شناسهٔ خبر: 64489 - سرویس وزارتی

در مروری بر روزنامه‌های امروز ۲۷ بهمن می‌خوانید

مادر نظام جمهوری اسلامی باید نگین شهرسازی باشد

روزنامه رهبر معظم انقلاب شهر قم را «مادر نظام جمهوری اسلامی» می‌داند به همین دلیل «روزنامه اطلاعات» با تیتر «قم باید به نگین شهرسازی منطقه تبدیل شود» صحبت‌های روز گذشته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این شهر را مبنی بر این که به دلایل مختلف این شهر باید به نگین شهرسازی ایران تبدیل شود، در مرکز توجه قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

ایران

گزارش «ایران» از شیوع پدیده ای به نام «پشت بام» فروشی

کانکس فروشی نه! پشت بام فروشی بله!

برخی مشاوران مسکن می‌گویند گرانی بازار اجاره و خرید مسکن، شهروندان را به «کانکس نشینی» سوق داده، مناطق میانی و منطقه ۲۲ جزو لیستی است که آنها برای این ادعایشان مطرح می‌کنند. اما تاکنون هیچ مقام رسمی این گفته‌ها را در داخل شهر تهران تأیید نکرده است. این درحالی است که برخی  مسئولان شهری از پدیده دیگری به نام «پشت بام نشینی» خبر می‌دهند.

پشت بام فروشی پدیده نه چندان تازه‌ای است که از زبان شهردار منطقه ۲۲ تأیید می‌شود. علی نوذرپور با تأیید این پدیده در کلانشهر تهران از آن به عنوان یک حاشیه‌نشینی جدید نام می‌برد. به گفته او در برخی از مناطق ضعیف و کم برخوردار شهر تهران چنین موضوعی وجود دارد و مالکین قسمت پشت بام خود را به صورت یک اتاق به افرادی که معمولاً جزو دهک‌های پائین جامعه محسوب می‌شوند، اجاره می‌دهند. او البته دو سال پیش هم این موضوع را در آستانه انتخابات شورای شهر مطرح کرده، اما در آن شرایط ظاهراً گوشی برای شنیدن وجود نداشته است. این ساختمان‌ها سبک، موقت و ناایمن هستند. اجاره‌هایشان هم بسته به نوع سازه و محدوده مسکونی متفاوت است.این پدیده بیشتر در ساختمان‌های دو و سه طبقه قدیمی رخ می‌دهد.

وی می‌گوید: در محله‌های حاشیه‌نشین شهر تهران (که شامل ۴۰ محله است) بعضاً دیده می‌شود که پشت بام خانه‌ها اجاره داده شده و وجهی هم توسط بهره برداربه مالک ساختمان پرداخت می‌شود یا اینکه به بهره بردار اجازه داده می‌شود در پشت بام، مستحدثه‌ای ایجاد کند و بین ۱۰ تا ۱۵ سال از آن بهره‌برداری کند و پس از آن به مالک واگذار کند.

اطلاعات

وزیر راه: قم باید به نگین شهرسازی منطقه تبدیل شود

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان قم با شرکت در جلسه ستاد بازآفرینی استان که با حضور معاونان خود در حوزه‌های سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری و معاون پارلمانی و همچنین سایر مسئولان ستادی و استانی در محل استانداری قم برگزار شد، ضمن شنیدن پیشنهادها و نظرات مسئولان استانی گفت: ما هنوز برای قم کاری نکردیم و هنوز در حد بیان مساله قرار داریم اما هم قانون، هم آیین‌نامه‌ها، هم ظرفیت‌ها و ساختارها برای آغاز عملیات بازآفرینی شهری وجود دارد و باید نسبت به آن اهتمام داشته باشیم.‏

وی همچنین توجه به شهرسازی قم را از نکات حائز اهمیت برشمرد و یادآور شد: قم شهر مقدسی است و باید به نگین شهرسازی منطقه تبدیل شود که این مهم با رهبری و مدیریت استاندار و حمایت‌های ما در وزارت راه و شهرسازی و سایر مسئولان ذی‌ربط به تحقق می‌پیوندد.‏وی تاکید کرد: بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی زیبنده قم نیست و باید تلاش کنیم تا در جهت ساماندهی و رفع آنها اقدام عاجل کنیم.‏

دنیای اقتصاد

"دنیای‌اقتصاد" ریشه زمینی رکود معاملات مسکن و ساخت و ساز را بررسی کرد

سبقت تورمی کلنگی از آپارتمان

بازار «زمین» در نیمه دوم امسال در نقش موتور رکودساز در بازارهای معاملات مسکن و ساخت‌وسازهای مسکونی شهر تهران عمل کرد. جهش قیمت ملک کلنگی در پایتخت که براساس آخرین آمار رسمی، نرخ‌ ۹۱ درصد در فصل پاییز امسال را به ثبت رسانده به لحاظ بیشترین رشد نقطه‌ای در هر فصل، از تابستان ۹۲ تاکنون بی‌سابقه بوده است. این صعود تند با اثرگذاری بر «قیمت فروش واحدهای نوساز» و سپس سایر واحدها، عامل انجمادساز بازار معاملات خرید آپارتمان شد. سازنده‌ها نیز از بازار املاک کلنگی خارج شده‌اند.

جهش قیمتی در بازار معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی در شهر تهران به‌عنوان ریشه رکود معاملات مسکن و ساخت وساز شناسایی شد؛ بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از وضعیت بازار معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی شهر تهران بر پایه تحقیقات میدانی و همچنین استناد به آمارهای رسمی نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع زمین و املاک مسکونی کلنگی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در حالی پاییز امسال به ۱۰ میلیون تومان رسید که این میزان در مقایسه با یک فصل قبل-تابستان ۹۷-معادل ۲۵ درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل ۹۱ درصد جهش کرده است.

جهان صنعت

اعطاي يارانه و تامين زمين؛

نسخه رونق مسکن

یک کارشناس ارشد بخش مسکن می‌گوید: دولت برای رونق بخش مسکن می‌تواند از طریق یارانه، سیاستگذاری، تامین زمین و سایر ابزارهایی که در اختیار دارد در جهت توانمندسازی این دسته از تقاضا اقدام کند‌.حسین عبده‌تبریزی کارشناس اقتصادی و اقتصاد مسکن، معتقد است: ورود دولت به بخش عرضه مسکن نباید از طریق مداخله مستقیم در حوزه ساخت و ساز باشد‌.

کارشناسان بازار مسکن عنوان می‌کنند رونق مناسب بخش مسکن از سه مسیر قابل تحقق است‌. مسیر اول رونق ناشی از ساخت و ساز برای تقاضای مصرفی مربوط به خانوارهای جدید است‌. به این معنی که یکی از بخش‌هایی که می‌تواند منجر به ایجاد تحرکاتی در بازار مسکن شود ناشی از رونق ساخت و ساز برای تقاضای مصرفی خانوارهای جدید است‌.مسیر دومی که می‌تواند در ایجاد تحرکات جدید در بخش مسکن موثر باشد تقاضای ناشی از گروه‌های کم‌درآمد است‌.