شناسهٔ خبر: 64322 - سرویس استان‌ها

تشریح عملکرد راه و شهرسازی اردبیل

احداث۱۰۰ ساختمان دولتی با زیربنای بیش از ۵۰۰ هزار متر مربع/ برنامه‌ریزی برای ساخت ۳۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در سال

محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: قبل از انقلاب اسلامی ۱۵۰ کیلومتر از راه‌­های استان به صورت آسفالت سرد اجرا شده بود که اکنون به برکت انقلاب اسلامی تمام راه­های اصلی و فرعی احداث و یا بهسازی و آسفالت شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رساني راه و شهرسازي استان اردبيل، محبوب حیدری با حضور در خبرگزاری ایرنا به تشریح عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: اقدامات اساسی در بحث راهسازی این استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته بطوری که قبل از انقلاب یک کیلومتر راه روستایی آسفالت نبود ولی در حال حاضر ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی استان آسفالت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل  با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۱۲۴ کیلومتر بزرگراه در استان در دست احداث است، بیان کرد: امسال تخصیص اعتبارات پروژه های راه سازی این استان در مقایسه با سال قبل چهار برابر رشد داشته است همچنین چهار پروژه ملی بزرگراهی و راه اصلی برای استان تعریف شده بود که در بودجه سال ۹۷ این تعداد به هفت پروژه افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: مهم ترین این پروژها باند دوم جاده اردبیل - سرچم ، احداث بزرگراه اردبیل - آستارا (گردنه حیران)، احداث باند دوم گرمی - بیله سوار، اردبیل - مشگین شهر – اهر، پارس آباد – سربند و پروژه رضی - امیرکندی هستند.

وی ادامه داد: امسال اقدامات اساسی در جاده خلخال - اسالم صورت گرفته است و بخش زیادی از این مسیر علاوه بربهسازی بصورت بازیافت سرد، با ارتقاء مشخصات تبدیل به راه اصلی شده است و همچنین ۱۱ کیلومتر از جاده برندق - جعفرآباد بهسازی و آسفالت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: مسیر خلخال - شال - ماجولان در حوزه استان اردبیل بطول ۳۵ کیلومتر است که نزدیک ۲۸ کیلومتر آن بهسازی و آسفالت شده و ۷ کیلومتر باقی مانده هم بزودی تکمیل می شود.

وی اعتبار مورد  نیاز برای مسیر کلور خلخال - درام زنجان را هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این مسیر به طول ۵۵ کیلومتر بوده که ۳۷.۵ کیلومتر آن مربوط به حوزه اردبیل و ۱۷.۵ کیلومتر دیگر مربوط به استان زنجان که ۲۸ کیلومتر آن به پیمانکار واگذار شده و ۵/۹ کیلومتر دیگر نیز واگذار می شود.

چهار خطه کردن جاده اردبیل - مشگین شهر و اردبیل - سرچم از جمله طرح های بزرگراهی استان

حیدری با اشاره به طرح های عمرانی در حوزه راه استان اردبیل گفت: چهار خطه کردن جاده اردبیل - مشگین شهر و  چهار خطه کردن جاده اردبیل - سرچم از جمله طرح های بزرگراهی استان است و در حال حاضر ۴۳ کیلومتر از محور اردبیل – مشکین شهر و ۳۵ کیلومتر از محور اردبیل – سرچم در دست اجرا بوده و ۲۵ کیلومتر دیگر از محور اردبیل – سرچم نیز در مرحله واگذاری به پیمانکار می­باشد.

حیدری ادامه داد: جاده نیر به سراب و نمین به آستارا محورهای دیگری هستند که لازم است به بزرگراه تبدیل شوند چون ترافیک این ۲ محور بسیار سنگین است و جاده‌ ها هم تحمل این حجم از ترافیک را ندارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود: ۱۰ کیلومتر از طرح چهار خطه کردن رضی - امیرکندی در مرحله روکش آسفالت است و تلاش می شود قبل از سفرهای تابستانی به اتمام برسد.

