شناسهٔ خبر: 64861 - سرویس استان‌ها

در نشست بررسی مشکلات زیرساخت‌های حمل و نقل در بندر چابهار مطرح شد

تکمیل راه‌آهن چابهار- سرخس اولویت نخست دولت است

نشست خبري وزیر راه و شهرسازی گفت: تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان و ادامه آن به سرخس اولویت نخست دولت بویژه این وزارتخانه است.

به گزارش پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی، محمد اسلامی دوشنبه شب در نشست بررسی مشکلات زیرساخت‌های حمل و نقل در بندرچابهار اظهار داشت: روند اجرای راه آهن چابهار به زاهدان و پیشرفت حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی در طول چندین سال مطلوب نیست و در مدت سالهای گذشته به دلیل کمبود اعتبارات شاهد پیشرفت های خوبی نیستیم.

وی بیان کرد: تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان منجر به رشد تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار می شود و می تواند تجارت و ترانزیت را متحول کند.

وزیر راه و شهرسازی به سرمایه گذاری۹۵۰ میلیارد تومانی در بندر چابهار اشاره کرد و افزود: رشد ۵۶ درصدی تخلیه و بارگیری در بندر چابهار پس از تکمیل فاز نخست نشان از توجه جدید سرمایه گذاران به این بندر نوپاست.

وی ادامه داد: جاده یکی از زیرساخت های مهم هر منطقه برای توسعه است و نباید جاده چابهار برای شهروندان حادثه آفرین و بعد از سالها کارایی چندانی برای ترانزیت نداشته باشد.

اسلامی بر توسعه حمل و نقل جاده ای و ریلی در چابهار تاکید کرد و افزود: شرکت های حمل و نقل باید جاده و ناوگان شان را مدیریت کنند تا شاهد حادثه ناگوار جاده ای توسط کامیون ها نباشیم.

وی ادامه داد: تصمیم گرفته شده تا باری که مربوط به شرق کشور است از بندر چابهار وارد شود و باید قدرت پذیرش فله در این بندر افزایش یابد.

عضو کابینه دوازدهم تصریح کرد: توجه به افزایش بار در بندر چابهار موجب گسترش فعالیت های راه سازی می شود. وی گفت: بر اساس مصوبه ای که به تازگی از دولت گرفتیم مذاکرات برای تعیین مالی آن انجام شده و پروژه راه آهن بی وقفه ادامه پیدا خواهد کرد.

اسلامی بیان کرد: اینکه راه آهن فوری به زاهدان و میلک متصل شود و بعد از آن از خط بیرجند عبور کند و به بافت مشهد برسد مهم و در اولویت است. 

وی افزود: همه کسانی که می خواهند درباره چابهار اظهار نظر کنند باید هم فکر باشند و به ملاحظات، الزام ها، افق برنامه، جمعیت پذیری و فعالیتی که می خواهد شکل گیرد توجه کنند تا پیش بینی ها با مشکل مواجه نشود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید چابهار هاب لجستیکی منطقه باشد و با افتخار پرچم جمهوری اسلامی ایران را با عنوان پیشرو یک بندر اقیانوسی برای مردم به اهتزار در آوریم.

۲۰ درصد از کالای اساسی مربوط به استان های شرق کشور از طریق چابهار وارد کشور شود
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۲۰ درصد کالاهای اساسی کشور متعلق به استان های جنوب شرق کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، کرمان و تا حدودی هم سمنان است که هم اینک از سایر بنادر با هزینه زیادی وارد می شود.

بهروز آقایی افزود: اینکه کالای اساسی کشور از یک بندر دیگر با فاصله ۷۵۰ مایل وارد می شود و با طی ۲ هزار کیلومتر دیگر بر می گردد مواردیست که به زیرساخت های ریلی و جاده ای مرتبط است.

وی گفت: مطالعاتی که درباره میزان گوشت مصرفی و خوراک دام و طیور انجام شده نشان می دهد میانگین آن ۲۰ درصد سهم سیستان و بلوچستان است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: دولت ۲۰ درصد از کالای اساسی که وارد کشور می شود را به بندر چابهار اختصاص دهد تا هزینه تمام شده کالاها کاهش یابد.

وی بیان کرد: باید توانمان را بگذاریم که ریل را از طریق بخش خصوصی رونق دهیم و بهترین حالت اینست که قرارگاه خاتم (ص) به عنوان پیمانکار این اقدام را انجام و آستان قدس نیز مشارکت کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: چون کارخانه های فرآوری و پردازش کمتری نسبت به سایر استانها در این استان ساخته شده به همین دلیل سهم بندر چابهار از تخلیه و بارگیری یک درصد است.

وی بیان کرد: کالاها و مواد معدنی سیستان و بلوچستان رقابت پذیر نیست و در عمل از استان های دیگر صادر و حتی کالاهای مربوط به افغانستان از دیگر مسیرها صادر می شود. 

آقایی ادامه داد: پسکرانه این بندر سه میلیارد تن مواد معدنی با خلوص ۶۵ درصد است اما کل صادرات آن حدود ۳۰ میلیون تن بود؛ این کالا رقابت پذیر نیست و مواد معدنی که از برزیل وارد می شود هفت دلار ارزان تر است.

وی تصریح کرد: تراکم جمعیتی کره جنوبی ۵۰۷ نفر، اما در سیستان و بلوچستان ۱۵ تا ۴۰ نفر بوده شاید یکی از دلایل این تفاوت ها، اینست که استان در مسیر بار و کالا قرار نگرفته است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: پاسخ همه سوالات عدم توسعه واقعی چابهار در تکمیل زیرساخت های حمل و نقل ریلی، جاده ای، هوایی و دریایی است.

وی افزود: همه پتانسیل و تلاش بر این است که ریل سریع تر به بندر وصل شود پیشنهاد شفافی داریم به همین منظور خواستار مشارکت آستان قدس برای توسعه ریل شدیم و از قرارگاه خاتم (ص) نیز در این باره درخواست همکاری داشتیم.

آقایی بیان کرد:۹۵۰ میلیارد تومان از ابتدای امسال در بندر چابهار به واسطه بخش‌های خصوصی قرارداد امضا شده است. وی ادامه داد: خوشبختانه برخی سرمایه‌گذاران اعلام کرده اند که از ترقه‌بازی‌های دشمن هیچ واهمه‌ای ندارند ما نیز همچنان تلاش خواهیم کرد که شاهد افتتاح پروژه‌های مختلف و رشد و سرمایه گذاری بیش از پیش در چابهار باشیم.