شناسهٔ خبر: 64848 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد

چابهار گذرگاه تجارت خارجی كشورهای همسایه به عنوان دروازه ملل/ تعیین بالاترین مشوق‌های تعرفه‌ای در بندر چابهار/ آغاز عملیات توسعه دسترسی جاده‌ای به بندر/ احداث زیرساخت‌ها و تجهیزات ریلی بندر از اولویت‌هاست/ بومی‌گزینی در دستور کار است

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ظرفیت‌ها و مزیت‌های بندر چابهار برای ذینفعان قابل چشم‌پوشی نبوده و ما چابهار را به عنوان دروازه ملل نامیده‌ایم تا تمام ظرفیت‌های آن برای كشورهای منطقه معرفی شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد معاون وزير راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی صبح امروز در آغاز همایش بین‌المللی توسعه چابهار در این بندر با خوشامدگویی به همه مهمانان داخلی و خارجی و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران، وریماچ معاون وزیر حمل ونقل افغانستان و كریشنا معاون وزیر حمل ونقل كشتیرانی هندوستان به عنوان اعضای موافقت‌نامه ۳جانبه ترانزیتی موسوم به موافقت‌نامه چابهار و همچنین سخنران و نمایندگان كشورهایی همچون استرالیا، بلژیك و قطر اظهار داشت: سال گذشته توسط دكتر روحانی رئیس محترم جمهوری و با حضور جمعی از مهمانان خارجی شاهد بهره‌برداری از فاز اول توسعه بندر چابهار بودیم.

وی افزود: طرح توسعه‌ای كه ظرفیت بندر را از ۲ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال افزایش داد.

راستاد ادامه داد: متعاقب این اقدام تاریخی شاهد تحولات مهم و مثبتی در بندر چابهار بودیم. بخش دیگری از تجهیزات مورد نیاز بندر شامل ۶ دستگاه مكنده غلات به ارزش ۱۷.۵ میلیون یورو وارد شد. طی این یك سال، قراردادهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر با حدود ۲۴۰ میلیون یورو منعقد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح كرد: این سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه تاسیسات روبنایی، مخازن و انبارهای نگهداری انواع كالا، سیلوی غلات و پایانه مكانیزه مواد معدنی بوده است. در این مدت میزان تخلیه و بارگیری در بندر چابهار بالغ بر ۵۰ درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: این میزان افزایش فعالیت بالاترین و بهترین عملكرد در بین بنادر كشور است.

این مقام مسئول با اشاره به خط كانتینری مسیر هندوستان، چابهار و بندرعباس كه به تازگی راه‌اندازی شده، گفت: تا كنون ۲ كشتی در این مسیر تردد داشته‌اند و واردات و كابوتاژ كالاهای اساسی از طریق بندر چابهار شروع شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بهره‌برداری موقت از ترمینال یك بندر چابهار توسط شركت IPGL از حدود ۲ ماه پیش آغاز شده است.

راستاد افزود: الحاق بنار شهید بهشتی و شهید كلانتری چابهار به منطقه آزاد پس از تصویب در شورای‌عالی مناطق آزاد و كمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی به زودی در صحن علنی مجلس مطرح و ان‌شالله به تصویب خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به صادرات اولین محموله صادراتی افغانستان با حضور اشرف غنی ریاست جمهور این كشور از مبدا زرنج به مقصد هندوستان از طریق بندر چابهار كه روز گذشته صورت گرفت اظهار داشت: این تحولات مهم و مثبت در بندر چابهار بیانگر اعتماد صاحبان كالا و خطوط كشتیرانی به این بندر مهم منطقه بوده و نویدبخش شكوفایی هرچه بیشتر آن است. ظرفیت‌ها و مزیت‌های بندر چابهار برای ذی‌نفعان قابل چشم‌پوشی نیست.

وی افزود: این مزایا صرفا برای صاحبان كالا و خطوط كشتیرانی داخلی نیست. از ابتدا این بندر را ظرفیتی برای تمام كشورهای منطقه معرفی كرده‌ایم. ما چابهار را بندری در حوزه ملل نامیده‌ایم. كشورهای ساحلی هند، افغانستان، آسیای میانه و قفقاز می‌توانند جمهوری اسلامی ایران و بندر چابهار را به عنوان گذرگاه خارجی خود قلمداد كرده و از مزایای فوق‌العاده آن بهره‌ببرند.

