شناسهٔ خبر: 64812 - سرویس مسکن و شهرسازی

طی نامه‌ای از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ابلاغ شد

تصویب طرح جامع شهر زابل مشروط به ۲۰ اصلاح موردتاکید شورا/تثبیت، استمرار و افزایش حق‌آبه هیرمند/حیات شهری زابل حفظ و تداوم یابد

فرزانه صادق مال واجرد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مصوبه شورا را در ارتباط با طرح جامع شهر زابل، ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به موهبتی استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سیستان و بلوچستان مصوبه شورا را در ارتباط با طرح جامع شهر زابل ابلاغ کرد.

در مصوبه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار سیستان و بلوچستان آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۷.۱۰.۱۰ خود طرح جامع شهر زابل را پیرو مصوبه مورخ ۹۷.۲.۹ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار داد و ضمن عنایت به صورتجلسه مورخ ۹۷.۹.۱۸ کمیته فنی و تایید تهیه طرح جامع تجدیدنظر برای شهر زابل پیش از پایان افق طرح قبل، به شرح زیر اتخاذ تصمیم کرد:

الف: کمبود آب به عنوان چالش اصلی زابل حیات‌شهری آن را با مخاطرات جدی روبه‌رو ساخته که مهمترین آن مهاجرفرستی شهر و عدم توانایی آن در حفظ رشد طبیعی جمیعت است. حفظ و تداوم حیات شهری زابل به عنوان مهمترین و قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شهری واقع در شمال سیستان و بلوچستان ضرورتی انکارناپذیر است که علاوه بر کنترل حاشیه‌نشینی در اطراف زابل با ارایه خدمات لازم، نقش بسزایی در حفظ جمعیت روستایی واقع در نوار مرزی خواهد داشت. با عنایت‌به اتکای منابع آبی شهر به رودخانه هیرمند مقرر می‌شود تا دبیرخانه شورای‌عالی با انعکاس ملاحظات مذکور به مراجع مختلف، تکالیف قانونی موضوع ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه، مبنی بر اقدامات سیاسی و اقتصادی وعمرانی لازم برای تثبیت، استمرار و افزایش حق‌آبه هیرمند را به نحو مقتضی پیگیری نماید.

ب: طرح جامع تجدیدنظر شهر زابل، مصوب مورخ ۹۷.۲.۹ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سیستان و بلوچستان مشروط به تحقق اصلاحات زیر به تصویب رسید و مقرر شد دبیرخانه شورای‌عالی اسناد طرح را با اعمال اصلاحات مذکور ابلاغ نماید.

۱. جمعیت شهر بر اساس سناریوی حفظ رشد طبیعی و کنترل مهاجرفرستی معادل ۱۸۳ هزار نفر برای افق ۱۴۱۰ موردتایید قرار گرفت.

۲. مقرر شد استانداری سیستان و بلوچستان تدابیر لازم جهت اصلاح تداخلات تقسیماتی موجود بر اساس محدوده و حریم مصوب طرح جامع را در اسرع وقت در دستور کار قرار دهد.

در این مصوبه و در ادامه آن تحت‌عنوان محدوده شهر آمده است:

۳. همسو با مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با الحاق روستاهای دارای کد آبادی واقع در بلافصل پیرامونی شهر موافقت می‌شود. تبعا این الحاق در مورد روستاهای دارای طرح هادی در حد طرح مصوب و در مورد روستاهای فاقد طرح در حد بافت کالبدی آنها خواهد بود.

۴. علی‌رغم وجود ظرفیت خالی مسکونی در شهر، به دلیل گرایشات خاص قومی ساخت‌و‌سازهای مسکونی در خارج از محدوده شهر و پیرامون محلات عرفی شهر شکل گرفته‌اند و عملا توسعه‌های مسکونی پیشنهادی طرح جامع قبل امکان تحقق ندارد. لذا ضمن موافقت با الحاق ساخت و سازهای واقع در خارج از محدوده شهر (صرفا در حد بافت کالبدی موجود و مطابق مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان) مقرر شد با بررسی و تایید اداره کل راه و شهرسازی استان توسعه مسکونی پیشنهادی طرح خصوصا در شمال و شمال شرق که فاقد حقوق مکتسبه هستند از محدوده طرح پیشنهادی خارج شود.

۵. اراضی زراعی و باغی در چهار موضع مطابق نقشه پیوست از محدوده پیشنهادی شهر حذف و در حریم تثبیت شود.

۶. اراضی پادگان لشگر ۱۸۸ زرهی با کاربری نظامی در طرح تثبیت و در صورت فراهم شدن مقدمات خروج پادگان، مراتب در قالب قانون انتقال پادگان‌ها بررسی خواهد شد. تا آن زمان و به منظور عدم اختلال در ماموریت‌های جاری، معبری پیشنهادی شمالی- جنوبی در طرح تثبیت و مابقی معابر پیشنهادی متداخل با محدوده پادگان حذف شود. ضمن اینکه حریم و بستر مسیل واقع در ضلع شرقی پادگان بر اساس نظر وزارت نیرو در اسناد طرح درج شود.

۷. با عنایت به ویژگی‌های خاص اقلیمی شهر و همچنین سرانه ۱ متر کاربری پارک و فضای سبز در وضع موجود مقرر می‌شود. مجموعه سرانه‌های پیشنهادی طرح جامع در مقیاس مختلف برای کاربری پارک و فضای سبز به حداکثر ۵ متر تقلیل یابد.

