شناسهٔ خبر: 64368 - سرویس استان‌ها

صبح امروز رخ داد

نجات ۹ دریانورد از شناورهای به گل نشسته در بندرعباس بر اثر توفان/ توفان شدیدتر در راه است/ شناورهای مستقر در لنگرگاه به هشدارها توجه کنند

قايق مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از نجات جان۹ نفر دریانورد مضطر روی شناورهای به گل نشسته در پی توفان شدید بامداد امروز(سه شنبه، ۲۳ بهمن) در بندرعباس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان, مدیراین اداره کل از نجات جان۹ نفر دریانورد مضطر روی شناورهای به گل نشسته در پی توفان شدید بامداد امروز(سه شنبه، ۲۳ بهمن) در بندرعباس خبر داد.

اله مراد عفیفی پور ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در پی دریافت پیام اضطرار شناورهای به گل نشسته در ساحل شهر بندرعباس با مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی هرمزگان(MRCC) تیمی متشکل از اداره کل بنادر و دریانوردی، آتش نشانی شهرداری بندرعباس و اورژانس در محل حاضر شد.

وی افزود: با انجام موفقیت آمیز عملیات به موقع تیم امداد خشکی و دریایی، ۲ نفر خدمه شناورهای یدک کش "اطلس" در موقعیت غرب بندر شهید حقانی و ۷ نفر از خدمه شناور صیادی "لیان" در موقعیت غرب بندر صیادی پشت شهر بندرعباس نجات یافتند و هم اکنون در سلامت کامل هستند.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: با توجه به هشدارهای مکرر نسبت به وقوع توفان دریایی و اعلام پی در پی مبنی بر عدم تردد و ایمن‌سازی شناورهای در موقعیت لنگرگاه، به گل نشستن این شناورها در اثر بی‌توجهی به هشدارها، اخطاریه‌ها و مکاتبات در خصوص آمادگی شرایط اضطرار، در محدوده دریایی بنادر مرکزی هرمزگان، رخ داده است.

لازم به ذکر است، از نخستین ساعات بامداد امروز سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۹۷، خلیج فارس و تنگه هرمز با یکی از شدیدترین توفان‌های زمستانی همراه بارش باران و رعدوبرق مواجه شده است؛ بر همین اساس، بنادر مسافری شهید حقانی بندرعباس، شهید ذاکری قشم، هرمز، لارک و اسکله‌های گردشگری قشم در مرکز استان، همچنین بنادر چارک، آفتاب و کیش در غرب استان تا زمان مساعد شدن آب و هوا تعطیل شده‌اند و تنها بنادر پل و لافت برای ترابری مسافران دریایی و خودروهای آنها فعال است.

بر اساس اطلاعیه های هوشناسی، سرعت بادهای شمال غربی تا جنوب غربی در مناطق بحرانی به فراتر از ۴۰ نات و ارتفاع موج به بیش از ۳ متر خواهد رسید. این توفان تا بامداد فردا (روز چهارشنبه)، تمامی مناطق و بنادر خلیج فارس و بخصوص تنگه هرمز و همچنین مسیرهای دریایی به بنادر کشورهای جنوبی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بعد از فروکش کردن بادهای شدید جنوب شرقی و بارندگی شدید، فاز اصلی توفان با بادهای شدید شمال غربی تا جنوب غربی، فاز اصلی توفان در حال حرکت و تثبیت در تنگه هرمز و بخصوص در بنادر مرکزی و غربی هرمزگان است.

در ساعات پیش رو، با تلاطم شدید دریا و عدم ایمنی سفر در این مناطق بخصوص در محدوده دریایی کیش، چارک، آفتاب، هندورابی، لاوان، ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، فارور، قشم، بندرعباس، هرمز، لارک و سیری و همچنین تمامی مسیرهای منتهی به بنادر کشورهای جنوبی و غرب دریای عمان، مواجه خواهیم بود.