شناسهٔ خبر: 64245 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت

تاکید بر توسعه راه‌آهن چابهار-زاهدان- مشهد با هدف فعال‌سازی کریدور شماره ۴/ دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه حمل‌ونقل ریلی/ اجازه مجدد رهبری برای تامین سهم ۱۵ درصدی دولت درصنعت ریلی

گزارش آخر هفته  پیگیری پروژه‌های متاثر از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، آغاز پیش فروش بلیت قطارهای نوروزی، در دسترس قرار گرفتن رتبه‌بندی قطارهای مسافری، ۱۸ پهنه لجستیکی در اختیار راه‌آهن و دو چالش سرمایه‌گذاری بالا و تغییر اساسنامه در طرح تحول ساختاری راه‌آهن از مهمترین عناوین حوزه ریلی در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ گذشته به شرح زیر است

تاکید بر توسعه راه‌آهن چابهار-زاهدان- مشهد با هدف فعال‌سازی کریدور شماره ۴

وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان سیستان و بلوچستان از اولویت توسعه محور شرق نزد دولت و وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: ساخت و توسعه راه‌آهن چابهار-زاهدان- مشهد(ایستگاه یونسی) با هدف تحقق برقراری ترانزیت کالا در کریدور شماره ۴ در دستور کار قرار دارد.

اسلامی در ادامه بیان داشت: بر همین اساس تلاش می‌شود با رفع موانع پیشرفت پروژه‌های استان سیستان و بلوچستان، سرعت توسعه پروژه‌ها به گونه‌ای حفظ شود كه در زمان مقرر به سر انجام برسند.

دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه حمل‌ونقل ریلی

طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی طول شبکه ریلی کشور با افزایش۶۶۵۱ کیلومتر به ۱۱۲۲۶ کیلومتر رسیده و علاوه بر توسعه قابل توجه بخش ناوگان در حوزه مسافر و بار از ۵.۴ میلیون نفر و ۶.۹ میلیون تن به ۲۴ میلیون نفر و ۴۶.۷ میلیون تن افزایش یافته است.

همچنین در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۴۲۰ لکوموتیو،۲۹۶ واگن مسافری و حدود  ۱۲۱۵۰ واگن باری در مسیرهای ریلی تردد داشتند که این میزان در حال حاضر به ۹۲۳ لکوموتیو، ۲۰۸۱ واگن مسافری و ۲۵۲۴۳ واگن باری رسیده است که به ترتیب ۲ و ۷ و ۲ برابر افزایش‌یافته است.

پیگیری پروژه‌های متاثر از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید

عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن همراه مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور از سایت ایستگاه راه‌آهن تهران، روند سیر قطارهای باری و مسافری و پروژه‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم بر کاهش مصرف سوخت تاثیر دارند بازدید کرد

رسولی با اشاره به تفویض اختیار شرکت ملی نفت به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در خصوص مورد مذکور بیان داشت: از همان زمان شرکت راه‌آهن نسبت به استفاده از ظرفیت‌های قانونی پیگیری‌های خود را آغاز کرد که سرانجام پس از برگزاری جلسات کارشناسی و بازدید‌های میدانی، در سال جاری منجر به امضای اولین قرار داد یکی از شرکت‌های غیردولتی برای تامین ۲۰۰ دستگاه واگن باری از محل ماده ۱۲ با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت شد.

آغاز پیش فروش بلیت قطارهای نوروزی در ۱۶ و ۱۷ بهمن‌ماه

معاون مسافری شرکت راه‌آهن از آغاز پیش فروش بلیت قطارهای پیک سفرهای نوروزی ۹۸ در تاریخ ۱۶ و ۱۷ بهمن امسال خبر داد.

وی در ادامه از بهره‌برداری مسیرهای کرمانشاه-مشهد، رشت-قزوین، رشت-مشهد، ارومیه-تهران و ارومیه-مشهد برای سفرهای نوروزی ۹۸ خبر داد و گفت: شهروندان برای نوروز امسال می‌توانند به روش کانکتی اقدام به تهیه بلیت از یک مبدا به مقاصد مختلف کنند.

اجازه مجدد رهبری برای تامین سهم ۱۵ درصدی دولت درصنعت ریلی

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: با اجازه مقام معظم رهبری، سهم ۱۵ درصدی دولت برای اجرا و فاینانس پروژه‌های ریلی از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

کوچی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت ریلی در کشور حداکثر ۵۰ درصد است، افزود: با این وجود کمتر از ظرفیت موجود کشور، از حمل و نقل ریلی استفاده می‌شود.

رتبه‌بندی قطارهای مسافری در معرض دید مردم قرار گرفت

رتبه و مشخصات و امکانات قطارها به همراه تصاویر آنها از آیتم‌های رتبه‌بندی قطارهای مسافری از ۱۵ بهمن ۹۷ در سایت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قابل مشاهده است.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سایت راه‌آهن (rai.ir ) و بخش رتبه قطارهای مسافری به آدرس https://goo.gl/BdmBpy مراجعه کنید.

۱۸ پهنه لجستیکی در اختیار راه‌آهن

مدیرکل لجستیک راه‌آهن گفت: بر اساس سند مذکور ۱۸ پهنه به عنوان پهنه لجستیکی در اختیار راه آهن قرار دارد که ۱۱ پهنه در زمره دهکده لجستیک و ۶ پهنه مرکز لجستیک مرزی و ۱ پارک لجستیک است.

حسن زاده، در مورد مرکز لجستیک مرزی اینچه برون نیز افزود: حدود ۱۲۵۰ هکتار مجموعه زمینی است که برای مرکز لجستیک اینچه برون در نظر گرفته شده و طرح جامع و اولیه این مرکز تهیه و درحال مذاکره با مشاورین داخلی و خارجی برای اصلاح و تکمیل طرح جامع اینچه برون هستیم.

دو چالش سرمایه‌گذاری بالا و تغییر اساسنامه در طرح تحول ساختاری راه‌آهن

برای تغییر جدی ساختار شرکت و تبدیل راه‌آهن به شکل هلدینگ، مادر تخصصی نیاز به تغییر اساسنامه شرکت راه‌آهن داریم که این امر بایستی توسط هیئت دولت و مجلس تصویب و تأیید شود.

مدیر طرح تحول راه‌آهن با اشاره به اینکه کم بودن سهم باری و مسافری ریلی در حمل و نقل و وجود تضاد میان جایگاه و رسالت دولتی راه‌آهن در مقابل اهداف تجاری و بهبود سطح خدمات از دیگر دلایل استفاده از این طرح است، افزود: اگرچه شبکه ریلی بعد از انقلاب رشد خوبی داشت اما این سهم در مقایسه با کشورهای دیگر سهم اندکی بود.