حیدری درباره مسیر بیله سوار - گوگ تپه هم افزود: مناقصه این طرح به اتمام رسیده و در مرحله تجهیز کارگاه است و احداث جاده پارس آباد - سربند به طول ۲۰ کیلومتر نیز به پیمانکار واگذار شده و طرح در مرحله احداث است.

تکمیل ساختمان مراکز درمانی و بهداشتی با ۵۸ هزار و ۳۰۰ متر مربع

وی بیان کرد: ساختمان بیمارستان امام خمینی پارس آباد ، امام خمینی اردبیل ، بیمارستان ولیعصر مشگین شهر ، بیمارستان ولایت گرمی و بیمارستان شهرستان کوثر ، احداث چند مجتمع فرهنگی و هنری ، ساختمان های دولتی ، احداث کتابخانه ها و ساختمان های امور مالیاتی ، ساختمان پزشکان و پروژه مسکونی آفتاب و بنفشه اردبیل از جمله پروژه­هایی هستند که بعد از انقلاب احداث ، تکمیل و به بهره­برداری رسیده است.

وی گفت: احداث ۱۰۰ ساختمان دولتی با زیربنای بیش از ۵۰۰ هزار متر مربع ، تکمیل ساختمان مراکز درمانی و بهداشتی با ۵۸ هزار و ۳۰۰ متر مربع و احداث مصلی با زیربنای ۷۳ هزار و ۵۵۰ مترمربع از اقدامات انجام شده در سال های اخیر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه طرح های راه و بزرگراهی استان اردبیل زمینه اتصال و تسهیل تردد استان های گیلان ، زنجان و آذربایجان شرقی را با این استان فراهم می سازد، گفت: با تحقق این مهم مسیر گردشگری استان های همسایه به استان اردبیل امتداد می­یابد.

حیدری اضافه کرد: با بهره برداری و تکمیل طرح های راه در شهرستان خلخال، مناطق گردشگری گیلان از جمله ماسوله به استان اردبیل متصل شده و با کوتاه شدن فاصله زمینی ۲ استان کریدور جدید گردشگری در این مسیر ایجاد می شود.

او اضافه کرد: همچنین با اجرای طرح های راه سازی و اتصال استان اردبیل به زنجان فاصله استان به مرکز کوتاه تر شده و راه ایمنی نیز برای این منظور بدون وجود برف و کولاک شدید و گردنه‌های سخت گذر در جنوب فراهم می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: مدیریت استان در زمینه احداث بزرگراه رسیدن به رقم ۶۵۰ کیلومتر را در بلندمدت برنامه ریزی کرده اما در میان مدت هدف رسیدن به میانگین کشوری می باشد.

برنامه ریزی برای ساخت ۳۰ کیلومتر بزرگراه در استان بصورت سالانه

حیدری گفت: ساخت دست کم سالانه ۳۰ کیلومتر بزرگراه در استان برنامه ریزی شده تا در برنامه میان مدت به میانگین کشوری برسیم.

به گفته وی، استان اردبیل ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه ، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی ، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی دارد که در این میان بزرگراه از سهم اندکی در جاده‌های استان برخوردار است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل کاهش تصادفات جاده ای در استان را یادآور شد و گفت: در چهار سال ۹۳ و ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ سوانح رانندگی و تلفات جاده ای استان کاهش قابل توجهی داشت.

حیدری بیان کرد: اردبیل در این سال ها بقدری عملکرد مطلوبی داشته که کمیسیون ایمنی راههای کشور خواستار ارائه عملکرد استان در خصوص اقدامات انجام گرفته در راستای کاهش مستمر تلفات جاده­ای بین سالهای ۹۳ تا ۹۶ شده است با این وضعیت افزایش یکباره تصادفات رانندگی و در نتیجه تلفات جاده­ای در سال ۹۷ نمی­تواند صرفاً به زیرساخت­ها از جمله ساخت بزرگراه مربوط شود که در اینصورت در سالهای گذشته نیز باید شاهد افزایش تصادفات می­شدیم لذا علت این امر را باید در سایر عوامل مرتبط با تصادفات و عملکرد سایر ارگان های مسئول جست و جو کرد.

