شناسهٔ خبر: 64572 - سرویس ریلی

رییس راه‌آهن جمهوری آذربایجان گفت:

حمل و نقل ریلی دالان شمال – جنوب افزایش می‌یابد

جاوید قربان اف رییس راه آهن جمهوری آذربایجان جاوید قربان اف رییس راه‌آهن جمهوری آذربایجان گفت: حجم حمل و نقل ریلی از طریق دالان بین‌المللی شمال –جنوب و از خاک جمهوری آذربایجان و ایران بیش از پیش افزایش می‌یابد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، قربان اف در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در سال ۲۰۱۷ میلادی اگر چه حجم حمل و نقل ریلی از طریق دالان شمال – جنوب و از خاک جمهوری آذربایجان و ایران ۲۷ هزار تن بوده ، این رقم در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۰ برابر افزایش یافته و ۲۷۰ هزار تن تشکیل داد . 

قربان اف افزود: در دو ماه سال جاری میلادی از طریق این مسیر بیش از ۸۰ هزار تن محموله انتقال شده و انتظار داریم این رقم برای پایان سال جاری به ۶۰۰ هزار تن برسد . 

این مقام آذری با اشاره به برخورداری دالان بین‌المللی حمل و نقل شمال – جنوب از ظرفیت های بزرگ انتقال محموله‌ها گفت: با مساعی مشترک می‌توان حجم حمل و نقل را در این مسیر بین‌المللی به میلیون‌ها تن رساند . 

رییس راه آهن جمهوری آذربایجان گفت: برای افزایش حجم حمل و نقل در این مسیر بین‌المللی باید همه طرف‌های حاضر در این طرح تلاش‌های مشترک از خود نشان دهند.

قربان اف با اشاره به این که جمهوری آذربایجان در یک منطقه بسیار مناسب از نظر موقعیت جغرافیایی قرار دارد گفت : این مهم ایجاب می کند تا از ظرفیت های حمل و نقل و ترانزیتی کشورمان به نحو احسن استفاده کنیم .

وی افزود : دولت جمهوری آذربایجان و به خصوص رییس جمهوری کشورمان بر این مبنا در راستای تبدیل جمهوری آذربایجان به یکی از مراکز حمل و نقل در منطقه تلاش های لازم از خود نشان می دهند و مشارکت فعال در دالان‌های بین المللی حمل و نقل از جمله دالان شمال –جنوب بیانگر این واقعیت است . 

قربان اف خاطر نشان کرد : بخشی از دالان بین المللی شمال –جنوب از خاک جمهوری آذربایجان و ایران می گذرد و بخش ۱۶۴ کیلومتری خط ریلی جدید رشت -قزوین در خاک ایران به تازگی افتتاح شد . 

وی گفت : دولت جمهوری آذربایجان نیز در راستای تکمیل خطوط ریلی در داخل کشور از مرز روسیه تا مرزهای جنوبی خود یعنی تا شهرستان آستارا اقدام می کند . 

به گفته وی در راستای تکمیل خطوط ریلی جمهوری آذربایجان اخیرا ۴۰۰ میلیون دلار وام از سوی بانک توسعه آسیا برای بازسازی خط ریلی از باکو تا منطقه یالاما واقع در مرز روسیه ، اختصاص یافته است . 

قربان اف افزود: همچنین برای بازسازی خط ریلی ۲۴۰ کیلومتری از باکو تا آستارا و برقی کردن این خط آهن مذاکرات برای اختصاص وام با بانک جهانی انجام شده و نیز بودجه مشخص جهت اجرای این طرح از سوی خود دولت پیش‌بینی شده است .