‌وطنان مورد بازدید و پیگیری قرارگرفته و در صورت نیاز به آن‌ها تذكرات لازم داده‌شده همچنین در خصوص اجرای دقیق نرخ نامه‌ها به همین روال عمل می‌شود.

زمانیان در پایان خاطرنشان کرد:در صورت داشتن نظرات و پیشنهادها و مشاهده عدم رعایت و ارائه خدمات مطلوب، تخلف و یا مشاهده هرگونه كاستی و خرابی در آزادراه‌ها هم‌وطنان می‌توانند به سامانه ۱۴۱ و تلفن ۱۴۱ مركز مدیریت راه‌های كشور سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای كشور به‌صورت شبانه‌روزی گزارش دهند.