۸. محدوده بافت تاریخی شهر و عرصه و حریم آثار تاریخی تعیین شده بر اساس آخرین اعلام نظر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در طرح منعکس شود، ضمن اینکه سایر ابنیه واجد ارزش که هنوز مراحل ثبتی را طی نکرده‌اند در طرح معرفی و مشخص شوند.

در ادامه نیز با عنوان حمل و نقل، بندهایی به شرح زیر آمده است:

۹. ضمن هماهنگی طرح با طرح جامع ساماندهی مراکز لجستیک کشور مقرر می‌شود آخرین مسیر مصوب راه‌آهن چابهار-مشهد و ایستگاه‌های آن درنقشه حریم شهر لحاظ شود.

۱۰. کمربندی پیشنهادی در شمال شهر به دلیل عبور از اراضی زراعی حذف و مسیر اصلاحی در امتداد کانال آب موجود در نظر گرفته شود.

در ادامه نیز بندهای مصوبه در ارتباط با حریم چنین آمده است:

۱۱. یکی از مهمترین چالش های پیش روی حیات آتی شهر هجوم ریزگردها در فصول مختلف سال است در این خصوص راه حل پایدار و موثر تخصیص حق آبه زیست محیطی هامون های سه گانه پیرامون شهر است که لازم است موردتوجه جدی مسئولیت سازمان محیط زیست و وزارت نیرو قرار گیرد. با این حال و در حوزه مداخلات طرح جامع مقرر می شود:

۱۱.۱. اراضی زراعی حد فاصل رینگ های پیرامونی شهر و خط محدوده تحت پهنه حفاظت در سند پهنه بندری حریم تثبیت شده ضمن پرهیز از هرگونه تعدی و ساخت و ساز با همکاری و مساعدت جهاد کشاورزی و آب منطقه ای مشوق های لازم جهت تغییر الگوی کشت منطقه به گیاهان کم آب بر و مقاوم اتخاذ شود.

۱۱.۲. حاشیه ۱۰۰ متر بعد از حریم راه در سرتاسر رینگ های پیرامونی به عنوان کمربند سبز حفاظتی در سند پهنه بندی تثبیت شود.

۱۲. ضمن تهیه سند پهنه بندی حریم، ضوابط مجاز، ممنوع و مشروط استقرار فعالیت در آن محدوده به نحوی اصلاح شود که روستای کرباسک و سایر روستاهای متداخل با آن  (خط حریم) به صورت کامل در حریم شهر واقع شوند ضمن اینکه خط حریم پیشنهادی شهر در شمال غربی بر حریم مصوب شهر ادیمی منطبق شود.

ضوابط و مقررات نیز به شرح زیر تعیین‌تکلیف شد:

۱۳. با توجه به اینکه به اذعان مشاور طرح، ظرفیت جمیعت‌پذیری منتج از ضوابط احداث بنا پیشنهادی حدودا سه برابر جمعیت پیش‌بینی شده برای افق سال ۱۴۱۰ طرح است در جهت تعدیل موضوع مقرر می‌شود پهنه تراکم ساختمانی «ویژه» به طور کامل از پیشنهادات سند پهنه‌بندی حریم تراکم ساختمانی شهر حذف و عرصه به سایر پهنه‌های تراکمی اصلاح شود.

۱۴. سطح اشغال در قطعات مسکونی در پهنه‌های تراکم ساختمانی پیشنهادی (کم، متوسط و زیاد) حداکثر بین ۵۰ تا ۶۰ درصد تعیین شود. ضمنا به منظور تامین حداقل اندازه واحدمسکونی به میزان ۷۵ مترمربع، برای قطعات ۱۳۰ مترمربع و کمتر، حداکثر سطح اشغال ۷۰ درصد و حداکثر طبقات قابل احداث ۲ طبقه تعیین شود.

۱۵. حداقل اندازه قطعه مشمول ضوابط ساخت و ساز و صدور پروانه ساختمانی با عنایت به مجموع ویژگی‌های کالبدی-فضایی شهر برای همه پهنه‌های تراکم ساختمانی پیشنهادی تعیین‌تکلیف شود.

۱۶. حداقل عرض معبری برای قطعات مشمول ساخت و ساز و صدور پروانه ساختمانی برای همه پهنه‌های تراکم ساختمانی پیشنهادی ۶ متر مشخص شود.

۱۷. حداقل فضای باز موردنیاز هر واحد مسکونی در تراکم ساختمانی زیاد ۲۰ مترمربع و برای پهنه‌های تراکمی ساختمانی متوسط و کم به ترتیب ۲۵ و ۳۰ مترمربع مشخص شد.

۱۸. ضوابط و مقررات حداقل پارکینگ مورد نیاز برای کاربری‌های شهری ارائه شود.

۱۹. در همه پهنه‌های تراکم ساختمانی قید شود استفاده از حداکثر تراکم قابل احداث منوط به تامین حداقل سرانه فضای باز به ازای هر واحد مسکونی و تامین پارکینگ موردنیاز و تامین حداقل دسترسی خواهد بود.

۲۰. برابر مصوبه ۹۶.۲.۱۱ شورای عالی مطالعات پدافند غیرعامل پس از تایید نمایندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان پدافند غیرعامل در اسناد طرح درج شود.

در انتهای مصوبه آمده است: مراتب جهت استحضار و صدور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید مدارک و اسناد طرح بر اساس ماده ۴۲ آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور حداکثر ظرف دو ماه از این تاریخ و پس از اصلاح بر اساس مفاد این مصوبه جهت ابلاغ به مراجع ذیربط در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران قرار گیرد.