راستاد با اشاره به بالاترین و بهترین مشوق‌های تعرفه‌ای در بندر چابهار اذعان كرد: این مشوق‌های تعرفه‌ای شامل خطوط كشتیرانی و صاحبان كالا خواهد بود، یعنی هم خدمات مرتبط با كشتی‌ها و هم عملیات مربوط به كالا و نگهداری آن را در بر خواهد گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: همایش امروز چابهار فرصتی است برای اینكه تجار و بازرگانان، صاحبان صنایع، فعالان حمل ونقل به ویژه خطوط كشتیرانی با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بندر چابهار از نزدیك آشنا شود.

وی تصریح كرد: البته امیدواریم این همایش زمینه‌ای برای گشایش باب مبادلات تجاری جدید از طریق بندر چابهار شود و در این خصوص از طریق این همایش سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی امور بنادر بازرگانی و كشتیرانی تجاری كشور آماده پاسخگویی به سوالات و رفع ابهامات این افراد است. در وهله بعدی سازمان بنادر در حوزه مسئولیت‌های خود مشوق‌ها و مزیت‌های مهم بندر چابهار را به طور شفاف تبیین و تشریح كنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص روند رو به رشد میزان تخلیه و بارگیری انواع كالا در بندر چابهار با اشاره به برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی بابت توسعه دسترسی جاده‌ای بندر گفت: سازمان در نظر دارد تا به زودی عملیات اجرایی توسعه دسترسی جاده‌ای بندر از دروازه بندر تا كمربندی چابهار را به صورت بزرگراه آغاز كند. همچنین احداث زیرساخت‌ها و تجهیزات ریلی بندر نیز جزو اولویت‌های سازمان بوده تا شاهد اتصال ریلی زاهدان به چابهار از طریق راه‌آهن باشیم.

راستاد با تاكید بر آمادگی سازمان بنادر برای ارائه جزئیات فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار گفت: از تمام فعالان اقتصادی بخش خصوصی داخلی و خارجی دعوت می‌كنیم تا سرمایه‌گذاری‌های روبنایی مورد نیاز در بندر چابهار را كه در قالب قراردادهای BOT بلندمدت منعقد می‌شود مورد بررسی قرار داده و به تناسب توان مالی تخصص و تجربه پیشنهادهای خود را به سازمان بنادر ارائه كنند.

وی ادامه داد: همكاران من در سازمان با تجربیات ارزنده حاصل از انعقاد صدها قرارداد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر كشور نیز آمادگی دارند تا در حداقل زمان و با بهترین مزایای ممكنه زمینه حضور و سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی در بندر چابهار را فراهم كند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پسكرانه‌های بندر چابهار در رونق هرچه بیشتر این بندر گفت: در یك بندر ارتقا یافته و نسل سومی فعالیت‌های تولیدی و ارزش افزوده‌ای درون و پیرامون بندر موجب افزایش میزان ترافیك كالا و مزیت ترافیكی بالاتر خواهد شد.

راستاد ادامه داد: هدف ما دنبال كردن چنین رویكردی در بندر چابهار است و بخشی از سرمایه‌گذاری‌های جذب شده در همین راستا بوده است. در آینده نیز همین راهبرد با در نظر گرفتن اراضی پسكرانه‌ای دنبال خواهد شد تا صاحبان صنایع نیز امكان سرمایه‌گذاری برایشان فراهم شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی در قبال شهر چابهار گفت: بابت مسئولیت‌های احتماعی خودمان در قبال شهر چابهار غافل نبوده‌ایم و دنبال تعامل بندر با شهر خواهیم بود. بدیهی است منابع حاصل از ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و رونق اقتصادی حاصل از فعالیت‌های بندر چابهار در وهله نخست به بندرنشینان و هموطنان خوب و خونگرم در استان سیستان و بلوچستان تعلق خواهد گرفت. عزیزانی كه هم‌اكنون بیشترین سهم از اشتغال ایجاد شده در بندر را به خود اختصاص داده و از این به بعد بومی‌گزینی یك اولویت مهم در دستور كار خواهد بود.