شناسهٔ خبر: 64249 - سرویس ریلی

چهل سال شکوه

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان- زابل؛ توسعه کریدور ریلی شرق کشور/ احداث باند دوم بزرگراه زاهدان- خاش

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان-زابل با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: در راستای توسعه کریدور ریلی شرق کشور و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان- زابل به طول ۶۷ کیلومتر با ارزش۱۰۲۰ میلیارد ریال آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و  نقل کشور امروز و همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به استان سیستان و بلوچستان عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان- زابل به طول ۶۷ کیلومتر با ارزش۱۰۲۰ میلیارد ریال آغاز شد.

خیراله خادمی احداث این مسیر ریلی را گام مهمی در توسعه مناطق محروم کشور دانست و گفت: راه‌آهن زاهدان- مشهد با هدف ایجاد کریدور ریلی شرق کشور از بندر استراتژیک چابهار آغاز می‌شود و با عبور از شهرهای زاهدان، زابل، قائن، بیرجند، گناباد به شهر مشهد مقدس متصل می‌شود و از آنجا تا مرز سرخس امتداد می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی نقش این خط ریلی را در توسعه اقتصادی و گسترش ترانزیت بین‌المللی مهم ارزیابی کرد و افزود: این خط آهن از طریق مرز میرجاوه به کشور پاکستان، از طریق مرزهای میلک، شمتیغ و دوغارون به کشور افغانستان و از طریق مرز سرخس به کشور ترکمنستان متصل خواهد شد.

وی تاکید کرد: راه‌آهن زاهدان- مشهد با در نظر گرفتن بندر استراتژیک چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور و اتصال ریلی آن به کشورهای همسایه و از آنجا به آسیای میانه و قفقاز، نقش موثری در رونق اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری صنعتی و تولیدی در منطقه خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر پیش‌بینی جا‌به‌جایی ۹.۵ میلیون تن بار و ۱.۸ میلیون نفر مسافر طی سال اول بهره‌برداری افزود: این خط ریلی با ایجاد کریدور ریلی شرق کشور از چابهار تا سرخس موجب توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه خواهد شد و استان‌های شرق کشور از جنوب تا شمال را به شبکه ریلی متصل می‌کند.

خادمی طول مسیر زاهدان- زابل را ۶۷ کیلومتر عنوان کرد و اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این بخش از طرح ۱۰۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه ادامه داد: به منظور احداث راه‌آهن زاهدان- زابل ۴۷۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، یک میلیون و ۴۷۰ هزار متر مکعب خاکریزی  و ۷۲ هزار و ۶۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی صورت خواهد گرفت.

 احداث باند دوم بزرگراه زاهدان- خاش

معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر همچنین از افتتاح کمربندی لوتک در بزرگراه زاهدان- زابل به طول ۸ کیلومتر خبر داد و گفت: افتتاح بخشی از محور ترانزیتی محمد‌آباد- زهک با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال، پل بزرگ سیستان به طول ۳۰۰ متر با ۱۰ دهانه ۳۰ متری به اعتبار ۱۷۸ میلیارد ریال بخش دیگری از پروژه‌های زیرساختی بودند که با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

وی افزود:‌ عملیات اجرایی قطعه اول باند دوم بزرگراه زاهدان- خاش به طول ۱۹ کیلومتر نیز با اعتبار پیش‌بینی شده ۵۷۰۱۷ میلیون ریال نیز آغاز شد.