شناسهٔ خبر: 6472 - سرویس مسکن و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی:

برای آگاهی‌رسانی به کنش‌گران خردورز حوصله کنیم/ اصلی‌ترین بحث در ارتباطات دسترسی آزاد به اطلاعات است

شانزدهمین نشست شورای هماهنگی روسای مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاههای اجرایی وزیر راه و شهرسازی با حضور در شانزدهمین نشست شورای هماهنگی روسای مراکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرایی به اهمیت دسترسی آزاد به اطلاعات صحیح تاکید کرد و گفت: برای آگاهی رسانی به کنش‌گران خردورز حوصله کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شانزدهمین نشست شورای هماهنگی روسای مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه‌های اجرایی در سالن اجتماعات وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

عباس آخوندی پس از معرفی مدیران روابط عمومی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های شرکت کننده در این نشست به اهمیت روابط عمومی‌ها در ارایه آمار و اخبار صحیح و بی واسطه به رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: نام این دولت، دولت تدبیر و امید است. این شعار در برابر دولت پوپولیسم قبل قرار می‌گیرد، دولتی که سیستم تبلیغاتی ویژه و خاصی داشت. ما هم اکنون میراث‌دار دولت پوپولیسیم سابق‌ هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری ۲ میراث به جای مانده از دولت قبل؛ یارانه‌ها و مسکن مهر اظهار امیدواری کرد تا موضوع یارانه‌ها با تدبیر دولت و همراهی مردم حل شود. وی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در بحث یارانه‌ها به دنبال غلبه بر طرح و اجرای ناموفق دولت دهم بود که متاسفانه امکانش فراهم نشد.

به گفته آخوندی، بحث یارانه‌ها و مسکن مهر که تنها ۱۰ درصد از جامعه ایران را درگیر خود کرده مواردی است که از دولت دهم باقی مانده و باید در این دولت به سرانجام برسد. وی با اشاره به ویژگی‌های دولت قبل و صدور بیانیه به جای استدلال گفت: مهترین ویژگی پوپولیسیم تبدیل مسایل پیچیده به مسائل ساده و خالی کردن موضوعات از مفاهیم است. این راهکاری است تا یک دولت ناکارآمد بتواند برای خود عقبه درست کند بدون آنکه سودمندی سیاست‌هایش را پیش‌بینی کرده باشد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: وقتی طرح مسکن مهر مطرح و اجرا شد مسوولان وقت میزان سود دهی و تامین مالی آن را اندازه نگرفتند. اینها نشان می‌دهد که پیشنهاد دهندگان دو طرح فوق؛ یارانه‌ها و مسکن مهر به اقتصاد و رونق آن اهمیتی نمی‌داد.

او با طرح این سوال که سیاست تبلیغی دولت یازدهم (تدبیر و امید) چیست؟ به نداشتن استدلال دولت قبل اشاره کرد و افزود: سیاست های دولت قبل گریز از استدلال بود و به همین خاطر هم بیشترین بیانیه را صادر می‌کرد و وارد مباحث جدی نمی‌شد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، این وزارتخانه در دولت دهم به وزارتخانه مسکن مهر تبدیل شده بود و زحمات فراوانی کشیده شد تا از وضعیت سابق رهایی یابد.

وی خطاب به مدیران روابط عمومی‌های سازمان‌ها و مراکز شرکت‌کننده در نشست گفت: سعی کنید از منطق فلج کننده پوپولیستی دوری کنید زیرا این منطق آینده ملت را با مخاطرات جدی روبه‌رو می‌کند و استدلال نقطه شکست پوپولیست‌هاست.

آخوندی با اشاره به اهمیت مخاطب و تعریف‌های مختلفی که می‌توان از آن داشت اظهار کرد: اگر می خواهیم به کنشگران خردورز آگاهی رسانی کنیم باید پرحوصله باشیم زیرا اصلی ترین بحث در ارتباطات، اصل آزادی دسترسی به اطلاعات است. به همین‌خاطر هم باید اطلاعات صحیح را در اختیار مردم بگذاریم.

