شناسهٔ خبر: 64209 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی:

پیشنهاد ایران در کمیته دائمی اقتصادی وتجاری سازمان همکاری اسلامی(کومسک) تصویب شد

محمدعلی حسن‌زاده عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران با عنوان "تجارت و حمل و نقل دریابرد در چارچوب سیستم تعرفه و تجارت ترجیحی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (TPS-OIC) " به تصویب کمیته دائمی اقتصادی و تجاری این سازمان (کومسک) رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محدعلی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر که کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی (کومسک) پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را تحت شماره ۲۰۱۸-IRNTRANS-۵۷۷ به تصویب رسانده است، گفت: در سال ۲۰۱۷، تعداد ۱۳ پروژه بسیار موفق توسط کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و نهادهای وابسته به تصویب رسیدکه از طریق این پروژه‌ها، بیش از ۳۰ کشور عضو از تامین مالی (فاندینگ) پروژه‌های کومسک متنفع شده‌اند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این پروژه‌ها به حداکثر رساندن ظرفیت‌های نهادی و انسانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است، اظهار کرد: ششمین فراخوان تامین مالی پروژه‌ها در سپتامبر ۲۰۱۸ برگزارشد و بنا بر اعلام رسمی دبیرخانه کومسک، پروژه پیشنهادی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نماینده بخش حمل و نقل کشور و یکی از اعضای فعال کارگروه برنامه‌ریزی حمل ونقل و ارتباطات کومسک با عنوان "تجارت و حمل و نقل دریابرد در چارچوب سیستم تعرفه و تجارت ترجیحی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (TPS-OIC) " تحت شماره ۲۰۱۸-IRNTRANS-۵۷۷ در ژانویه ۲۰۱۹ به تصویب رسید.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در پروژه مذکور به بررسی تسهیل تجارت از طریق روان‌سازی جریان کالا که یکی از مهمترین سیاستهای سازمان همکاری اسلامی محسوب می‌شود، پرداخته شده است.

وی افزود: هدف اصلی این پروژه، یافتن راه حل های عملی برای کاهش هزینه حمل و نقل دریایی بین کشورهای اسلامی با استفاده از چارچوب TPS-OIC و افزایش کیفیت خدمات در تمام زنجیرة حمل و نقل در منطقه خاورمیانه است. این هدف به طور مستقیم به سیاست "تسهیل تجارت"  سازمان همکاری‌های اسلامی در منطقه مرتبط است که منجر به بهبود اثربخشی و پایداری حمل و نقل بین‌المللی در بین کشورهای عضو  OIC خواهد شد.

به گفته حسن‌زاده، شناسایی و بررسی موانع تجاری مربوط به حمل و نقل بین‌المللی و دریایی بین کشورهای اسلامی و به طور مشخص بین ایران، ترکیه، قطر، عمان و پاکستان به عنوان بازیکنان اصلی در منطقه خاورمیانه، ارایه راه‌حل‌های عملی برای کاهش هزینه حمل و نقل بین المللی دریایی با استفاده از چارچوب نظام تجارت و تعرفه ترجیحی، و برآورد پتانسیل ارتقای حجم تجارت فی ما بین کشورهای اسلامی، به ویژه کشورهای ایران، ترکیه، عمان، قطر وپاکستان در اثر اجرای راه حل پیشنهادی؛ اهداف اصلی این پروژه هستند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: تامین مالی بلاعوض پروژه‌های کومسک دومین ابزار اجرایی استراتژی کومسک است که فرصتی را برای کشورهای عضوسازمان همکاری اسلامی و نیز نهادهای وابسته به این سازمان را فراهم می کند تا در راستای اهداف استراتژیک کومسک پروژه‌های چندجانبه خود را اجرایی نمایند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان همکاری اسلامی متشکل از ۵۷ کشور اسلامی است که ایران نیز تلاش هایش را برای ارتقاء همکاری اقتصادی و تجاری فی مابین اعضای این سازمان از سال ۱۹۸۴ تاکنون ادامه داده است.

کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی کومسک با هدف تبیین چالش‌های اقتصادی امت اسلامی و مشارکت در فرایند توسعه آنها با پیگیری گفتمان سیاستگذاری برای تولید و اشاعه دانش، تبادل تجربیات و بهترین رویه ها، توسعه یک درک مشترک و برآورد سیاستها میان کشورهای عضو به ایفای نقش می‌پردازد.

در حال حاضر، تجارت دریایی کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی سهم کوچکی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده که این امر ناشی از هزینه بالای مبادله کالا در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مقایسه با سایر کشورها است و یک دلیل مهم برای این مشکل، فقدان توافقنامه در حوزه تعرفه‌های ترجیحی، هزینه‌های بالای خدمات بندری و دریایی، بالا بودن تعرفه های گمرکی در رویه‌های واردات، صادرات و ترانزیت در کریدورهای بین‌المللی است.