شناسهٔ خبر: 64449 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:

حل مشکلات اولیه پروژه قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان/ نیاز به ۳.۵ سال کار پیوسته جهت تکمیل زیرساخت پروژه/ اختصاص اعتبار در بودجه ۹۸

وزیر در جمع وزیر راه و شهرسازی گفت: از سه هفته پیش مشکلات اولیه پروژه قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان برطرف شده و مذاکراتی با فاینانسور و سرمایه‌گذار انجام شده تا هرچه زودتر گره مشکلات آن باز شود و این طرح با سرعت بیشتری به بهره برداری برسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر امروز خود به استان قم و افتتاح و بازدید از چند پروژه در حاشیه به بهره‌برداری رساندن پل سه راهی و نارچ در محور قم – نیزار در جمع خبرنگاران درخصوص این پروژه اظهار داشت: یکی از اولویت‌های مهمی که در وزارت راه و شهرسازی دنبال شده و مورد تاکید دولت محترم و شخص آقای رییس جمهور قرار دارد، بحث ایمن‌سازی راه‌ها و رفع نقاط پرحادثه است.

وی افزود: این پل که امروز به بهره‌برداری رسید یکی از آن نقاطی است که حوادث تلخ را تجربه کرده است و حالا به لطف خدا و تلاش همکاران به بهره‌برداری رسیده تا مردم در این مسیر از ایمنی خوب و با کیفیت بهره‌مند باشند.

محمد اسلامی در ادامه با تاکید بر توسعه حمل و نقل ریلی همسو با حمل و نقل جاده‌ای گفت: در کنار بحث ایمن‌سازی در جاده‌ها و توسعه حمل و نقل زمینی بحث توسعه شبکه حمل و نقل ریلی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این خصوص بحث قطارهای حومه‌ای از تهران به قم را داریم و دنبال آن هستیم تا با افزایش ظرفیت، تعداد قطارهایی که به جابه جایی مسافران مبادرت می‌کنند نیز بیشتر شود.

وی ادامه داد: این موضوع مستلزم این است که مزیت‌هایی را برای شرکت حمل و نقل ریلی ایجاد کنیم تا با جاذبه‌های بیشتر بهتر بتوانیم از آنها سرویس و خدمات بگیریم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در کنار بحث قطارهای حومه‌ای، از پروژه مهم قطار سریع‌السیر برقی تهران – قم – اصفهان هم بازدیدی داشتیم. این پروژه فاینانس خارجی دارد و در سال گذشته به واسطه برخی مشکلات دچار رکود شده بود.

وی تصریح کرد: با این حال از سه هفته گذشته مشکلات اولیه این پروژه برطرف شده و مذاکراتی را با فاینانسور و سرمایه‌گذار داشته‌ایم تا هرچه زودتر گره مشکلات آن باز شده و این طرح با سرعت بیشتری حرکت کرده تا به بهره برداری برسد.

محمد اسلامی درخصوص میزان پیشرفت پروژه قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان و زمان بهره برداری آن گفت: این پروژه حداقل ۳.۵ سال دیگر به کار پیوسته نیاز دارد تا بتوان آن را به سرانجام برسانیم. موضوع مهمی که در این پروژه وجود دارد تکمیل زیرساخت و اتصال شبکه برق است تا بتوان ناوگان ویژه‌ای که منحصر به همین مسیر است را از طریق سرمایه گذار در اختیار گرفته و سرویس برقرار شود.

وی ادامه داد: زمان ۳.۵ سال تنها برای تکمیل زیرساخت و ایجاد ایستگاه های این مسیر است و پروسه تهیه ناوگان ویژه این خط هم خودش زمان بر است. با این حال امیدواریم در همین زمان بندی این پروژه را اجرا و مقدمات بهره برداری آن فراهم شود.

اسلامی در پایان گفت: در بودجه ۹۸ برای این پروژه سهم دولت ۱۵ درصد و سهم فاینانسور ۸۵ درصد خواهد بود. سهم دولت که معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان است و در بودجه پیش بینی شده برای ایجاد زیرساخت، تملک و آزادسازی مسیر و دربرگیرنده همان ۱۵ درصد است.