شناسهٔ خبر: 6452 - سرویس مسکن و شهرسازی

در گفتگو با پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازي مطرح شد:

خروج از ركود با لغو تحریم‌ها و تدوين برنامه جامع مسكن/ اهمیت بازار سهام مسكن

انبوه سازی- بلندمرتبه سازی تهران يك كارشناس ارشد اقتصادی با تاکید بر این‌که توسعه بازار مسکن نيازمند تدوين برنامه بلندمدت و جامع است گفت: لغو تحريم‌ها، منابع ارزی كشور را افزايش و به خروج از ركود در بازار مسكن منتهی می‌شود.

حسن ياسري در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي در مورد احتمال توافق هسته‌اي، لغو تحريم‌ها و اثري كه بر بازار مسكن دارد، گفت: در صورت لغو تحريم‌ها و بازگشت ايران به صحنه قبلي خود در اوپك، پيش بيني مي شود منابع ارزي كشور افزايش پيدا كند.

وی به افزایش میزان تولیدات ایران در اوپک پیش از تشدید تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: بازگشت ایران به صحنه و جایگاه قبلی خود در اوپک به منابع و مدیریت دولت بازمی گردد، به عبارتی مديريت منابع بسيار مهم است.

اين كارشناس ارشد اقتصادی در ادامه افزود: در صورتي كه دولت برنامه صحیح و مدوني براي كنترل نوسانات ارزي، تك‌نرخي شدن ارز و تثبيت قيمت آن نداشته باشد احتمال انحراف سرمايه‌ها به سمت و سوی فعاليت‌هاي غیر رسمی چون سفته بازي و بازار غيررسمي وجود دارد. در عين‌حال چنانچه دولت به گونه‌اي هدف‌گذاري كند كه منابع به سمت بازار مسكن هدايت شود مي‌توان به توليد در اين بخش اميدوار بود.

وي معتقد است: در صورت مديريت نادرست منابع، سرنوشت مسكن مهر و پرو‍ژه‌هاي نيمه تمام در انتظار سناريوي جديدی خواهد بود و همچنین تسهيلات بانكي در پروژه‌هاي ديگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ياسري در تشريح صحبت‌هاي خود افزود: مديريت نادرست در دولت قبل به اخذ وام و تسهیلات ارزان قیمت از بانک‌ها و سود بیشتر منجر شده و  در نهایت به جای مورد استفاده قرار گرفتن در پروژه موردنظر در سایر شاخص ها مورد استفاده قرار می گیرد. تجربه تلخی که در مسکن مهر شاهد آن بودیم.

به گفته ياسري خروج از ركود در بازار مسكن نيازمند تدوين برنامه جامع مسكن و تعيين چشم انداز بلندمدت است. تنها در اين صورت است كه مي توان به خروج از ركود اميدوار بود.

وی وضعیت فعلی بازار سهام را یکی از مسائلی دانست که باید مورد توجه دولت قرار گیرد و افزود: مشكلاتي كه در حال حاضر داريم و دولت بايد نسبت به رفع آن همت بگمارد تا از ركود خارج شده و اوضاع را سامان ببخشد توجه به بازار سهام مسكن است. تامين هزينه‌هاي پروژه‌هاي مسكن مي‌تواند مشكلات را تسهيل كند.

وي ادامه داد: در صورت لغو تحريم‌ها بايد منتظر سياست‌هاي جدید دولت باشيم. اگر دولت منابع را بر اساس مكانيزم بازار به سمت مسكن سوق دهد منابع تامين مالي افزايش مي‌يابد./