شناسهٔ خبر: 64684 - سرویس ریلی

مدیرعامل راه آهن تاکید کرد:

ضرورت تقویت مدیریت پروژه در راه آهن با استفاده از علم و تجربه جهان/ تعریف پروژه های ریلی با توجیه فنی – اقتصادی

سعید محمدزاده تقویت حوزه مدیریت پروژه در راه آهن ضرورتی است که با استفاده از علم، تجربه و خرد موجود در ایران و جهان حاصل می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمدزاده مدیرعامل راه آهن در اولین دوره جایزه پروژه برتر راه‌آهن با اعلام این که تقویت حوزه مدیریت پروژه در راه آهن ضرورتی است که با استفاده از علم، تجربه و خرد موجود در ایران و جهان حاصل می شود، گفت: مدیریت پروژه اهمیت بسیار بالایی در راه آهن دارد چرا که حمل و نقل ریلی مجموعه ای عملیاتی است و انتقال به موقع مسافران اهمیت ویژه ای دارد.

وی با تاکید بر اینکه برداشت اشتباه از مدیریت پروژه و ندانستن چگونگی حل کردن مسئله، زیان های بسیار برای کشور به دنبال دارد، افزود: راه اندازی دفتر مدیریت پروژه در راه آهن و برگزاری جلسات مستمر کنترل پروژه، بر این اساس شکل گرفته است.

محمد زاده با اشاره به روایت حضرت رسول (ص) در خصوص درست انجام دادن امور، افزود: توجه به این نکته یکی از مهمترین عواملی است که در بهره وری و اثر بخشی کارها بسیار موثر است.

مدیر عامل راه آهن با بیان اینکه جلو بردن کارها بر مبنای چارچوب حرفه ای و صحیح یکی از تفکرات مثبتی است که بنای آن در راه آهن گذاشته شده است، اضافه کرد: اگر عناصر درگیر در هر پروژه در کنار هم قرار نداشته باشند ، نمی توان انتظار موفقیت پروژه را داشت.

محمدزاده با یادآوری اینکه مجموع معاملات (turn over) راه آهن آلمان ( DB ) در سال ۲۰۱۶ ، ۴۴ میلیارد یورو است تشریح کرد: در این مجموعه شرط انجام اقدامات با هزینه بالاتر از ۱۰ هزار یورو، ارائه گزارش مشخص پروژه و اثر بخشی آن است.

وی افزود: این امر نشان می دهد که اندازه پروژه نباید موجب منحرف شدن راه آهن از مسیر برنامه ریزی ها و جریان مدیریت پروژه شود چرا که بی دقتی های کوچک زمینه ساز اشتباهات آتی است.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به زیر سازی ۶۴۰ کیلومتر خط دوم راه آهن بافق– اصفهان و روسازی ۳۰۰ کیلومتر از آن در کنار خط گرم در فاصله ۲ سال، آن را رکوردی برای کشور دانست و گفت: بسیاری از پروژه ها از جمله پروژه خط سوم و چهارم در خط گرم تهران- مشهد در مدت زمان کوتاهی انجام شد و این امر حاصل تدوین چارچوب اولیه کلی و آگاهی به چگونگی صرف هزینه است.

وی در ادامه با یادآوری اینکه موفقیت در بازسازی پروژه مسیر دورود – اندیمشک، با دارا بودن ۱۳۳ تونل به مسافت حدود ۶۳ کیلومتر و ۱۴ کیلومتر پل، مرهون تفکر مدیریت و برنامه ریزی منابع، زمان و نیروی انسانی آماده به کار است، گفت: عملیات تراک بندی تهران – مشهد از افتخارات راه آهن است چرا که با ریسک فراوان در کنار خط گرم انجام شده و همکاران ما اجازه ندادند خط از ظرفیت بیفتد.

وی با اشاره به اینکه باید مدیریت پروژه ها در تفکر مدیران نهادینه شود ، اضافه کرد: اگر این امر در ذهن دست اندرکاران پروژه ها ایجاد نشود نمی توانیم انتظار داشته باشیم مدیریت پروژه ها به خوبی پیش رود .

مدیر عامل راه آهن بر دستیابی به استاندارد های جهانی در انجام پروژه ها تاکید و اظهار کرد: هیچ پروژه ای در راه آهن نباید بدون شناخت ابعاد و منابع آن آغاز شود.

وی با تاکید بر اینکه پروژه ریلی بایستی توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد، گفت: اگر پروژه ها به درستی انجام نشود، نمی توانیم بهره برداری خوبی داشته و کشور را بسازیم.