شناسهٔ خبر: 64847 - سرویس بنادر و دریانوردی

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد

آغاز فصلی جدید در تجارت و ترانزیت از چابهار/ چابهار کانون مسافرت‌های دریایی کشورهای محصور در خشکی منطقه می‌شود

موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه امروز شاهد هستیم که با بهره‌برداری از پروژه‌های متنوع حمل و نقلی در چابهار فصل جدیدی در تجارت و ترانزیت این منطقه آغاز شده است، گفت: در تلاش هستیم تا با به کارگیری تمام ظرفیت‌ها چابهار کانون مسافرت‌های دریایی کشورهای محصور در خشکی منطقه باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی، احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در همایش بین‌المللی توسعه چابهار ضمن خوش آمد گویی به همه مهمانان و وزیر راه و شهرسازی و مهمانان خارجی حاضر در این همایش اظهار کرد: مایه فخر و مباهات است که در این همایش به عنوان روز ملی چابهار که برای رسیدن به توافق‌نامه راهبردی حمل و نقل و گذر بین‌المللی ایران، هند و افغانستان موسوم به «موافقت‌نامه چابهار» برگزار شد در خدمت مهمانان این همایش هستیم.

وی ادامه داد: سواحل بکر مکران  و نگین آن چابهار دارای قابلیت‌ها و پتانسیل های بالقوه بسیاری است و برگزاری چنین نشست‌ها و همایش‌هایی که موجب معطوف نمودن نگاه به این منطقه می‌شود و امکان ارائه ظرفیت های آن را فراهم می کند بسیار ارزشمند و ضروری است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به روز ملی چابهار به عنوان یک اتفاق مهم و تاریخی در توسعه روابط منطقه‌ای گفت: اتفاقی بهاری در چابهار برای شروعی نو و متفاوت در برقراری پیوند و گسترش روابط میان کشورهایی با قرن‌ها هنر، فرهنگ، زبان ، اندیشه و رسوم مشترک در حال رقم خوردن است و این موافقت نامه فصل جدیدی از مشارکت ها را به وجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: مشارکتی که بنیانی محکم در مسیر همگرایی منطقه است؛ کریدور و دالانی که موانع جریان‌های اقتصادی سراسر منطقه را از میان خواهد برد و همچنین زمینه ورود سرمایه و فناوری‌های نوین را به منطقه فراهم خواهد کرد تا شاهد نقطه تلاقی و تمرکز در چابهار باشیم.

موهبتی افزود: نقطه‌ای در منتهی علیه جنوب شرق ایران بر دهانه دریای عمان، نقطه‌ای استراتژیک است که نگاه‌ها را در سطح ملی و بین المللی به خود معطوف کرده است.

وی با اشاره به نگاه ویژه مقام معظم رهبری و توجه دولت که منجر به صورت گرفتن اتفاقات بزرگ و شایسته‌ای در این خطه شده، گفت: تحول در بندر چابهار و افزایش ظرفیت تخلیه آن تا ۸.۵ میلیون تن، قابلیت پهلوگیری کشتی‌های پهن پیکر، شروع عملیات اجرایی راه‌آهن چابهار-زاهدان و سایر پروژه‌های حمل و نقل جاده ای و ترانزیتی فصل جدیدی در تجارت و ترانزیت را در منطقه رقم زده است.

استاندار سیستان ادامه داد: چایهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران می‌تواند به عنوان هاب منطقه‌ای در زمینه ترانزیت و ترانشیت به عنوان کانون مسافرت‌های دریایی منطقه ای ایفای نقش کند لذا تقویت پیوند ملت‌های منطقه و کمک به کشورهای محصور در خشکی از طریق بندر استراتژیک چابهار از راهبردهای اصلی توسعه این بندر است.