تکمیل مسکن مهر استان اردبیل سال آینده جشن گرفته می شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل درباره آخرین وضعیت طرح های مسکن مهر این استان گفت: بر اساس برنامه ابلاغی ساخت ۴۱ هزار و ۳۸۰ واحد مسکن مهر در استان آغاز شده بود که ۴۵ درصد آنها در دولت تدبیر و امید تکمیل شده است.

وی افزود: از ۴۱ هزار و ۳۸۰ واحد مسکن مهر اکثر واحدها به متقاضیان واگذار شده و ۸۱۲ واحد دیگر باقی مانده که پیش بینی می شود تا سال آینده تکمیل و به بهره برداری رسیده و تکمیل و اتمام مسکن مهر استان اردبیل در سال آینده جشن گرفته می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل درباره طرح های بازآفرینی شهری گفت: از ۱۰ شهرستان عملیات بازآفرینی چهار شهرستان اجرا شده و در چهار شهرستان دیگر هم مطالعات بازآفرینی شروع شده است.

وی اضافه کرد: امسال ۶۴۰ میلیارد ریال تسهیلات برای تحرک بخشیدن به اجرای طرح های بازآفرینی شهری و ساخت مسکن به این استان اختصاص یافت.
حیدری افزود: این تسهیلات برای تسریع در اجرای طرح های بازآفرینی اعم از احیای بافت های فرسوده و ساماندهی حاشیه شهرها از طریق بازآفرینی و نوسازی محلات هدف و نیز ساخت سه هزار و ۲۱۵ واحد مسکن در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: تسهیلات ساخت برای سازندگان واحدهای مسکونی در کلانشهرها به ازای هر واحد ۵۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها ۴۰۰ میلیون ریال با نرخ سود ۹ درصد در سال جاری برای دوره مشارکت مدنی ۲ ساله است و علاوه بر این تسهیلات ۷۰۰ میلیون ریالی با نرخ سود ۱۸ درصد برای انبوه سازان قابل پرداخت است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل به تسهیلات خرید مسکن اشاره کرد و گفت: این تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن برای متقاضیان خرید واحد مسکونی در محدوده ها و محلات هدف در شهرهای بزرگ بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به میزان ۶۰۰ میلیون ریال و سایر شهرها ۴۰۰ میلیون ریال با نرخ سود ۶ درصد با دوره بازپرداخت حداکثر ۱۲ سال است.

حیدری افزود: تسهیلات ودیعه اسکان موقت هم به صورت قرض الحسنه در کلانشهرها ۲۰۰ میلیون ریال برای هر متقاضی واجد شرایط و در سایر شهرها ۱۵۰ میلیون ریال است.

ایجاد مستقیم سه هزار و ۷۹۹ فرصت شغلی در راستای اجرای طرح های بازآفرینی در استان اردبیل 

وی به فرصت های شغلی طرح بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: سه هزار و ۷۹۹ فرصت شغلی در راستای اجرای طرح های بازآفرینی در استان بصورت مستقیم ایجاد خواهد شد و این در حالی است که بصورت غیر مستقیم هم پنج هزار و ۶۹۹ فرصت شغلی بوجود خواهد آمد.

وی بیان کرد: امید است نقش موثر شهرداری ها و سایر دستگاه های دولتی در اجرای طرح بازآفرینی و رفع مشکلات و مسائل با حضور حداکثری بخش خصوصی و توسعه گران در کوتاه ترین زمان ممکن موجب بازآفرینی بافت ها و محلات هدف در شهرهای استان شود.