شناسهٔ خبر: 64389 - سرویس استان‌ها

​مدیرکل راه و شهرسازی استان مطرح کرد:

احداث پروژه ملی پاتاوه-دهدشت گام موثری برای توسعه و رونق اقتصادی است/بهره‌بر‌داری ۳۵ کیلومتر راه روستایی کهگیلویه و بویراحمد با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان

بزرگراه مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به احداث پروژه ملی استان از کریدور جنوب به مرکز کشور و نقش آن در رونق و توسعه اقتصادی گفت: همراه با احداث چند پروژه راهسازی و جاده ملی پاتاوه-دهددشت که تا اواخر سال آینده به پایان می‌رسند، در ایام اخیر از ۳۵ کیلومتر راه روستایی با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان بهره‌برداری شده است.

عبدالمجید نژادصفوی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد درباره آخرین وضعیت پروژه‌‌های راهسازی استان به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در حوزه راه‌های روستایی به تازگی پروژه‌هایی با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان افتتاح شده که دارای ۳۵ کیلومتر طول در روستاهای مختلف بوده است. در حال حاضر نیز حدود ۵۸ پروژه راه روستایی به طول ۶۲۲ کیلومتر در دست اقدام داریم و نیز ۱۶۳ میلیارد تومان جمع قراردادهای است که با پیمانکاران منعقد شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در ایام دهه فجر، از ۸ پروژه راه روستایی بهره‌برداری شد، ولی با توجه به بارش‌های مستمر، مراحل آسفالت در برخی جاده‌ها زمان‌بر شده است که تا پایان سال جاری امیدوارم به انجام و بهره برداری برسد.

نژادصفوی با اشاره به بهره‌برداری پروژه‌های شاخص راه‌های اصلی و فرعی در استان نیز توضیح داد: ۶ پروژه در حوزه راه‌های اصلی و فرعی با اعتبار ۸۸ میلیارد تومان به طول ۲۸ کیلومتر در ایام دهه فجر افتتاح شد. البته تا پایان سال جاری امیدواریم تعدادی از پروژه‌های محدود دیگری که در این حوزه آماده بهره‌برداری هستند، به پایان برسند.

وی درباره برخی پروژه‌های مهم در حال احداث توضیح داد: در حال حاضر ۵۲ پروژه در حوزه راه‌های اصلی و فرعی به طول ۲۳۲ کیلومتر در دست اقدام داریم و در مجموع حدود ۶۰۰ میلیارد تومان جمع قراردادهایی است که در این زمینه با پیمانکاران منعقد شده است که امیدواریم تعدادی از آنها تا پایان سال جاری و برخی دیگر با تزریق اعتبارات در سال آینده به بهره‌برداری برسند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد درادامه توضیح داد: خروجی این پروژه‌ها اثرگذاری بسیاری در رونق اقتصادی استان دارند. امیدواریم مسوولان با توجه به طبیعت استان و نیز کوهستانی بودن و دارا بودن مسیرهای صعب‌العبور حمایت بیشتری از پروژه‌ها داشته باشند.

نژادصفوی اضافه کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد جزو استان‌های محروم بوده است، ولی هم اکنون بیش از ۶ هزار کیلومتر راه تعریف شده استاندارد در استان داریم.

وی توضیح داد: پروژه پاتاوه- دهددشت از پروژه‌های بسیار مهم استان و در حد ملی است که در بخشی از مسیر کریدور جنوب به مرکز کشور و دارای مسیرهایی از خوزستان، بهبهان، کهگیلویه، یاسوج و نهایتا اصفهان و تهران است و ۲۷۰ کیلومتر آن در استان ما واقع شده و پیشرفت خوبی داشته؛ هر چند کمی زمان بر شده است.

نژادصفوی گفت: این پروژه دارای تعداد زیادی تونل و پل‌های خاص است که با اقدامات رخ داده بهره‌برداری آن در سال آینده دور از ذهن نیست؛ هرچند بخشی از آن  هم اکنون خوشبختانه زیر بار ترافیک محلی است و بسیاری از روستاهایی که برای تردد به مرکز استان باید کیلومترها طی می‌کردند، در حال حاضر با طی کردن یک یا دو سوم مسیر و با زمان کوتاه‌تر در رفت و آمد هستند.

وی تصریح کرد: امیدوارم با بهره‌برداری کامل از این پروژه تا اواخر سال آینده یا اوایل سال ۹۹  شاهد فعال شدن آن باشیم. این پروژه از نظر کاهش هزینه سفر و کاهش حوادث جاده‌ای و تولید شغل در استان نقش موثری خواهد داشت.

جاده ملی پاتاوه - دهدشت یکی از مهم‌ترین طرح‌های ملی در حوزه راهسازی است. تکمیل این جاده مسیر اصفهان به بنادر جنوبی را کوتاه‌تر می‌کند و نیز حدود ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت ۱۰۰ هزار نفری از مواهب جاده مناسب برخوردار خواهند شد./