شناسهٔ خبر: 6468 - سرویس ریلی

در ديدار معاون وزير حمل و نقل بلغارستان با مدير عامل راه آهن مطرح شد:

امكان اتصال خطوط ریلی ایران و بلغارستان

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران توانایی ایران در تولید واگن و امكانات كشور بلغارستان در تولید سوزن‌های اتوماتیك را زمینه مناسبی برای توسعه همكاری‌های ریلی دو كشور بر شمرد و اعلام كرد: در صورت افزایش تعاملات دو كشور در حوزه ریلی امكان بسط و ارتقاء راه‌های همكاری وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن پورسید آقایی با اشاره به امضا تفاهم نامه مشترك میان ایران و ارمنستان در حوزه ریلی گفت: براساس این تفاهم‌نامه مقرر شد تا خط آهنی تا مرز ارمنستان احداث شود و این خط آهن از نقطه مرزی ایران تا ایروان توسط سرمایه گذار بخش خصوصی ارمنی ادامه یابد.

وی با بیان اینكه خط ریلی جلفا به علت اختلافات دو كشور ارمنستان و آذربایجان مسدود شده است افزود: براساس پروژه مذكور از طریق مرز ارمنستان و ادامه آن به گرجستان و اتصال آن به دریای سیاه، امكان اتصال خطوط ریلی ایران به بلغارستان مهیا می‌شود.

پور سید آقایی تاکید كرد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از بارهای هند به كشورهای شمالی همسایه ایران از طریق خط آهن بندرعباس به تركمنستان و كشورهای cis جابجا می‌شود و با توجه به حجم بارهایی كه میان هند و اروپا جابجا می‌شود مسیر ریلی یاد شده روند مطلوبی را در حمل بار ایجاد می‌كند.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به توانمندی دو كشور در حوزه ریلی توضیح داد: جدا از موضوع ترانزیت كالا و حمل و نقل امكان همكاری میان دو كشور ایران و بلغارستان در خصوص سایر صنایع حوزه ریلی امكان پذیر است.

وی توانایی ایران در تولید واگن و امكانات كشور بلغارستان در تولید سوزن‌های اتوماتیك را زمینه مناسبی برای توسعه همكاری‌های ریلی بر شمرد و گفت: در صورت افزایش تعاملات دو كشور در حوزه ریلی امكان بسط و ارتقاء راه‌های همكاری وجود دارد.

اتصال خط آهن بلغارستان ـ گرجستان ـ ارمنستان و ایران به دریای سیاه

همچنین در این جلسه معاون وزیر حمل و نقل و ارتباطات و فن آوری ارتباطات بلغارستان با اشاره به تغییرات زیربنایی و اپراتوری حمل و نقل ریلی در این كشور طی دهه گذشته گفت: در سال ۲۰۰۲ كشور بلغارستان به عنوان عضو اتحادیه اروپا ملزم به بازسازی و تغییر ساختارهای ریلی خود بود و پیرو این موضوع با بازسازی انجام شده در حال حاضر سرعت قطارهای این كشور به ۱۶۰ كیلومتر در ساعت رسیده است.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده در صدد هستیم تا ارتباط میان صربستان و تركیه را از طریق ریل برقرار كنیم و طرح اتصال خط آهن بلغارستان ـ گرجستان ـ ارمنستان و ایران به دریای سیاه از جمله برنامه‌های آتی ما است.

وی با اشاره به پروژه اتصال به بندر وارنا و قدمت ۴۰ ساله این طرح گفت: این طرح با هدف ارتباط شوروی سابق اجرایی شد و می‌خواهیم ارتباط این پروژه ریلی با خط آهن ایران را از طریق پوتی و باتومی در گرجستان برقرار كنیم.

وی از بلغارستان و به عنوان دروازه اروپا یاد كرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود میان دوكشور در حال حاضر بهترین شرایط برای توسعه فعالیت‌های تجاری وجود دارد.

در این جلسه طرف بلغاری توانایی خود را (دندرید) جهت تولید سوزن‌های اتوماتیك با توجه به شراكت با كارخانه وستالپاین را مورد تأكید قرار داد و مدیرعامل راه آهن نیز همكاری شركت سوزن سازی بلغاری و شركت سوزن سازان تبریز را مفید ارزیابی كرد. /