شناسهٔ خبر: 64779 - سرویس هوایی

شرفبافی عنوان کرد:

تمام پروازهای بین‌المللی هما با وجود تحریم‌ها انجام می‌شود

فرزانه شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحریم‌های سخت علیه این شرکت گفت: اکنون تمام پروازهای هما با موفقیت انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در مراسم پنجاه و هفتمین سالگرد تاسیس این شرکت ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) و همچنین روز مهندس با اشاره به اینکه رشد و تعالی در سختی‌ها محقق می‌شود، گفت: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شرایط سخت زیادی را پشت سر گذاشته است و اکنون نیز در جنگ اقتصادی و دوره تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار دارد.

وی ادامه داد: بااین حال هما سرافرازانه تمام پروازهای اروپایی خود را انجام می‌دهد. علی رغم اینکه سرویس‌های لازم برای فعال کردن هواپیماها را در مقاصد خاصی دریافت نمی‌کنیم اما همه پروازهای خود را انجام می‌دهیم.

شرفبافی با اشاره به اینکه این اقدام بسیار سخت است و هوشیاری بالایی را می‌طلبد، گفت: فعالیت در این شرایط نیاز به مدیریت بسیار پیچیده و از جان گذشتگی بالا دارد تا پروازها به سلامت به پرواز دربیایند و به سلامت به زمین بنشینند.

وی ادامه داد: این که هما با شرکت‌های هواپیمایی دیگر مقایسه می‌شود جای سوال دارد چرا که هیچکدام از شرکت‌های هواپیمایی موجود در جهان، در این بازه طولانی تحت تحریم نبوده‌اند. هما با وجود تحریم‌های طولانی بسیار موفق است. خیلی از کشورها تحت تحریم‌های آمریکا قرار داشته‌اند و اکنون می‌توان وضعیت شرکت‌های هواپیمایی ملی آن‌ها را مشاهده کرد.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سابقه ۵۷ ساله فعالیت هما گفت: عملیات در شرایط تحریم فعالیت بسیار پیچیده‌ای بوده و بدیهی است که در این شرایط پشتکار کارمندان شرکت بسیار حیاتی خواهد بود. من از همین جا از این عزیزان تشکر می‌کنم.

وی افزود: مهم است پرچم ایران ایر به عنوان ایرلاین ملی در فرودگاه‌های دنیا به اهتزاز درآید. ما قول می‌دهیم برای در اوج نگه داشتن هما از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

قدمت هوانوردی در ایران به گذشته باز می‌گردد

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برخش شبهات درباره سن این ایرلاین گفت: هما با ادغام دو شرکت هواپیمایی در سال ۱۳۴۰ تاسیس شده است، اما در سال‌های پیش از آن هم کشور ما شرکت هواپیمایی داشته است. بنابراین هرچند صنعت هواپیمایی در ایران قدمتی بیش از ۷۰ سال دارد، اما سن هما ۵۷ سال است.

وی با اشاره به اینکه ایران در سال‌های قدیم اقدام به تولید و ساخت هواپیما نیز کرده است، افزود: قدمت صنعت هوایی ایران ۵ سال پس از اولین پرواز برادران رایت بوده است. حتی در سال‌های بسیار دور نیز برخی از دانشمندان مانند عباس ابن فرناس اقدام به طراحی و ساخت برخی هواگردها کرده بودند، این نشان می‌دهد که ایرانیان از دیرباز به هوانوردی علاقه داشته‌اند.

شرفبافی با اشاره به تخصص بالای کارکنان و متخصصان هما گفت: ما همه چک‌های مختلف ایرباس ۳۳۰ را با موفقیت انجام داده‌ایم و متخصصان ما توانایی انجام چک های تخصصی تعمیر و نگهداری هواپیما را دارند.

این مدیر ارشد وزارت راه و شهرسازی در ادامه به بیان جزییان خرید هواپیما پس از برجام پرداخت و گفت: پس از امضای برجام اداره خزانه‌داری آمریکا به مجوز اوفک برای ایرباس، بوئینگ و ATR صادر کرد. مقرر بود ATR ۲۰ فروند + ۲۰ فروند بوئینگ ۸۰ فروند و ایرباس ۱۰۰ فروند تا ۱۰ سال دیگر تحویل هما دهند. در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ سه فروند ایرباس تحویل گرفتیم تا پایان ۲۰۱۷ هم ۸ فروند ATR تحویل گرفتیم، بوئینگ هم قرار بود در سال ۲۰۱۹ به ما تحویل بدهد.

وی افزود: ۸ می ۲۰۱۸ خروج یک جانبه آمریکا از برجام رخ داد. اداره خزانه‌داری آمریکا به هر سه کمپانی اعلام کرد مجوز اوفک شما باطل شده و فقط می‌توانید برای خدمات پس از فروش درخواست مجوز دهید. ما هیچ پیش پرداختی به هر کمپانی نداده بودیم و هر چه بود هواپیماها را گرفتیم؛ ATR قرار بود ۱۲ فروند دیگر تا ۲۰۱۸ به ما بدهد. پس از تلاش فراوان، یک مجوز ۶ روزه اوفک صادر شد که موفق شدیم ۵ فروند ای‌تی‌آر را به کشور وارد کنیم. آن‌ها علاقه‌مند بودند ۳ فروند دیگر نیز به ما تحویل دهند، اما این ۳ فروند مشکلاتی داشت و واحد مهندسی ایران‌ایر به علت ریسک بالا از دریافت این ۳ فروند خودداری کرد.

رفع مشکل بدهی انباشته ایران‌ایر با گسترش ناوگان

مدیرعامل ایران ایر به اضافه شدن سه فروند هواپیمای دست دوم به ناوگان هما اشاره کرد و گفت: امروز سه فروند هواپیمای دیگر که قرارداد آنها انجام شده است (ایرباس ۳۱۹) تا ساعاتی دیگر از فرودگاه مشهد پرواز می‌کند و وارد مهرآباد می‌شود و تحویل هما خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ در ۴ آگوست همه هواپیماهای هما در STN لیست رفت حتی هواپیماهای زمین‌گیر و متلاشی شده ما هم در این فهرست قرار گرفت و این نشان از جنگ اقتصادی بزرگ دارد.

مدیرعامل ایران ایر با اشاره به تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: برای ترازنامه هما و شرایط اقتصادی شرکت و بهبود آن تلاش‌هایی شده است. بدهی انباشته هما رقم بزرگی است، ضمن آنکه بازپرداخت اقساط هواپیماها نو نزدیک است.

شرفبافی افزود:‌ ما باید با افزایش ناوگان و ارتقای بهره‌وری و اصلاح فرایندها بتوانیم زمینه‌های عملیاتی شدن هما را فراهم کنیم و هما افزایش درآمد داشته باشد که در این راستا برنامه راهبردی داریم که در شرف بازنگری و کسب مجوز است تا هما به شرایط تراز نامه‌ای مناسب برسد.