او با یادآوری غیرقابل سکونت خواندن شهر تهران که نتیجه مصویات شورای عالی معماری و شهرسازی در دهه اخیر بوده است به بی انضباطی کامل شهری، تغییر خودسرانه کاربری ها، تراکم فروشی و ... اشاره کرد و گفت: بی انضباطی در کنار آگاه نبودن مردم از حقوق قانونی شهروندی و اینکه اطلاعات آزادانه در اختیار مخاطبان قرار نگرفت باعث شد تا کلانشهر تهران به شهری غیرقابل سکونت تبدیل شود.

وی تاکید کرد: با تغییر کاربری زمین‌ها سوداگری رخ می‌دهد و همه اینها نیز محصول عدم دسترسی مردم به اطلاعات یا وراونه جلوه دادن آن است. این تصوری اشتباه است که اطلاعات باید کنترل شوند.

وزیر راه و شهرسازی اطلاع رسانی در مورد خبرهای ناگوار را به اتهام‌زنی تشبیه کرد و دلیل آن را نیز عدم تمایل به آموختن‌های اجتماعی عنوان کرد. وی گفت: در کمیسیون ایمنی راه ها تلاش کردیم با مراکزی همچون امداد و نجات، هلال احمر و... هم گرایی ایجاد کرده و حوادث را یکسان اطلاع رسانی کنیم.

وی در پایان اظهار امیدوار کرد: از پوپولیسم به تدبیر و امید عبور کنیم و از اشتباهات دولت قبل عبرت بگیریم. همه حق دارند اطلاعات آزاد را در اختیار داشته باشند و این امکان را از طریق روابط عمومی‌ها سهل کنیم.

در این نشست روابط عمومی وزارتخانه‌های نفت، کشاورزی، دادگستری، دفاع، بنیاد شهید، صندوق توسعه ملی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سازمان انرژی اتمی، فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت آموزش و پرورش، معاونت امور بانوان ریاست جمهوری و... حضور داشتند.

روابط‌عمومی‌ها پل ارتباطی مسوولان و مردم

همچنین در این مراسم، سید قاسم بی‌نیاز رئیس مرکز روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی نیز با ارایه توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی، به ادغام دو وزارت‌خانه راه و ترابری با مسکن اشاره کرد و گفت: با توجه به گستره فعالیت وزارت راه و شهرسازی این وزارتخانه به همراه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت بیشترین ارتباط را با مردم دارد به همین خاطر هم روابط عمومی‌ها که پل ارتباطی مسوولان با مردم اند از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

رویکرد ما توجه به حقوق شهروندی است

زهره داوودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی معماری و شهرسازی نیز در این نشست به ارایه نکاتی درباه طرح‌های ویژه این دفتر پرداخت. وی در بخشی از صبحت‌های خود با اشاره به اقدامات فرابخشی این دفتر که زیر نظر معاونت معماری و شهرسازی و نظارت شورای عالی معماری و شهرسازی فعالیت می‌کند گفت: رویکرد دولت یازدهم توجه به حقوق شهروندی بوده که در قانون اساسی هم پیش بینی شده است. از آنجاییکه حقوق شهروندی به خودی خود بین افراد جامعه شناخته شده نیست حضور روابط عمومی‌ها و کاری که آنها انجام می‌دهند در معرفی و شناخته شدن این حق بسیار موثر است.

وی با اشاره به شناسایی مشکلات به ارایه راه حل های مناسب تاکید و اظهار امیدواری کرد تا در این رابطه گام های موثری برداشته شود.

حسن احمدی نوری معاونت ساخت آزادراه‌ها و شهرام آدم‌نژاد معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این مراسم حاضر شده و با ارایه گزارشی از عملکرد مجموعه‌های خود به اهمیت روابط عمومی ها و نقشی که در ارایه آمار و اطلاعات صحیح به مردم و رسانه ها دارند تاکید کردند.